Aktualności
Wkrótce II edycja Weekendowego Kursu Edytorstwa Muzycznego!
2019-09-11
Zapraszamy na II edycję Weekendowego Kursu Edytorstwa Muzycznego! Jest to bezpłatny kurs adresowany do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia zainteresowanych edytorstwem muzycznym i chcących w przyszłości współpracować z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zjazdy organizowane będą co drugą sobotę w Instytucie Muzykologii UJ w Krakowie w godzinach ok. 10:00–17:00.
Czas trwania kursu: od 19 października 2019 r. do 6 czerwca 2020 r.
Kurs ma formę praktyczną i obejmuje:
• pracę ze źródłami muzycznymi,
• przygotowywanie wydań źródłowo-krytycznych,
• zasady i konwencje edytorskie wydań nutowych,
• korektę nutową,
• skład nutowy w programie Sibelius dla początkujących i zaawansowanych.
Zajęcia z obsługi programu Sibelius odbywać się będą na własnych komputerach uczestników, dlatego wymagane jest zainstalowanie programu przynajmniej w wersji 6 oraz posiadanie klawiatury numerycznej.
Uczestnicy kursu, którzy uzyskają minimum 75% obecności, otrzymają certyfikat i perspektywę współpracy z Wydawnictwem. Wyróżniający się kursanci wezmą udział w powstawaniu publikacji obejmującej wydanie źródłowo-krytyczne jednego z utworów Dobrzyńskiego jako redaktorzy, korektorzy i kopiści nutowi.
Weekendowy Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rekrutacja
Do udziału zapraszamy absolwentów, studentów studiów magisterskich z zakresu muzykologii i teorii muzyki oraz osoby zajmujące się redakcją materiałów nutowych. Zgłoszenia wraz z CV przyjmujemy do 25 września 2019 roku na adres: seminarium@pwm.com.pl. Prosimy o podanie w mailu informacji o poziomie zaawansowania w obsłudze programu Sibelius lub innych programów do edycji nut (Finale, Dorico, Musescore i in.).
Wyniki rekrutacji przedstawimy na stronie internetowej oraz drogą mailową do 1 października.
Miejsce spotkań
Zajęcia odbywają się w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w salach nr 3, 12 i 23.
Program
Kurs obejmuje trzy moduły:
• korekta i redakcja nutowa – red. Dorota Leszczyńska-Zając
• opracowania źródłowo-krytyczne – prof. Zofia Chechlińska
• obsługa programu Sibelius – red. Adam Tomasz Kukla
Zajęcia odbywają się w dwóch grupach: podstawowej i zaawansowanej. W czasie trwania kursu przewidziane są również wykłady gościnne.
Szczegóły na podstronie: Weekendowy Kurs Edytorstwa Muzycznego
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!