PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Tadeusz Ochlewski – wspomnienie

2018-01-26

26 stycznia to data szczególna dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: obchodzimy dzisiaj 43. rocznicę śmierci Tadeusza Ochlewskiego. To dzięki Jego wizji powstało Wydawnictwo, a sukcesywnie wdrażane projekty określiły kierunki rozwoju oficyny.

Ze wzruszeniem wspominamy Jego postać.

 

 

Podsumowując dorobek Tadeusza Ochlewskiego, Zygmunt Mycielski określił artystę jako postać „pierwszoplanową […] nie tylko w życiu muzycznym, ale i w polskiej kulturze” (Zygmunt Mycielski, Tadeusz Ochlewski, „Ruch Muzyczny” 1975, nr 5, s. 7). Powszechnie Tadeusza Ochlewskiego wspomina się jako założyciela i wieloletniego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Rzadziej pamięta się, że okres kierowania tą instytucją był zwieńczeniem wielu wcześniejszych, przedwojennych doświadczeń artysty w zakresie edytorstwa muzycznego. Chodzi o jego współuczestnictwo w organizacji i prowadzeniu pierwszych niekomercyjnych, można powiedzieć „narodowych”, ze względu na finansowanie z funduszy państwowych, a także założone cele, oficyn muzycznych w Polsce: Wydawnictwa Dawnej Muzyki Polskiej oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej. Poprzez działania na gruncie edytorstwa muzycznego wspomniane instytucje dbały, podobnie jak później PWM, o muzyczne dziedzictwo kulturowe naszego kraju, a także o dalszy rozwój muzyki polskiej poprzez edycję pozycji pedagogicznych i aktualnych dzieł polskich twórców.

PWM kontynuuje obecnie tę tradycję, publikując m.in. utwory nagradzane w ramach Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego prze tę oficynę od 2003 roku.

 

Tadeusz Ochlewski, który dla muzyki zrezygnował ze studiów inżynierskich, swoją pracę na rzecz muzyki polskiej traktował zarówno jako swoją zawodową, jak i życiową misję. Jednocześnie był człowiekiem o wszechstronnych zainteresowaniach; pasjonowała go sztuka oraz wszystko, co twórcze. Nie pozostało to bez wpływu na kształt współtworzonych lub prowadzonych przez niego przedsięwzięć, które w istotnym zakresie wpłynęły na kształt polskiego życia muzycznego w okresie międzywojennym i po 1945 roku.

 

© PWM / fot. archiwum PWM

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.