Aktualności
Polska Biblioteka Muzyczna: PWM podsumowuje projekt atrakcyjną animacją
2021-01-29
Polska Biblioteka Muzyczna to najmłodsza w ekstraklasie polskich bibliotek, wyjątkowa pod względem zbiorów i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o sposób ich udostępnienia. PWM podsumowuje przedsięwzięcie realizowane od 2017 roku atrakcyjną animacją przedstawiającą proces digitalizacji zasobów Oficyny.
Przez 75 lat istnienia Polskie Wydawnictwo Muzyczne zgromadziło setki tysięcy materiałów o wielkiej wartości kulturowej, które udostępniło w cyfrowej Polskiej Bibliotece Muzycznej. Podobnie jak najcenniejsze dzieła narodowego malarstwa czy rzeźby, teraz imponujące zbiory materiałów muzycznych są łatwo dostępne i, co więcej, przekazane do aktywnego użytkowania. Wszystko to za sprawą możliwości technologicznych i organizacyjnych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, którego zasoby nigdy wcześniej nie były dostępne w tak szerokim zakresie. Przedsięwzięcie utrwala pozycję PWM-u jako mecenasa i promotora muzyki w Polsce i zagranicą.
„Uruchomienie na tak dużą skalę procesu digitalizacji zasobów naszej Oficyny to milowy krok w udostępnianiu treści związanych z polską muzyką odbiorcom na całym świecie”, komentuje Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia PWM nie tylko znajduje się w światowej czołówce oficyn muzycznych pod względem międzynarodowej dystrybucji kompozytorskiego katalogu, ale wręcz narzuca trendy w cyfrowej transformacji zapisów nutowych”
Od 2017 roku przy projekcie pracowało kilkadziesiąt osób, a dzięki współpracy z doświadczonymi specjalistami na przestrzeni ostatnich kilku lat Oficyna wypracowała przejrzystą, ale i szczegółową ścieżkę, jaką przechodzą materiały fizyczne, nim trafią do Polskiej Biblioteki Muzycznej. Centrum działań stanowi specjalnie stworzona pracownia digitalizacyjna wyposażona w najnowocześniejsze skanery, komputery i oprogramowanie, w której wykwalifikowana kadra archiwistów i dokumentalistów, kopistów i redaktorów muzycznych, grafików, fotoedytorów i specjalistów od zarządzania bazami danych czuwa nad skomplikowanym procesem digitalizacyjnym.
O tym, jak materiały fizyczne trafiają do cyfrowej rzeczywistości, opowiadają kompozytorzy: Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar i Karol Szymanowski, re-animowani w filmie animowanym, przygotowanym przez TOFU Studio.
W udostępnionych online zbiorach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się nuty dzieł skomponowanych od średniowiecza do współczesności, zbiory ikonograficzne (fotografie i grafiki prezentujące m.in. codzienne życie kompozytorów, fotografie teatrów i oper), reprodukcje korespondencji i rękopisów muzycznych, afisze i programy koncertowe oraz wycinki prasowe.
Zasoby zgromadzone na portalu przeznaczone są dla wszystkich: instytucji i osób prywatnych – zawodowo związanych z muzyką, lecz także uczniów, studentów, melomanów. Szybki, łatwy dostęp online do materiałów cyfrowych to szansa częstszej obecności muzyki polskiej w repertuarze koncertowym i mediach; to także krok w kierunku upowszechniania wiedzy o muzyce polskiej kiedyś i dziś.
W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się ponad 10 000 obiektów cyfrowych. Bez względu na czas i miejsce, przy wykorzystaniu dowolnej przeglądarki internetowej użytkownicy mogą bez przeszkód wykorzystywać fragmenty utworów w swojej działalności naukowej i dydaktycznej, a droga do wypożyczania materiałów orkiestrowych jest znacznie prostsza.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do Polskiej Biblioteki Muzycznej – po nuty, ikonografię i informację: www.polskabibliotekamuzyczna.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Polska Biblioteka Muzyczna powstała w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.