PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Tadeusz Ochlewski – wspomnienie

2018-01-26

26 stycznia to data szczególna dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: obchodzimy dzisiaj 43. rocznicę śmierci Tadeusza Ochlewskiego. To dzięki Jego wizji powstało Wydawnictwo, a sukcesywnie wdrażane projekty określiły kierunki rozwoju oficyny.

Ze wzruszeniem wspominamy Jego postać.

 

 

Podsumowując dorobek Tadeusza Ochlewskiego, Zygmunt Mycielski określił artystę jako postać „pierwszoplanową […] nie tylko w życiu muzycznym, ale i w polskiej kulturze” (Zygmunt Mycielski, Tadeusz Ochlewski, „Ruch Muzyczny” 1975, nr 5, s. 7). Powszechnie Tadeusza Ochlewskiego wspomina się jako założyciela i wieloletniego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Rzadziej pamięta się, że okres kierowania tą instytucją był zwieńczeniem wielu wcześniejszych, przedwojennych doświadczeń artysty w zakresie edytorstwa muzycznego. Chodzi o jego współuczestnictwo w organizacji i prowadzeniu pierwszych niekomercyjnych, można powiedzieć „narodowych”, ze względu na finansowanie z funduszy państwowych, a także założone cele, oficyn muzycznych w Polsce: Wydawnictwa Dawnej Muzyki Polskiej oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej. Poprzez działania na gruncie edytorstwa muzycznego wspomniane instytucje dbały, podobnie jak później PWM, o muzyczne dziedzictwo kulturowe naszego kraju, a także o dalszy rozwój muzyki polskiej poprzez edycję pozycji pedagogicznych i aktualnych dzieł polskich twórców.

PWM kontynuuje obecnie tę tradycję, publikując m.in. utwory nagradzane w ramach Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego prze tę oficynę od 2003 roku.

 

Tadeusz Ochlewski, który dla muzyki zrezygnował ze studiów inżynierskich, swoją pracę na rzecz muzyki polskiej traktował zarówno jako swoją zawodową, jak i życiową misję. Jednocześnie był człowiekiem o wszechstronnych zainteresowaniach; pasjonowała go sztuka oraz wszystko, co twórcze. Nie pozostało to bez wpływu na kształt współtworzonych lub prowadzonych przez niego przedsięwzięć, które w istotnym zakresie wpłynęły na kształt polskiego życia muzycznego w okresie międzywojennym i po 1945 roku.

 

© PWM / fot. archiwum PWM

Najczęściej czytane:

W setną rocznicę urodzin prof. Michała Bristigera

Michał Bristiger (1921-2016) – profesor muzykologii, krytyk muzyczny i popularyzator muzyki, publicysta, nauczyciel, humanista, lekarz: erudyta, który imponował ogromem wiedzy i mnogością zainteresowań. Z Jego inicjatywy powstały liczne przedsięwzięcia muzyczne oraz wydawnicze serie naukowe.

Świętując przypadającą w tym roku setną rocznicę urodzin Michała Bristigera, redakcja „Res Facta Nova” zaprasza na spotkanie poświęcone pamięci Profesora.

#Powtórkazmuzyki 4. Nowy romantyzm

Czwarta #powtórkazmuzyki to spotkanie z Nowym romantyzmem. Nurt ten powstał jako właściwie awangarda do awangardy. O tym, jak to z nim było w polskim środowisku muzycznym pisze dr hab. Iwona Lindstedt.
 

TUTTI.pl – wyniki

Z przyjemnością przedstawiamy wyniki ostatniego posiedzenia panelu ekspertów TUTTI.pl. Na liście rankingowej uplasowały się: Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki oraz Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Gratulujemy!

Eugeniusz Knapik kwietniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Kwiecień to w tym roku Nowy Romantyzm. Zwracamy się ku postaci i twórczości Eugeniusza Knapika. 
 

Wspomnienie Mistrza

Rok temu świat pożegnał ikonę epoki. Wybitnego kompozytora, śmiałego artystę, niekwestionowany autorytet inspirujący do przełamywania konwencji i wychodzenia ze strefy muzycznego komfortu. Krzysztof Penderecki był twórcą klasy światowej, wpływającym na kolejne pokolenia kompozytorów i wykonawców, kształtującym nową publiczność, ale też wpływającym na kierunek rozwoju muzyki. Pozostał w pamięci wybitnych instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów i orkiestr, którzy mieli możliwość dotknąć geniuszu.
 

#Powtórkazmuzyki 3. Minimalizm

O „minimalizmie w muzyce” pierwszy raz usłyszeliśmy w 1968 roku, kiedy kompozytor i krytyk muzyczny, Michael Nyman, użył tego terminu w tekście poświęconym The Great Digest Corneliusa Cardewa. Michael Nyman zresztą sam później stał się jednym z kompozytorów minimalistycznych. A jak ten nurt miał się w Polsce? Przyglądamy się mu w ramach Powtórki z muzyki.
 

18. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego

W nawiązaniu do tegorocznego 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznego świata, Polskie Wydawnictwo Muzyczne zachęca młodych kompozytorów do sięgania do wzorców chopinowskich i ogłasza konkurs kompozytorski na solową miniaturę o charakterze wirtuozowskim inspirowaną twórczością Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwą elektroniczną.

Dzień Muzyki Dawnej

21 marca obchodzony jest Dzień Muzyki Dawnej. Dzielimy się przy tej okazji informacjami o jednym z flagowych projektów PWM – Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To przedsięwzięcie, które ma na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918. Ponad stuletnia perspektywa – choć nie tak odległa jak dla muzyki czasów średniowiecza, czy renesansu – pozwala na umowne uznanie twórczości objętej tym programem za muzykę dawną.

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

W najbliższą sobotę, 20 marca rozpoczyna się coroczne święto muzyki – Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethvena. Jubileuszowa, 25. edycja Festiwalu odbywa się pod hasłem „Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum”. Jak zapowiadają organizatorzy, w tym roku „usłyszymy zarówno dzieła religijne, jak i te, które są wyrazem szeroko pojętej sfery duchowej człowieka”.

ANAKLASIS z 4 nominacjami do Fryderyków!

Akademia Fonograficzna ogłosiła dziś nominacje do jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym. Wśród wyróżnionych w drodze po Fryderyki są 4 krążki wydane przez ANAKLASIS. Mająca niewiele ponad rok marka fonograficzna, działająca w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po raz kolejny została doceniona. Teraz czas na drugą turę głosowania, po której dowiemy się, do kogo trafią prestiżowe statuetki.