PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Paweł Hendrich i Krzysztof Wołek: majowe prawykonania na festiwalu KODY

2021-05-12

Od początku Festiwalowi Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY przyświeca idea nawiązywania do rozmaitych zjawisk kulturowych oraz poszukiwania podobieństw i relacji między nimi. Tegoroczna edycja z hasłem „Przywoływanie” zajmie się refleksjami, a także inspiracjami pomiędzy formami muzyki dawnej i nowej. W programie 13. edycji lubelskiego festiwalu znalazły się utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dzięki transmisjom koncertów każdy będzie mógł wysłuchać najnowszych dzieł Pawła Hendricha i Krzysztofa Wołka.
 



13 maja o godz. 19:00 zabrzmi po raz pierwszy Dualabilis II na klawesyn i elektronikę Pawła Hendricha. Kompozytor w swoim nowym utworze nawiązał do pojęcia „dualizmu”, podkreślając wielość jego znaczeń: fizyczne, związane z podwójną naturą obiektów kwantowych; filozoficzne, zgodnie z którym całość tworzą dwa niesprowadzalne do siebie, przeciwstawne albo komplementarne składniki; ale także ontologiczne (ciało i duch) oraz teologiczne (dobro i zło). „W utworze Dualabilis II dualistyczna jest relacja pomiędzy warstwą akustyczną a elektroniką, kompozycją a improwizacją”, wyjaśnia Hendrich. „Materiał muzyczny również zestawiany jest na zasadzie odrębności i niezależności lub komplementarności. Nie tylko materia utworu ma jednak cechy dualne. Również jego forma podzielona jest na sekcje, które są między sobą spolaryzowane – stanowią swoje przeciwieństwo jako odrębne zjawiska dźwiękowe ukształtowane według odmiennych typów narracji”. Dualabilis II pozwala odbiorcy doświadczać odmiennych, skrajnych stanów w muzyce, która gwałtownie przeobraża się i prezentuje muzyczną różnorodność na wielu poziomach dzieła. Przy klawiszach zasiądzie Gośka Isphording – jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistek, artystka popularyzująca od lat współczesną muzykę klawesynową, niezmiennie odkrywająca przed sceptykami futurystyczne możliwości i ponadczasowość tego instrumentu. 


Flat Surfaces
na fortepian i live electronics Krzysztof Wołek napisał dla pianistki Małgorzaty Walentynowicz, jednej z najważniejszych postaci współczesnego fortepianu. „W utworze dźwięk instrumentu jest przekształcony przez komputer i wysyłany zarówno do czterech głośników umieszczonych pod fortepianem, jak i do przetwornika wprowadzającego w drgania płytę rezonansową instrumentu”, komentuje kompozytor. „To nietypowe rozmieszczenie głośników ma na celu interakcję fortepianu z przestrzenią akustyczną, w której ściany sali koncertowej mają aktywny wpływ na ruch dźwięku w przestrzeni, a przetwornik w fortepianie tworzy interferencję z brzmieniami strun wprowadzanymi w drgania zarówno za pomocą tradycyjnych metod wykonawczych, jak i za pomocą urządzeń elektronicznych”. Podczas prawykonania utworu 15 maja o godz. 18:00 partię elektroniczną wykona sam kompozytor. 
 
Wszystkie wydarzenia KODÓW są bezpłatne i będą streamingowane na stronie internetowej: www.kody-festiwal.pl oraz w KODOWYM pawilonie (Plac przed Centrum Kultury w Lublinie).
 
13 maja, godz. 19:00: Paweł Hendrich – Dualabilis II na klawesyn i elektronikę
15 maja, godz. 18:00: Krzysztof Wołek – Flat Surfaces na fortepian i live electronics

Najczęściej czytane:

#Powtórkazmuzyki 6. Duchowość w muzyce

Duchowość jest elementem, który towarzyszy sztukom pięknym właściwie tak długo, jak te istnieją. W sztukach literackich wyrażała się ona w poezji, prozie i dramacie, w sztukach plastycznych przez kształt i obraz, a w muzyce – tylko i aż – poprzez dźwięki.
 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni: Redaktora nutowego

Miejsce pracy: Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Wymiar czasu pracy: pełny etat
 

„I Symfonia – Prawda?” Aleksandra Nowaka zabrzmi podczas festiwalu Malta w Poznaniu

„Co to jest prawda? Gdzie ma swoją siedzibę? Gdzie ma swój zarząd?” – te i inne pytania postawione przez Ryszarda Krynickiego w jego wierszu Prawda? stały się podstawą jednego z najnowszych utworów Aleksandra Nowaka. Zamówiona przez Fundację Malta I Symfonia – Prawda? będzie częścią Projektu Krynicki, w ramach którego po raz pierwszy zaprezentowane będą utwory trzech kompozytorów napisane do wierszy Ryszarda Krynickiego, jednego z najważniejszych twórców polskiej poezji współczesnej.
 

Kto poza Chopinem, Moniuszką i Szymanowskim? Odkrywamy Dziedzictwo Muzyki Polskiej

Dzięki wspólnemu, wieloletniemu projektowi Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który finansowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, szybko udaje się nadrabiać ogromne cywilizacyjne zaległości w dziedzinie muzyki, które powstały jeszcze w czasach rozbiorów.

Znamy laureatów II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika.

W ubiegły weekend odbył się II Ogólnopolski Konkurs na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika, którego organizatorem była Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu. Do udziału w konkursie zgłosiło się 108 uczestników z 59 szkół muzycznych z całej Polski.

Dziedzictwo Muzyki Polskiej – konferencja

Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina prowadzą od 2017 roku wspólny projekt: Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To jedno z flagowych przedsięwzięć obu instytucji, mające na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918.

Startuje trzecia edycja rezydencji kompozytorskich composer.pl

Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny aktywizują środowisko młodych kompozytorów, otwierając nabór do następnej edycji programu rezydencji artystycznych na Islandii. Zgłoszenia można przesyłać do 15 lipca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia. 
 

Znamy wyniki 6. Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sopot Classic powstał w 2011 roku z inicjatywy Dyrektora Artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot Wojciecha Rajskiego oraz władz Miasta Sopotu. Każdego roku Sopot Classic gości znakomitych artystów z Polski i zagranicy, których interpretacje najdoskonalszych dzieł muzyki od Baroku po XXI wiek wypełniają koncertowe programy. Wydarzeniem towarzyszącym jest odbywający się do dwa lata Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego, skierowany do młodych kompozytorów. Jury, w którego składzie znalazł się dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy oraz związani z Wydawnictwem kompozytorzy, ogłosiło laureatów 6. edycji konkursu.
 

Hanna Kulenty czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Czerwiec poświęcony jest rozmaitym aspektom duchowości w muzyce. Reprezentantką miesiąca jest Hanna Kulenty, twórczyni techniki musique surrealistique