Aktualności
Kredki w dłoń! Karol Kurpiński
2020-05-26
Cześć! Dla najmłodszych (także duchem) mistrzów kredek i pędzli zamieszczamy dzisiaj kolejny portret do pokolorowania. Na artystyczne opracowanie czeka podobizna Karola Kurpińskiego.
Karol Kurpiński jest jednym z tych kompozytorów, o których nie wiemy dokładnie, kiedy się urodzili. Z 1785 roku pochodzi zapis z ksiąg kościelnych mówiący o chrzcie małego Karola. Stąd domyślamy się, że urodził się właśnie w 1785 roku.
Karol wychowywał się w rodzinie muzyków. Szybko okazało się, że ma wybitne uzdolnienia muzyczne: już w wieku 12 lat tak dobrze opanował grę na organach, że dostał posadę samodzielnego organisty! Dzisiaj – ze względu na młody wiek – Karol nie mógłby dostać tej pracy.
Oprócz tego że bardzo dużo komponował, był także świetnym dyrygentem. Prowadził niemal wszystkie koncerty w stolicy, w tym prawykonanie* Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina** z udziałem samego twórcy jako solisty.
*Uwaga na trudne słowo: prawykonanie to pierwsze wykonanie utworu.
**To jeden z najważniejszych kompozytorów polskich. Jego portret wkrótce też będzie można pokolorować.
Podczas powstania listopadowego Kurpiński skomponował osiem pieśni patriotycznych. Najbardziej znana z nich to Warszawianka, zaczynająca się od słów: „Oto dziś dzień krwi i chwały”. Jeśli jej jeszcze nie znacie, to nie ma powodów do zmartwienia – z pewnością będziecie się o niej uczyć w szkole.
W notce o Józefie Elsnerze wspominaliśmy o medalach powstałych na jego cześć. Rosnąca sława Karola Kurpińskiego sprawiła, że w 1819 roku na jego cześć też wybito złoty medal.

Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Karola Kurpińskiego:
królowa – to nawiązanie do jednej z oper Karola Kurpińskiego pod tytułem Jadwiga, królowa polska
ciupaga – symbolizuje bohaterów opery Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale, którą Kurpiński nawiązywał do powstałej wcześniej opery Jana Stefaniego o bardzo podobnym tytule (zobaczcie wpis o Janie Stefanim)
torba podróżna – nawiązanie do ośmiomiesięcznej podróży kompozytora po Europie, z której powstał i został opublikowany Dziennik podróży
czterokonny zaprzęg – odwzorowanie rzeźby wieńczącej Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie; Karol Kurpiński był dyrygentem tej opery, musicie jednak wiedzieć, że za jego czasów rzeźby nad wejściem do teatru jeszcze nie było
ruiny zamku – to zamek w Czorsztynie, a znalazł się na obrazku, ponieważ jedna z oper Karola Kurpińskiego nosi tytuł Zamek na Czorsztynie
Kolorowanie podobizny kompozytora możecie sobie uprzyjemnić słuchając muzyki. Na tej stronie możecie posłuchać Koncertu klarnetowego Karola Kurpińskiego.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.