Aktualności
Internetowy kurs czytania a vista
2020-04-06
Czytanie a vista online? To możliwe! W dobie obecnego kryzysu, który zapanował nie tylko w Polsce, ale także i na całym świecie, dr hab. Grzegorz Mania wychodzi naprzeciw trudnością związanym ze zdalnym nauczaniem i… proponuje ciekawe rozwiązanie, jakim jest kurs czytania a vista online.
Materiały z kursu oparte są na wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne publikacjach z zakresu gry a vista, które zebrały pozytywne opinie wśród uznanych pedagogów fortepianu, takich jak prof. Ewa Pobłocka, prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska czy prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, która zarekomendowała I cz. podręcznika w następujących słowach:
– Wiele osób nie docenia umiejętności gry a vista. Rzadko zdarzają się pasjonaci, którzy samodzielnie zapoznają się np. z wszystkimi sonatami Beethovena. A przecież umiejętność czytania nut jest warunkiem wychowania wszechstronnego, kompetentnego pianisty. Dlatego należy ją rozwijać i cieszę się, że powstał podręcznik, który trzymają Państwo w rękach. Z pewnością ułatwi on pracę nie tylko nauczycielom w szkołach średnich, ale pomoże samym uczniom w rozwijaniu umiejętności gry a vista. Czytajmy muzykę, czytajmy ją z uczniami, to ciekawsze niż najlepszy kryminał!
Kurs czytania a vista online, to tygodniowe zestawy ćwiczeń z materiałami wideo oraz plikami pdf na każdy dzień tygodnia, od poniedziałku do piątku. Materiały pogrupowane są z uwzględnieniem stopnia zaawansowania na: dla klasy I szkoły II stopnia, klasy II i III szkoły II stopnia oraz dla uczniów fortepianu dodatkowego, które nadają się też dla uczniów klas V/VI szkoły I stopnia. Wszystkie materiały są bezpłatne, do pobrania na stronie Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
Przypominamy, że w naszej internetowej księgarni możecie już nabyć II część tego bestsellerowego podręcznika dla szkół muzycznych II stopnia. Znajdziecie go w naszym esklepie.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!