PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polska Biblioteka Muzyczna: PWM podsumowuje projekt atrakcyjną animacją

2021-01-29

Polska Biblioteka Muzyczna to najmłodsza w ekstraklasie polskich bibliotek, wyjątkowa pod względem zbiorów i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o sposób ich udostępnienia. PWM podsumowuje przedsięwzięcie realizowane od 2017 roku atrakcyjną animacją przedstawiającą proces digitalizacji zasobów Oficyny.


Przez 75 lat istnienia Polskie Wydawnictwo Muzyczne zgromadziło setki tysięcy materiałów o wielkiej wartości kulturowej, które udostępniło w cyfrowej Polskiej Bibliotece Muzycznej. Podobnie jak najcenniejsze dzieła narodowego malarstwa czy rzeźby, teraz imponujące zbiory materiałów muzycznych są łatwo dostępne i, co więcej, przekazane do aktywnego użytkowania. Wszystko to za sprawą możliwości technologicznych i organizacyjnych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, którego zasoby nigdy wcześniej nie były dostępne w tak szerokim zakresie. Przedsięwzięcie utrwala pozycję PWM-u jako mecenasa i promotora muzyki w Polsce i zagranicą.

„Uruchomienie na tak dużą skalę procesu digitalizacji zasobów naszej Oficyny to milowy krok w udostępnianiu treści związanych z polską muzyką odbiorcom na całym świecie”, komentuje Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia PWM nie tylko znajduje się w światowej czołówce oficyn muzycznych pod względem międzynarodowej dystrybucji kompozytorskiego katalogu, ale wręcz narzuca trendy w cyfrowej transformacji zapisów nutowych”




Od 2017 roku przy projekcie pracowało kilkadziesiąt osób, a dzięki współpracy z doświadczonymi specjalistami na przestrzeni ostatnich kilku lat Oficyna wypracowała przejrzystą, ale i szczegółową ścieżkę, jaką przechodzą materiały fizyczne, nim trafią do Polskiej Biblioteki Muzycznej. Centrum działań stanowi specjalnie stworzona pracownia digitalizacyjna wyposażona w najnowocześniejsze skanery, komputery i oprogramowanie, w której wykwalifikowana kadra archiwistów i dokumentalistów, kopistów i redaktorów muzycznych, grafików, fotoedytorów i specjalistów od zarządzania bazami danych czuwa nad skomplikowanym procesem digitalizacyjnym.

O tym, jak materiały fizyczne trafiają do cyfrowej rzeczywistości, opowiadają kompozytorzy: Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar i Karol Szymanowski, re-animowani w filmie animowanym, przygotowanym przez TOFU Studio.



 

W udostępnionych online zbiorach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się nuty dzieł skomponowanych od średniowiecza do współczesności, zbiory ikonograficzne (fotografie i grafiki prezentujące m.in. codzienne życie kompozytorów, fotografie teatrów i oper), reprodukcje korespondencji i rękopisów muzycznych, afisze i programy koncertowe oraz wycinki prasowe.

Zasoby zgromadzone na portalu przeznaczone są dla wszystkich: instytucji i osób prywatnych – zawodowo związanych z muzyką, lecz także uczniów, studentów, melomanów. Szybki, łatwy dostęp online do materiałów cyfrowych to szansa częstszej obecności muzyki polskiej w repertuarze koncertowym i mediach; to także krok w kierunku upowszechniania wiedzy o muzyce polskiej kiedyś i dziś.

W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się ponad 10 000 obiektów cyfrowych. Bez względu na czas i miejsce, przy wykorzystaniu dowolnej przeglądarki internetowej użytkownicy mogą bez przeszkód wykorzystywać fragmenty utworów w swojej działalności naukowej i dydaktycznej, a droga do wypożyczania materiałów orkiestrowych jest znacznie prostsza.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do Polskiej Biblioteki Muzycznej – po nuty, ikonografię i informację: www.polskabibliotekamuzyczna.pl



Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Polska Biblioteka Muzyczna powstała w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?