PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika

2018-09-25

„Blessing gentle breeze” na chór mieszany i orkiestrę to najnowszy utwór Eugeniusza Knapika. Napisany został do słów angielskiego romantyka Williama Wordswortha. Prawykonanie „Blessing gentle breeze” odbędzie się 5 października podczas koncertu otwierającego sezon 2018/2019 Filharmonii Narodowej.

 

 

Gdy Jacek Kaspszyk poprosił mnie o skomponowanie utworu „na chór z towarzyszeniem orkiestry” moja myśl skierowała się niemal natychmiast ku wspaniałym utworom chóralnym Johanessa Brahmsa: „Nänie”, „Pieśń przeznaczenia”, „Rapsodia”… Są to dzieła, w których ciężar akcji muzycznej spoczywa na partii chóru, a orkiestra wspiera i dopełnia ją swym brzmieniem.


Dosyć szybko powstał zarys tkanki muzycznej utworu, więc mogłem zająć się poszukiwaniem odpowiedniego tekstu poetyckiego. Zainteresowanie moje wzbudziła poezja angielska wczesnego romantyzmu, a przede wszystkim wspaniałe wiersze Keatsa i Wordswortha. Wahałem się dosyć długo. Ostatecznie wybrałem fragment niezwykłego poematu „o przyrodzie, człowieku i społeczeństwie” Williama Wordswortha „The Recluse” (Pustelnik), a właściwie początek Księgi I jego drugiej części „The Prelude, or Growth of a Poet`s Mind” (Preludium, czyli wzrastanie umysłu poety). Ten wielki, liczący kilkaset stron, nieukończony a wydany po śmierci autora poemat jest wielką apoteozą życia prostego, symbiozy człowieka z naturą oraz poszukiwaniem w niej źródła ludzkiego spełnienia i sensu egzystencji. W Księdze I Wordsworth opisuje oczarowanie jakie doświadczył w kontakcie ze światem „wysokim”, określając tak dzieła natury, przeciwstawiając je „nędznym i ordynarnym wytworom człowieka”. Poszedłem tym tropem.


Muzyka moja pragnie to „oczarowanie” wyrazić i podąża śladami myśli Wordswortha. Rozwija się powoli, jakby wsłuchiwała się kolejno w każdy interwał, nasycała ucho każdą harmonią, każdym następstwem dźwięków budujących melodię, by w końcu roztopić się w ciszy. Utwór trwa około trzydziestu minut, a rozpoczyna go trwająca kilka minut inwokacja, oparta prawie wyłącznie na materiale kwinty d – a, podążająca za tekstem wstępnym Księgi I „Preludium”:


O, jakże błogi jest ten wiatr łagodny,

Który z zielonych pól, z chmur, z nieba wieje,

Twarz mą ogarnia. Zda się półświadomy

Radości, jaką przynosi. O, miły,

Wyczekiwany Gończe! Przyjacielu!

 

(tłum. Zbigniew Kubiak)


Eugeniusz Knapik

 

 

 

Koncert, podczas którego zostanie prawykonany utwór „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

© PWM / fot. Bartek Barczyk

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.