PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika

2018-09-25

„Blessing gentle breeze” na chór mieszany i orkiestrę to najnowszy utwór Eugeniusza Knapika. Napisany został do słów angielskiego romantyka Williama Wordswortha. Prawykonanie „Blessing gentle breeze” odbędzie się 5 października podczas koncertu otwierającego sezon 2018/2019 Filharmonii Narodowej.

 

 

Gdy Jacek Kaspszyk poprosił mnie o skomponowanie utworu „na chór z towarzyszeniem orkiestry” moja myśl skierowała się niemal natychmiast ku wspaniałym utworom chóralnym Johanessa Brahmsa: „Nänie”, „Pieśń przeznaczenia”, „Rapsodia”… Są to dzieła, w których ciężar akcji muzycznej spoczywa na partii chóru, a orkiestra wspiera i dopełnia ją swym brzmieniem.


Dosyć szybko powstał zarys tkanki muzycznej utworu, więc mogłem zająć się poszukiwaniem odpowiedniego tekstu poetyckiego. Zainteresowanie moje wzbudziła poezja angielska wczesnego romantyzmu, a przede wszystkim wspaniałe wiersze Keatsa i Wordswortha. Wahałem się dosyć długo. Ostatecznie wybrałem fragment niezwykłego poematu „o przyrodzie, człowieku i społeczeństwie” Williama Wordswortha „The Recluse” (Pustelnik), a właściwie początek Księgi I jego drugiej części „The Prelude, or Growth of a Poet`s Mind” (Preludium, czyli wzrastanie umysłu poety). Ten wielki, liczący kilkaset stron, nieukończony a wydany po śmierci autora poemat jest wielką apoteozą życia prostego, symbiozy człowieka z naturą oraz poszukiwaniem w niej źródła ludzkiego spełnienia i sensu egzystencji. W Księdze I Wordsworth opisuje oczarowanie jakie doświadczył w kontakcie ze światem „wysokim”, określając tak dzieła natury, przeciwstawiając je „nędznym i ordynarnym wytworom człowieka”. Poszedłem tym tropem.


Muzyka moja pragnie to „oczarowanie” wyrazić i podąża śladami myśli Wordswortha. Rozwija się powoli, jakby wsłuchiwała się kolejno w każdy interwał, nasycała ucho każdą harmonią, każdym następstwem dźwięków budujących melodię, by w końcu roztopić się w ciszy. Utwór trwa około trzydziestu minut, a rozpoczyna go trwająca kilka minut inwokacja, oparta prawie wyłącznie na materiale kwinty d – a, podążająca za tekstem wstępnym Księgi I „Preludium”:


O, jakże błogi jest ten wiatr łagodny,

Który z zielonych pól, z chmur, z nieba wieje,

Twarz mą ogarnia. Zda się półświadomy

Radości, jaką przynosi. O, miły,

Wyczekiwany Gończe! Przyjacielu!

 

(tłum. Zbigniew Kubiak)


Eugeniusz Knapik

 

 

 

Koncert, podczas którego zostanie prawykonany utwór „Blessing gentle breeze” Eugeniusza Knapika odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

© PWM / fot. Bartek Barczyk

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?