Aktualności
Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach
2019-03-04
Filharmonia Krakowska podzieliła się z nami zdjęciami z właśnie odbywającej się w jej foyer wystawy zdjęć Bartka Barczyka „Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach”. Wystawa przedstawia sylwetki polskich kompozytorów. Eksponowana jest w różnych miastach Polski w związku z realizacją projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.
Bartek Barczyk – fotograf. W latach 2001–2013 fotoreporter, później kierownik działu fotograficznego „Gazety Wyborczej” na Górnym Śląsku. W 2003 roku rozpoczął współpracę ze Śląskim Teatrem Tańca. Powstał wówczas cykl zdjęć przedstawiający wybitnych tancerzy z całego świata, sfotografowanych w krajobrazie Górnego Śląska. Zdjęcia te otrzymały I nagrodę w kategorii Kultura w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 2003.
W 2013 roku Bartek Barczyk został oficjalnym fotografem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Dokumentował budowę nowej siedziby NOSPR, przedstawiając na fotografiach nie tylko zapis kolejnych etapów prac, ale także portretując wybitne osobowości odwiedzające budowę: kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najbardziej znanych krytyków architektury na świecie Josepha Rykwerta czy polskiego pisarza młodego pokolenia Szczepana Twardocha.
Również w 2013 roku Barczyk rozpoczął współpracę z Munich Chamber Orchestra. Od tego czasu fotografował tak znamienite orkiestry, jak London Symphony Orchestra, Mahler Chamber Orchestra czy Vienna Philharmonic Orchestra. Nawiązał także współpracę z Filharmonią Narodową oraz jej Dyrektorem Artystycznym, Jackiem Kaspszykiem.
Ważnym etapem w karierze zawodowej Barczyka było fotografowanie ostatnich lat życia Wojciecha Kilara. W efekcie powstał wyjątkowy zapis obrazów przedstawiających wielkiego kompozytora w codziennych sytuacjach.
W 2015 roku, na zaproszenie wytwórni płytowej Zarathustra Music, Barczyk dokumentował pracę Philipa Glassa w studiu nagrań na Brooklynie w Nowym Jorku. W czasie pobytu Barczyka w Stanach Zjednoczonych powstał także cykl portretów innego wybitnego kompozytora – Elliota Goldenthala.
Na zaproszenie Krystiana Zimermana Barczyk stworzył zapis fotograficzny tournée pianisty po Polsce w 2015 roku.
Na początku 2018 roku wykonał sesję fotograficzną Anne-Sophie Mutter z Krzysztofem Pendereckim. Zdjęcia te zilustrowały najnowszą płytę skrzypaczki Hommage à Penderecki.
Wystawa czynna będzie w Filharmonii Krakowskiej do 25 marca. Serdecznie zapraszamy.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Filharmonii Krakowskiej. Fot. Klaudyna Schubert
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!