Aktualności
Kredki w dłoń! Maria Szymanowska
2020-06-02
Cześć! Jak minął Wam Dzień Dziecka? Do wszystkich Waszych wczorajszych prezentów dodajemy bonus: nową kolorowankę. Dzisiaj proponujemy Wam obrazek z podobizną Marii Szymanowskiej. Zapraszamy do kolorowania – zróbcie to najpiękniej jak umiecie!
Zauważyliście, że do tej pory kolorowaliśmy portrety mężczyzn? Dlaczego? W czasach kiedy żyła Maria Szymanowska, czyli około 200 lat temu (urodziła się w 1789 roku) publiczne zajmowanie się sztuką, w tym komponowaniem i koncertowaniem, było domeną mężczyzn. Historycy mówią, że Maria Szymanowska była pierwszą w Polsce (!) i jedną z pierwszych w Europie komponujących oraz koncertujących kobiet.
Maria zadziwiała jej współczesnych elokwencją i wykształceniem. Doskonale posługiwała się kilkoma językami obcymi, co pozwalało jej nawiązywać kontakty z artystami z całego świata.
Jako koncertująca pianistka Maria bardzo dużo podróżowała po całej Europie. Spotykała przy okazji tych podróży mnóstwo artystów. Byli wśród nich między innymi poeci Johann Wolfgang von Goethe i Adam Mickiewicz, skrzypek i kompozytor Niccolò Paganini, czy kompozytor Felix Mendelssohn-Bartholdy. Te nazwiska warto zapamiętać, bo na stałe zapisały się na kartach historii i z pewnością o tych twórcach jeszcze nie raz usłyszycie.
Muzykolodzy (to osoby badające życie i twórczość kompozytorów) uważają, że żyjący niewiele później Fryderyk Chopin znał twórczość Marii Szymanowskiej i mógł wzorować niektóre ze swoich utworów na jej miniaturach (miniaturą nazywamy krótki utwór muzyczny).
Pomimo zbieżności nazwisk inny polski kompozytor, Karol Szymanowski, nie był spokrewniony z Marią Szymanowską.

Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Marii Szymanowskiej:
klawiatura – nawiązuje zarówno do głównego nurtu twórczości kompozytorki, jak i do faktu, że Maria była świetną pianistką, najprawdopodobniej pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie publicznie koncertujących kobiet
męska postać – to Adam Mickiewicz, nasz narodowy poeta, którego teściową była Maria Szymanowska (to znaczy, że córka pani Marii wyszła za mąż za Adam Mickiewicza)
cerkiew – jedna z najpiękniejszych świątyń w Petersburgu, kojarząca się z bajkowym pałacem, czyli Sobór Zmartwychwstania Pańskiego. To właśnie w Petersburgu Maria Szymanowska spędziła ostatnie lata swojego życia
herb – to herb Petersburga. Jeszcze jedno nawiązanie do miasta, w którym kompozytorka mieszkała od 1827 roku
P.S. Jeśli rodzice mają ochotę na kolorowanie, to koniecznie zaproście ich do wspólnej zabawy!
Podczas kolorowania portretu Marii Szymanowskiej możecie posłuchać jej utworu Contredance.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.