Aktualności
Polska Biblioteka Muzyczna: PWM podsumowuje projekt atrakcyjną animacją
2021-01-29
Polska Biblioteka Muzyczna to najmłodsza w ekstraklasie polskich bibliotek, wyjątkowa pod względem zbiorów i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o sposób ich udostępnienia. PWM podsumowuje przedsięwzięcie realizowane od 2017 roku atrakcyjną animacją przedstawiającą proces digitalizacji zasobów Oficyny.
Przez 75 lat istnienia Polskie Wydawnictwo Muzyczne zgromadziło setki tysięcy materiałów o wielkiej wartości kulturowej, które udostępniło w cyfrowej Polskiej Bibliotece Muzycznej. Podobnie jak najcenniejsze dzieła narodowego malarstwa czy rzeźby, teraz imponujące zbiory materiałów muzycznych są łatwo dostępne i, co więcej, przekazane do aktywnego użytkowania. Wszystko to za sprawą możliwości technologicznych i organizacyjnych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, którego zasoby nigdy wcześniej nie były dostępne w tak szerokim zakresie. Przedsięwzięcie utrwala pozycję PWM-u jako mecenasa i promotora muzyki w Polsce i zagranicą.
„Uruchomienie na tak dużą skalę procesu digitalizacji zasobów naszej Oficyny to milowy krok w udostępnianiu treści związanych z polską muzyką odbiorcom na całym świecie”, komentuje Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia PWM nie tylko znajduje się w światowej czołówce oficyn muzycznych pod względem międzynarodowej dystrybucji kompozytorskiego katalogu, ale wręcz narzuca trendy w cyfrowej transformacji zapisów nutowych”
Od 2017 roku przy projekcie pracowało kilkadziesiąt osób, a dzięki współpracy z doświadczonymi specjalistami na przestrzeni ostatnich kilku lat Oficyna wypracowała przejrzystą, ale i szczegółową ścieżkę, jaką przechodzą materiały fizyczne, nim trafią do Polskiej Biblioteki Muzycznej. Centrum działań stanowi specjalnie stworzona pracownia digitalizacyjna wyposażona w najnowocześniejsze skanery, komputery i oprogramowanie, w której wykwalifikowana kadra archiwistów i dokumentalistów, kopistów i redaktorów muzycznych, grafików, fotoedytorów i specjalistów od zarządzania bazami danych czuwa nad skomplikowanym procesem digitalizacyjnym.
O tym, jak materiały fizyczne trafiają do cyfrowej rzeczywistości, opowiadają kompozytorzy: Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar i Karol Szymanowski, re-animowani w filmie animowanym, przygotowanym przez TOFU Studio.
W udostępnionych online zbiorach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się nuty dzieł skomponowanych od średniowiecza do współczesności, zbiory ikonograficzne (fotografie i grafiki prezentujące m.in. codzienne życie kompozytorów, fotografie teatrów i oper), reprodukcje korespondencji i rękopisów muzycznych, afisze i programy koncertowe oraz wycinki prasowe.
Zasoby zgromadzone na portalu przeznaczone są dla wszystkich: instytucji i osób prywatnych – zawodowo związanych z muzyką, lecz także uczniów, studentów, melomanów. Szybki, łatwy dostęp online do materiałów cyfrowych to szansa częstszej obecności muzyki polskiej w repertuarze koncertowym i mediach; to także krok w kierunku upowszechniania wiedzy o muzyce polskiej kiedyś i dziś.
W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się ponad 10 000 obiektów cyfrowych. Bez względu na czas i miejsce, przy wykorzystaniu dowolnej przeglądarki internetowej użytkownicy mogą bez przeszkód wykorzystywać fragmenty utworów w swojej działalności naukowej i dydaktycznej, a droga do wypożyczania materiałów orkiestrowych jest znacznie prostsza.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do Polskiej Biblioteki Muzycznej – po nuty, ikonografię i informację: www.polskabibliotekamuzyczna.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Polska Biblioteka Muzyczna powstała w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.