Aktualności
Odkryj nowy wymiar muzyki! Polska Biblioteka Muzyczna to ponad 10 000 obiektów w cyfrowym dostępie
2020-11-16
Działające od 75 lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne udostępnia swoje unikatowe zasoby. Rusza Polska Biblioteka Muzyczna!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest największym wydawcą nut i książek o muzyce w Polsce, a jego dynamiczny rozwój i międzynarodowy prestiż pozwalają uznawać Oficynę za instytucję skutecznie promującą rodzimą twórczość muzyczną na świecie. Przez 75 lat istnienia Polskie Wydawnictwo Muzyczne zgromadziło setki tysięcy materiałów o nieocenionej wartości kulturowej. Dzięki cyfrowej Polskiej Bibliotece Muzycznej każdy będzie mógł zerknąć w archiwa Oficyny i poznać jeszcze lepiej historię polskiej kultury.
„Polska Biblioteka Muzyczna to milowy krok w historii naszej Oficyny”, komentuje Dyrektor – Redaktor Naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Dzięki pozyskanym środkom możemy nie tylko sukcesywnie zabezpieczać zbiory, profesjonalnie digitalizować je w specjalnie opracowany na potrzeby projektu sposób, ale także otwierać bogate archiwa i pokazywać je światu. A mamy czym się chwalić – na międzynarodowej mapie kultury PWM ma ugruntowaną wysoką pozycję od dziesięcioleci znaną z upowszechniania polskiej muzyki najwyższej próby; chcemy jak najlepiej wykorzystać najnowsze zdobycze techniki w pełnieniu naszej misji”.
Zbiory udostępnione w Polskiej Bibliotece Muzycznej obejmują różnorodne, unikatowe treści i nieupublicznione wcześniej obiekty. Na poszukiwaczy wyjątkowych materiałów nutowych czekają partytury mało znanych dzieł solowych, kameralnych i orkiestrowych powstałe od średniowiecza do współczesności, reprezentujące różne style i gatunki, które zadowolą najmłodszych adeptów sztuki muzycznej, jak i profesjonalistów. Wśród kompozytorów, których utwory już teraz znajdują się w Polskiej Bibliotece Muzycznej, najliczniej reprezentowani są: Grażyna Bacewicz, Tadeusz Baird, Fryderyk Chopin, Wojciech Kilar, Janina Garścia, Marta Ptaszyńska, Witold Szalonek czy Romuald Twardowski.
Miłośnicy sztuk wizualnych odnajdą nieudostępniane dotąd fotografie i grafiki przedstawiające codzienne życie naszych najważniejszych kompozytorów: Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki czy Karola Szymanowskiego, a także ich krewnych i bliskich. Na portalu są również ikonografie przedstawiające sceny z życia codziennego od XIX do I poł. XX w., panoramy miast, fotografie zabytków, budynków teatrów i oper, pałaców i zamków. Wśród udostępnionych zbiorów znajdują się reprodukcje korespondencji, rękopisów muzycznych, afisze i programy koncertowe oraz wycinki prasowe dokumentujące życie muzyczne.
W pierwszym etapie na portalu będzie zamieszczonych ponad 10 000 obiektów cyfrowych, a dostęp do materiałów nutowych przeznaczonych do wypożyczenia będzie znacznie łatwiejszy. Zarówno instytucje, jak i osoby prywatne – zawodowo związane z muzyką, ale i uczniowie, studenci, melomani – znajdą w Polskiej Bibliotece Muzycznej wartościowe i niedostępne wcześniej materiały. Użytkownicy Polskiej Biblioteki Muzycznej będą mogli wykorzystać fragmenty utworów w swojej działalności naukowej i dydaktycznej.
Szybki, prosty dostęp online do materiałów cyfrowych z każdego miejsca na świecie i o dowolnej porze to szansa częstszej obecności muzyki polskiej w repertuarze koncertowym i mediach; to także krok w kierunku upowszechniania wiedzy o historii naszej rodzimej muzyki i osiągnięciach jej dawnych i współczesnych twórców.
PWM zaprasza do Polskiej Biblioteki Muzycznej po nuty, ikonografię i informację. Zajrzyj w zbiory Polskiego Wydawnictwa Muzycznego online: www.polskabibliotekamuzyczna.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Polska Biblioteka Muzyczna powstała w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.