Aktualności
Na góralską nutę! Nowość od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pionierski podręcznik Krzysztofa Trebuni-Tutki: „Muzyka Skalnego Podhala”
2021-04-23
Krzysztof Trebunia-Tutka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzyków góralskich w Polsce. Pielęgnuje muzykę Podhala, łącząc ją z innymi stylami z różnych części świata. W wyjątkowym trzytomowym podręczniku zatytułowanym Muzyka Skalnego Podhala postanowił zebrać i streścić całą zdobytą przez siebie wiedzę o ukochanej muzyce góralskiej. To publikacja odważna, ale i potrzebna. Stanowi świadectwo czasu, miejsca i regionu.
Autor zebrał pieśni, które od pokoleń przekazywane były drogą ustną, śpiewane i grane w góralskich domach. Melodie te nigdy nie były zapisane. Dzięki tej publikacji bogata tradycja góralszczyzny zyskuje nowe życie. Muzyka Skalnego Podhala to wydawnictwo, które przeznaczone jest dla laików i osób, które miały już styczność z muzyką tradycyjną. Nie zawiodą się na niej również wielbiciele muzyki góralskiej i pasjonaci muzyki z różnych zakątków świata.
– „Górole, górole, góralska muzyka cały świat obeńdzies – ni ma takiej nika!” Muzyka Skalnego Podhala to efekt moich wieloletnich badań, przemyśleń i doświadczeń jako muzykanta i nauczyciela muzyki góralskiej. W pięknie wydanym przez PWM podręczniku zebrałem i uporządkowałem cały tradycyjny repertuar podhalański. Ogromny wybór tekstów i wariantów melodii opracowanych na partie skrzypiec I, II, III i basy podhalańskie, daje kompleksowy obraz muzyki góralskiej. Są tu najbardziej znane melodie podhalańskie z popularnymi śpiewkami i te prawie już zapomniane. Opracowany przeze mnie prosty zapis palcowy znakomicie sprawdził się w ponad trzydziestoletniej pracy pedagogicznej. Wspomaga naukę gry ze słuchu i ułatwia samodzielne ćwiczenie uczniom nieznającym nut. Zapis nutowy oraz udostępnione przez PWM nagrania, pozwolą uczniom szkół muzycznych i profesjonalnym muzykom na poznanie tradycyjnych melodii z zachowaniem ich najważniejszych cech stylowych, bez zniekształcania oryginalnych tematów muzycznych i niewłaściwej stylizacji. Ilustrowana część teoretyczna z historycznymi zdjęciami z Muzeum Tatrzańskiego, pozwala na głębsze zrozumienie wartości drzemiących w muzyce, która inspirowała najznakomitszych kompozytorów polskich z Karolem Szymanowskim i Wojciechem Kilarem na czele – mówi autor publikacji, Krzysztof Trebunia-Tutka.
Przygotowany przez niego podręcznik to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wydawnictwo poświęcone muzyce góralskiej. Składają się na nie 3 tomy: Garść teorii, Zapis palcowy i Zapis nutowy oraz nagrania audio, z którymi osoby pragnące zgłębić tajniki muzyki góralskiej powinny się osłuchiwać.
W tym obszernym zbiorze na szczególną uwagę zasługuje autorski i pionierski zapis melodii – tak zwany zapis palcowy – będący próbą przeniesienia dźwięków na system chwytów i oznaczeń wykonawczych. Autor przystępnie wyjaśnia także niuanse kultury góralskiej. Przybliża jej historię i sylwetki jej najważniejszych twórców. Publikacja zawiera praktyczne wskazówki dotyczące chwytów, trzymania instrumentu i smyczka oraz interpretacji melodii. To także bogata antologia najpiękniejszych melodii i śpiewek góralskich, nieraz już zapomnianych bądź rzadko wykonywanych.
Piękna oprawa graficzna jest fuzją tradycji góralskiej i nowoczesnej myśli projektowej. Podręcznik wykonany jest z wysokiej jakości płótna, a specjalne nici zapewniają komfort korzystania z poszczególnych tomów.
Publikacja jest już dostępna w sprzedaży w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w dobrych księgarniach i sklepach muzycznych.
A już 2 maja zapraszamy do wysłuchania rozmowy Krzysztofa Trebuni-Tutki z dyrektorem –redaktorem naczelnym PWM, drem Danielem Cichym. W cyklu Po Cichu. O muzyce i literaturze panowie porozmawiają o sztuce góralskiego grania, o podręczniku i inspiracjach, które wpłynęły na śmiałą decyzję o jego stworzeniu. Materiału można szukać na facebooku i YouTube PWM.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.