Aktualności
Na góralską nutę! Nowość od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pionierski podręcznik Krzysztofa Trebuni-Tutki: „Muzyka Skalnego Podhala”
2021-04-23
Krzysztof Trebunia-Tutka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzyków góralskich w Polsce. Pielęgnuje muzykę Podhala, łącząc ją z innymi stylami z różnych części świata. W wyjątkowym trzytomowym podręczniku zatytułowanym Muzyka Skalnego Podhala postanowił zebrać i streścić całą zdobytą przez siebie wiedzę o ukochanej muzyce góralskiej. To publikacja odważna, ale i potrzebna. Stanowi świadectwo czasu, miejsca i regionu.
Autor zebrał pieśni, które od pokoleń przekazywane były drogą ustną, śpiewane i grane w góralskich domach. Melodie te nigdy nie były zapisane. Dzięki tej publikacji bogata tradycja góralszczyzny zyskuje nowe życie. Muzyka Skalnego Podhala to wydawnictwo, które przeznaczone jest dla laików i osób, które miały już styczność z muzyką tradycyjną. Nie zawiodą się na niej również wielbiciele muzyki góralskiej i pasjonaci muzyki z różnych zakątków świata.
– „Górole, górole, góralska muzyka cały świat obeńdzies – ni ma takiej nika!” Muzyka Skalnego Podhala to efekt moich wieloletnich badań, przemyśleń i doświadczeń jako muzykanta i nauczyciela muzyki góralskiej. W pięknie wydanym przez PWM podręczniku zebrałem i uporządkowałem cały tradycyjny repertuar podhalański. Ogromny wybór tekstów i wariantów melodii opracowanych na partie skrzypiec I, II, III i basy podhalańskie, daje kompleksowy obraz muzyki góralskiej. Są tu najbardziej znane melodie podhalańskie z popularnymi śpiewkami i te prawie już zapomniane. Opracowany przeze mnie prosty zapis palcowy znakomicie sprawdził się w ponad trzydziestoletniej pracy pedagogicznej. Wspomaga naukę gry ze słuchu i ułatwia samodzielne ćwiczenie uczniom nieznającym nut. Zapis nutowy oraz udostępnione przez PWM nagrania, pozwolą uczniom szkół muzycznych i profesjonalnym muzykom na poznanie tradycyjnych melodii z zachowaniem ich najważniejszych cech stylowych, bez zniekształcania oryginalnych tematów muzycznych i niewłaściwej stylizacji. Ilustrowana część teoretyczna z historycznymi zdjęciami z Muzeum Tatrzańskiego, pozwala na głębsze zrozumienie wartości drzemiących w muzyce, która inspirowała najznakomitszych kompozytorów polskich z Karolem Szymanowskim i Wojciechem Kilarem na czele – mówi autor publikacji, Krzysztof Trebunia-Tutka.

Przygotowany przez niego podręcznik to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wydawnictwo poświęcone muzyce góralskiej. Składają się na nie 3 tomy: Garść teorii, Zapis palcowy i Zapis nutowy oraz nagrania audio, z którymi osoby pragnące zgłębić tajniki muzyki góralskiej powinny się osłuchiwać.
W tym obszernym zbiorze na szczególną uwagę zasługuje autorski i pionierski zapis melodii – tak zwany zapis palcowy – będący próbą przeniesienia dźwięków na system chwytów i oznaczeń wykonawczych. Autor przystępnie wyjaśnia także niuanse kultury góralskiej. Przybliża jej historię i sylwetki jej najważniejszych twórców. Publikacja zawiera praktyczne wskazówki dotyczące chwytów, trzymania instrumentu i smyczka oraz interpretacji melodii. To także bogata antologia najpiękniejszych melodii i śpiewek góralskich, nieraz już zapomnianych bądź rzadko wykonywanych.
Piękna oprawa graficzna jest fuzją tradycji góralskiej i nowoczesnej myśli projektowej. Podręcznik wykonany jest z wysokiej jakości płótna, a specjalne nici zapewniają komfort korzystania z poszczególnych tomów.
Publikacja jest już dostępna w sprzedaży w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w dobrych księgarniach i sklepach muzycznych.
A już 2 maja zapraszamy do wysłuchania rozmowy Krzysztofa Trebuni-Tutki z dyrektorem –redaktorem naczelnym PWM, drem Danielem Cichym. W cyklu Po Cichu. O muzyce i literaturze panowie porozmawiają o sztuce góralskiego grania, o podręczniku i inspiracjach, które wpłynęły na śmiałą decyzję o jego stworzeniu. Materiału można szukać na facebooku i YouTube PWM.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.