Aktualności
Kredki w dłoń! Maria Szymanowska
2020-06-02
Cześć! Jak minął Wam Dzień Dziecka? Do wszystkich Waszych wczorajszych prezentów dodajemy bonus: nową kolorowankę. Dzisiaj proponujemy Wam obrazek z podobizną Marii Szymanowskiej. Zapraszamy do kolorowania – zróbcie to najpiękniej jak umiecie!
Zauważyliście, że do tej pory kolorowaliśmy portrety mężczyzn? Dlaczego? W czasach kiedy żyła Maria Szymanowska, czyli około 200 lat temu (urodziła się w 1789 roku) publiczne zajmowanie się sztuką, w tym komponowaniem i koncertowaniem, było domeną mężczyzn. Historycy mówią, że Maria Szymanowska była pierwszą w Polsce (!) i jedną z pierwszych w Europie komponujących oraz koncertujących kobiet.
Maria zadziwiała jej współczesnych elokwencją i wykształceniem. Doskonale posługiwała się kilkoma językami obcymi, co pozwalało jej nawiązywać kontakty z artystami z całego świata.
Jako koncertująca pianistka Maria bardzo dużo podróżowała po całej Europie. Spotykała przy okazji tych podróży mnóstwo artystów. Byli wśród nich między innymi poeci Johann Wolfgang von Goethe i Adam Mickiewicz, skrzypek i kompozytor Niccolò Paganini, czy kompozytor Felix Mendelssohn-Bartholdy. Te nazwiska warto zapamiętać, bo na stałe zapisały się na kartach historii i z pewnością o tych twórcach jeszcze nie raz usłyszycie.
Muzykolodzy (to osoby badające życie i twórczość kompozytorów) uważają, że żyjący niewiele później Fryderyk Chopin znał twórczość Marii Szymanowskiej i mógł wzorować niektóre ze swoich utworów na jej miniaturach (miniaturą nazywamy krótki utwór muzyczny).
Pomimo zbieżności nazwisk inny polski kompozytor, Karol Szymanowski, nie był spokrewniony z Marią Szymanowską.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Marii Szymanowskiej:
klawiatura – nawiązuje zarówno do głównego nurtu twórczości kompozytorki, jak i do faktu, że Maria była świetną pianistką, najprawdopodobniej pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie publicznie koncertujących kobiet
męska postać – to Adam Mickiewicz, nasz narodowy poeta, którego teściową była Maria Szymanowska (to znaczy, że córka pani Marii wyszła za mąż za Adam Mickiewicza)
cerkiew – jedna z najpiękniejszych świątyń w Petersburgu, kojarząca się z bajkowym pałacem, czyli Sobór Zmartwychwstania Pańskiego. To właśnie w Petersburgu Maria Szymanowska spędziła ostatnie lata swojego życia
herb – to herb Petersburga. Jeszcze jedno nawiązanie do miasta, w którym kompozytorka mieszkała od 1827 roku
P.S. Jeśli rodzice mają ochotę na kolorowanie, to koniecznie zaproście ich do wspólnej zabawy!
Podczas kolorowania portretu Marii Szymanowskiej możecie posłuchać jej utworu Contredance.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.