Aktualności
Urodziny Fryderyka Chopina czas zacząć!
2021-02-22
Choć częściej przyjmuje się, że datą urodzin Fryderyka Chopina jest 1. marca, 22. lutego widnieje jako data alternatywna przyjścia na świat kompozytora. Polskie Wydawnictwo Muzyczne świętuje obie!
Nasza niespodzianka urodzinowa jest bardzo praktyczna. Od dzisiaj w księgarni PWM dostępne są trzy wyjątkowe produkty z serii „Dziedzictwo na bogato” – torby z wizerunkami trzech polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina (a jakże!), Stanisława Moniuszki oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Teraz nuty swoich najdroższych kompozytorów możecie nosić w obrandowanych, praktycznych torbach, które powstały z inspiracji… banknotami Narodowego Banku Polskiego. Bogactwo muzyczne łączymy z najlepszymi wzorcami i dziedzictwem graficznym.
Autorem wizerunków kompozytorów na banknotach NBP jest Andrzej Heidrich, znany między innymi z projektów okładek i ilustracji dla wydawnictwa Czytelnik (w tym do książek Jarosława Iwaszkiewicza, czy Ryszarda Kapuścińskiego). Filateliści z pewnością kojarzą nazwisko Heidricha jako twórcy wielu projektów znaczków pocztowych.
Interesująca nas seria banknotów Wielcy Polacy, w ramach której uwieczniono podobizny Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki oraz Ignacego Jana Paderewskiego, powstawała w latach 1974–1993. Wizerunek Fryderyka Chopina widnieje na nominale 5000 złotych, Stanisława Moniuszki: 100000 złotych, zaś najdroższym polskim kompozytorem został Ignacy Jan Paderewski, którego portret znalazł się na banknocie o najwyższym wprowadzonym do obiegu nominale: 2000000 złotych.
Wizerunki kompozytorów z charakterystyczną „kreską” grafika zostały zastosowane na produktach PWM bez zmian.
Po torby oraz ich „wypełniacze” – nuty, płyty, podręczniki oraz publikacje o muzyce – zapraszamy do księgarni PWM. Znajdziecie tam mnóstwo możliwości konfiguracji zapełnienia wybranej torby, począwszy od Wydania Narodowego dzieł Fryderyka Chopina, przez partytury utworów Ignacego Jana Paderewskiego, po publikacje nutowe i książkowe dotyczące postaci Stanisława Moniuszki. Torby „uniosą” także dzieła innych kompozytorów znajdujące się na półkach księgarni. Zapraszamy na al. Krasińskiego w Krakowie!
Produkcja toreb z wizerunkami kompozytorów w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej była możliwa dzięki współpracy z panem Andrzejem Heidrichem, Jego spadkobiercami oraz Narodowym Bankiem Polskim. Dziękujemy.
© PWM
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.