PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach

2019-03-04

Filharmonia Krakowska podzieliła się z nami zdjęciami z właśnie odbywającej się w jej foyer wystawy zdjęć Bartka Barczyka „Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach”. Wystawa przedstawia sylwetki polskich kompozytorów. Eksponowana jest w różnych miastach Polski w związku z realizacją projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.

 

 

Bartek Barczyk – fotograf. W latach 2001–2013 fotoreporter, później kierownik działu fotograficznego „Gazety Wyborczej” na Górnym Śląsku. W 2003 roku rozpoczął współpracę ze Śląskim Teatrem Tańca. Powstał wówczas cykl zdjęć przedstawiający wybitnych tancerzy z całego świata, sfotografowanych w krajobrazie Górnego Śląska. Zdjęcia te otrzymały I nagrodę w kategorii Kultura w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 2003.

 

W 2013 roku Bartek Barczyk został oficjalnym fotografem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Dokumentował budowę nowej siedziby NOSPR, przedstawiając na fotografiach nie tylko zapis kolejnych etapów prac, ale także portretując wybitne osobowości odwiedzające budowę: kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najbardziej znanych krytyków architektury na świecie Josepha Rykwerta czy polskiego pisarza młodego pokolenia Szczepana Twardocha.

 

Również w 2013 roku Barczyk rozpoczął współpracę z Munich Chamber Orchestra. Od tego czasu fotografował tak znamienite orkiestry, jak London Symphony Orchestra, Mahler Chamber Orchestra czy Vienna Philharmonic Orchestra. Nawiązał także współpracę z Filharmonią Narodową oraz jej Dyrektorem Artystycznym, Jackiem Kaspszykiem.

 

Ważnym etapem w karierze zawodowej Barczyka było fotografowanie ostatnich lat życia Wojciecha Kilara. W efekcie powstał wyjątkowy zapis obrazów przedstawiających wielkiego kompozytora w codziennych sytuacjach.

 

W 2015 roku, na zaproszenie wytwórni płytowej Zarathustra Music, Barczyk dokumentował pracę Philipa Glassa w studiu nagrań na Brooklynie w Nowym Jorku. W czasie pobytu Barczyka w Stanach Zjednoczonych powstał także cykl portretów innego wybitnego kompozytora – Elliota Goldenthala.

 

Na zaproszenie Krystiana Zimermana Barczyk stworzył zapis fotograficzny tournée pianisty po Polsce w 2015 roku.

 

Na początku 2018 roku wykonał sesję fotograficzną Anne-Sophie Mutter z Krzysztofem Pendereckim. Zdjęcia te zilustrowały najnowszą płytę skrzypaczki Hommage à Penderecki.

 

 

Wystawa czynna będzie w Filharmonii Krakowskiej do 25 marca. Serdecznie zapraszamy.

 

 

 

 

 

Zdjęcia dzięki uprzejmości Filharmonii Krakowskiej. Fot. Klaudyna Schubert

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.