Aktualności
Na góralską nutę! Nowość od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pionierski podręcznik Krzysztofa Trebuni-Tutki: „Muzyka Skalnego Podhala”
2021-04-23
Krzysztof Trebunia-Tutka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzyków góralskich w Polsce. Pielęgnuje muzykę Podhala, łącząc ją z innymi stylami z różnych części świata. W wyjątkowym trzytomowym podręczniku zatytułowanym Muzyka Skalnego Podhala postanowił zebrać i streścić całą zdobytą przez siebie wiedzę o ukochanej muzyce góralskiej. To publikacja odważna, ale i potrzebna. Stanowi świadectwo czasu, miejsca i regionu.
Autor zebrał pieśni, które od pokoleń przekazywane były drogą ustną, śpiewane i grane w góralskich domach. Melodie te nigdy nie były zapisane. Dzięki tej publikacji bogata tradycja góralszczyzny zyskuje nowe życie. Muzyka Skalnego Podhala to wydawnictwo, które przeznaczone jest dla laików i osób, które miały już styczność z muzyką tradycyjną. Nie zawiodą się na niej również wielbiciele muzyki góralskiej i pasjonaci muzyki z różnych zakątków świata.
– „Górole, górole, góralska muzyka cały świat obeńdzies – ni ma takiej nika!” Muzyka Skalnego Podhala to efekt moich wieloletnich badań, przemyśleń i doświadczeń jako muzykanta i nauczyciela muzyki góralskiej. W pięknie wydanym przez PWM podręczniku zebrałem i uporządkowałem cały tradycyjny repertuar podhalański. Ogromny wybór tekstów i wariantów melodii opracowanych na partie skrzypiec I, II, III i basy podhalańskie, daje kompleksowy obraz muzyki góralskiej. Są tu najbardziej znane melodie podhalańskie z popularnymi śpiewkami i te prawie już zapomniane. Opracowany przeze mnie prosty zapis palcowy znakomicie sprawdził się w ponad trzydziestoletniej pracy pedagogicznej. Wspomaga naukę gry ze słuchu i ułatwia samodzielne ćwiczenie uczniom nieznającym nut. Zapis nutowy oraz udostępnione przez PWM nagrania, pozwolą uczniom szkół muzycznych i profesjonalnym muzykom na poznanie tradycyjnych melodii z zachowaniem ich najważniejszych cech stylowych, bez zniekształcania oryginalnych tematów muzycznych i niewłaściwej stylizacji. Ilustrowana część teoretyczna z historycznymi zdjęciami z Muzeum Tatrzańskiego, pozwala na głębsze zrozumienie wartości drzemiących w muzyce, która inspirowała najznakomitszych kompozytorów polskich z Karolem Szymanowskim i Wojciechem Kilarem na czele – mówi autor publikacji, Krzysztof Trebunia-Tutka.
Przygotowany przez niego podręcznik to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wydawnictwo poświęcone muzyce góralskiej. Składają się na nie 3 tomy: Garść teorii, Zapis palcowy i Zapis nutowy oraz nagrania audio, z którymi osoby pragnące zgłębić tajniki muzyki góralskiej powinny się osłuchiwać.
W tym obszernym zbiorze na szczególną uwagę zasługuje autorski i pionierski zapis melodii – tak zwany zapis palcowy – będący próbą przeniesienia dźwięków na system chwytów i oznaczeń wykonawczych. Autor przystępnie wyjaśnia także niuanse kultury góralskiej. Przybliża jej historię i sylwetki jej najważniejszych twórców. Publikacja zawiera praktyczne wskazówki dotyczące chwytów, trzymania instrumentu i smyczka oraz interpretacji melodii. To także bogata antologia najpiękniejszych melodii i śpiewek góralskich, nieraz już zapomnianych bądź rzadko wykonywanych.
Piękna oprawa graficzna jest fuzją tradycji góralskiej i nowoczesnej myśli projektowej. Podręcznik wykonany jest z wysokiej jakości płótna, a specjalne nici zapewniają komfort korzystania z poszczególnych tomów.
Publikacja jest już dostępna w sprzedaży w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w dobrych księgarniach i sklepach muzycznych.
A już 2 maja zapraszamy do wysłuchania rozmowy Krzysztofa Trebuni-Tutki z dyrektorem –redaktorem naczelnym PWM, drem Danielem Cichym. W cyklu Po Cichu. O muzyce i literaturze panowie porozmawiają o sztuce góralskiego grania, o podręczniku i inspiracjach, które wpłynęły na śmiałą decyzję o jego stworzeniu. Materiału można szukać na facebooku i YouTube PWM.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.