Aktualności
„Muzyka z kraju Chopina” – utwory na fortepian z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podbiły serca Japończyków
2019-12-09
Spotkaniem 6 grudnia w Tokio zamknęliśmy cykl seminariów odbywających się w największych ośrodkach kultury w Japonii w ramach kampanii edukacyjnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Muzyka z kraju Chopina”, skierowanej do tamtejszego środowiska nauczycieli gry na fortepianie.
Warsztaty i koncerty w Hiroszimie, Sendai, Nagoyi, Osace i Tokio zgromadziły łącznie 400 nauczycieli w salonach muzycznych Kawai – światowego giganta na rynku produkcji fortepianów, strategicznego partnera kampanii. Zajmujące prelekcje dotyczące muzyki polskiej połączone z recitalami znakomitych pianistów młodego pokolenia – Marie Kiyone i Ignacego Lisieckiego wzbudziły szerokie zainteresowanie odbiorców publikacjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Szczególne uznanie zyskały zeszyty „Muzyka z kraju Chopina”, zawierające starannie wyselekcjonowane dzieła polskich kompozytorów od XVIII wieku do współczesności. Niezwykle inspirujące dla japońskich pianistów były spotkania z twórczością Marii Szymanowskiej, Franciszka Mireckiego, Stanisława Moniuszki, Zygmunta Noskowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego czy Wojciecha Kilara.
„Na rynku japońskim nasza Oficyna jest obecna od ponad 40 lat, posiada wyrobioną markę i muzycy znają nasze publikacje, ale dopiero teraz rozpoczęliśmy intensywne działania, kierowane do osób, które mają bezpośredni wpływ na kolejne pokolenia japońskich pianistów – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. „Co ważne, muzyka Chopina – tak bardzo kochana przez nasze narody, stała się tylko pretekstem do pokazania utworów innych znakomitych kompozytorów, nieznanych szerzej nawet polskiemu odbiorcy”.
Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego cykl seminariów stał się kolejnym krokiem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na rzecz promocji polskiej muzyki poza granicami naszego kraju. W pierwszym kwartale 2020 roku zeszyty „Muzyka z kraju Chopina” zostaną wydane w japońskiej wersji językowej przez partnera kampanii – działające od 1931 roku największe japońskie wydawnictwo muzyczne Zen-On Music Company Ltd. Dzięki strategicznej współpracy ze stowarzyszeniem nauczycieli gry na fortepianie PTNA publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą popularyzowane w gronie ponad 14 tysięcy japońskich nauczycieli, którzy są zrzeszeni w tej organizacji.
Partnerami kampanii są: firma Kawai, wydawnictwo Zen-On Music Company Ltd, stowarzyszenie PTNA, Japońskie Towarzystwo Chopinowskie, Instytut Polski w Tokio oraz Ambasada RP w Tokio.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.