Aktualności
Tadeusz Ochlewski – wspomnienie
2018-01-26
26 stycznia to data szczególna dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: obchodzimy dzisiaj 43. rocznicę śmierci Tadeusza Ochlewskiego. To dzięki Jego wizji powstało Wydawnictwo, a sukcesywnie wdrażane projekty określiły kierunki rozwoju oficyny.
Ze wzruszeniem wspominamy Jego postać.
Podsumowując dorobek Tadeusza Ochlewskiego, Zygmunt Mycielski określił artystę jako postać „pierwszoplanową […] nie tylko w życiu muzycznym, ale i w polskiej kulturze” (Zygmunt Mycielski, Tadeusz Ochlewski, „Ruch Muzyczny” 1975, nr 5, s. 7). Powszechnie Tadeusza Ochlewskiego wspomina się jako założyciela i wieloletniego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Rzadziej pamięta się, że okres kierowania tą instytucją był zwieńczeniem wielu wcześniejszych, przedwojennych doświadczeń artysty w zakresie edytorstwa muzycznego. Chodzi o jego współuczestnictwo w organizacji i prowadzeniu pierwszych niekomercyjnych, można powiedzieć „narodowych”, ze względu na finansowanie z funduszy państwowych, a także założone cele, oficyn muzycznych w Polsce: Wydawnictwa Dawnej Muzyki Polskiej oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej. Poprzez działania na gruncie edytorstwa muzycznego wspomniane instytucje dbały, podobnie jak później PWM, o muzyczne dziedzictwo kulturowe naszego kraju, a także o dalszy rozwój muzyki polskiej poprzez edycję pozycji pedagogicznych i aktualnych dzieł polskich twórców.
PWM kontynuuje obecnie tę tradycję, publikując m.in. utwory nagradzane w ramach Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego prze tę oficynę od 2003 roku.
Tadeusz Ochlewski, który dla muzyki zrezygnował ze studiów inżynierskich, swoją pracę na rzecz muzyki polskiej traktował zarówno jako swoją zawodową, jak i życiową misję. Jednocześnie był człowiekiem o wszechstronnych zainteresowaniach; pasjonowała go sztuka oraz wszystko, co twórcze. Nie pozostało to bez wpływu na kształt współtworzonych lub prowadzonych przez niego przedsięwzięć, które w istotnym zakresie wpłynęły na kształt polskiego życia muzycznego w okresie międzywojennym i po 1945 roku.
© PWM / fot. archiwum PWM
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.