PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polska Biblioteka Muzyczna: PWM podsumowuje projekt atrakcyjną animacją

2021-01-29

Polska Biblioteka Muzyczna to najmłodsza w ekstraklasie polskich bibliotek, wyjątkowa pod względem zbiorów i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o sposób ich udostępnienia. PWM podsumowuje przedsięwzięcie realizowane od 2017 roku atrakcyjną animacją przedstawiającą proces digitalizacji zasobów Oficyny.


Przez 75 lat istnienia Polskie Wydawnictwo Muzyczne zgromadziło setki tysięcy materiałów o wielkiej wartości kulturowej, które udostępniło w cyfrowej Polskiej Bibliotece Muzycznej. Podobnie jak najcenniejsze dzieła narodowego malarstwa czy rzeźby, teraz imponujące zbiory materiałów muzycznych są łatwo dostępne i, co więcej, przekazane do aktywnego użytkowania. Wszystko to za sprawą możliwości technologicznych i organizacyjnych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, którego zasoby nigdy wcześniej nie były dostępne w tak szerokim zakresie. Przedsięwzięcie utrwala pozycję PWM-u jako mecenasa i promotora muzyki w Polsce i zagranicą.

„Uruchomienie na tak dużą skalę procesu digitalizacji zasobów naszej Oficyny to milowy krok w udostępnianiu treści związanych z polską muzyką odbiorcom na całym świecie”, komentuje Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia PWM nie tylko znajduje się w światowej czołówce oficyn muzycznych pod względem międzynarodowej dystrybucji kompozytorskiego katalogu, ale wręcz narzuca trendy w cyfrowej transformacji zapisów nutowych”




Od 2017 roku przy projekcie pracowało kilkadziesiąt osób, a dzięki współpracy z doświadczonymi specjalistami na przestrzeni ostatnich kilku lat Oficyna wypracowała przejrzystą, ale i szczegółową ścieżkę, jaką przechodzą materiały fizyczne, nim trafią do Polskiej Biblioteki Muzycznej. Centrum działań stanowi specjalnie stworzona pracownia digitalizacyjna wyposażona w najnowocześniejsze skanery, komputery i oprogramowanie, w której wykwalifikowana kadra archiwistów i dokumentalistów, kopistów i redaktorów muzycznych, grafików, fotoedytorów i specjalistów od zarządzania bazami danych czuwa nad skomplikowanym procesem digitalizacyjnym.

O tym, jak materiały fizyczne trafiają do cyfrowej rzeczywistości, opowiadają kompozytorzy: Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar i Karol Szymanowski, re-animowani w filmie animowanym, przygotowanym przez TOFU Studio.



 

W udostępnionych online zbiorach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się nuty dzieł skomponowanych od średniowiecza do współczesności, zbiory ikonograficzne (fotografie i grafiki prezentujące m.in. codzienne życie kompozytorów, fotografie teatrów i oper), reprodukcje korespondencji i rękopisów muzycznych, afisze i programy koncertowe oraz wycinki prasowe.

Zasoby zgromadzone na portalu przeznaczone są dla wszystkich: instytucji i osób prywatnych – zawodowo związanych z muzyką, lecz także uczniów, studentów, melomanów. Szybki, łatwy dostęp online do materiałów cyfrowych to szansa częstszej obecności muzyki polskiej w repertuarze koncertowym i mediach; to także krok w kierunku upowszechniania wiedzy o muzyce polskiej kiedyś i dziś.

W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się ponad 10 000 obiektów cyfrowych. Bez względu na czas i miejsce, przy wykorzystaniu dowolnej przeglądarki internetowej użytkownicy mogą bez przeszkód wykorzystywać fragmenty utworów w swojej działalności naukowej i dydaktycznej, a droga do wypożyczania materiałów orkiestrowych jest znacznie prostsza.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do Polskiej Biblioteki Muzycznej – po nuty, ikonografię i informację: www.polskabibliotekamuzyczna.pl



Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Polska Biblioteka Muzyczna powstała w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”.

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.