Aktualności
Festiwal Muzyki Polskiej
2018-06-26
Zbliża się 14 edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, który w tym roku będzie trwał w dniech 3-22 lipca. Na kulturalnej mapie Krakowa Festiwal istnieje od 2005 roku i jest organizowany przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej. W tym roku zostało zaplanowanych11 koncertów.
Do tej pory gwiazdami festiwalu byli: pianiści Ivo Pogorelich i Nicolai Khozyainov, światowej sławy skrzypek Nigel Kennedy, a także: Academy of St. Martin in the Fields, London Sinfonietta, Elżbieta Chojnacka i wielu innych. Koncerty to także okazje do spotkania z wybitnymi osobowościami polskiej sceny muzycznej: Krzysztofem Pendereckim, Agnieszką Duczmal, Jerzym Maksymiukiem. Festiwal gościł również wybitnych kompozytorów: Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna.
Program tegorocznego Festiwalu jest bardzo bogaty. Znalazły się w nim utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym – Marcina Mielczewskiego, Wojciecha Kilara czy Witolda Lutosławskiego.
Już we wtorek 3 lipca w kościele św. Katarzyny zabrzmi Polskie Reqiuem Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcja Macieja Tworka z partiami solowymi Izabela Matuła – sopran, Isabelle Vernet – mezzosopran, Wojciech Parchem – tenor, Liudas Mikalauskas – bas. Środowy wieczór to spotkanie z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, Juliusza Zarębskiego w wykonaniu Sinfonietty Cracovi z solistami: Karolina Micuła – recytacje, Krzysztof Grzybowski – klarnet, Piotr Sałajczyk – fortepian, Maciej Lulek – koncertmistrz.
Gorąco zapraszamy na koncert 8 lipca, podczas którego zostaną wykonane dwa duże dzieła nurtu sacrum: Via crucis Pawła Łukaszewskiego oraz Magnificat Wojciecha Kilara. Chór i Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski, solistami wieczoru będą Eliza Kruszczyńska – sopran, Wojciech Basiakowski – kontratenor, Aleksander Zuchowicz – tenor, Jacek Jaskuła – baryton, partię recytatora wykona Jakub Michalski.
Pozostałe koncerty wypełni muzyka Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, czy Mikołaja Zieleńskiego. Podczas Festiwalu usłyszymy także kompozycje Ferenca Liszta i Béli Bartóka.
Wszystko to w wykonaniu wspaniałych solistów m.in. Mirandy Liu – skrzypce, Evy Szalai – fortepian, Małgorzaty Wasiucionek – skrzypce z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyryrekcją Matteo Pagliari i Philippa Kopachevskiego – fortepian.
Usłyszymy też Cracov Duo: Jan Kalinowski – wiolonczela i Marek Szlezer – fortepian.
Koncerty odbywają się w ważnych krakowskich obiektach – Kościele św. Katarzyny, Auli Collegium Novum UJ oraz Muzeum Sztuki Techniki Japońskiej Manggha. Po szczegółowy program zapraszamy na stronę Organizatora.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne objęło to wydarzenie Patronatem Honorowym.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.