Aktualności
Paweł Hendrich i Krzysztof Wołek: majowe prawykonania na festiwalu KODY
2021-05-12
Od początku Festiwalowi Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY przyświeca idea nawiązywania do rozmaitych zjawisk kulturowych oraz poszukiwania podobieństw i relacji między nimi. Tegoroczna edycja z hasłem „Przywoływanie” zajmie się refleksjami, a także inspiracjami pomiędzy formami muzyki dawnej i nowej. W programie 13. edycji lubelskiego festiwalu znalazły się utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dzięki transmisjom koncertów każdy będzie mógł wysłuchać najnowszych dzieł Pawła Hendricha i Krzysztofa Wołka.

13 maja o godz. 19:00 zabrzmi po raz pierwszy Dualabilis II na klawesyn i elektronikę Pawła Hendricha. Kompozytor w swoim nowym utworze nawiązał do pojęcia „dualizmu”, podkreślając wielość jego znaczeń: fizyczne, związane z podwójną naturą obiektów kwantowych; filozoficzne, zgodnie z którym całość tworzą dwa niesprowadzalne do siebie, przeciwstawne albo komplementarne składniki; ale także ontologiczne (ciało i duch) oraz teologiczne (dobro i zło). „W utworze Dualabilis II dualistyczna jest relacja pomiędzy warstwą akustyczną a elektroniką, kompozycją a improwizacją”, wyjaśnia Hendrich. „Materiał muzyczny również zestawiany jest na zasadzie odrębności i niezależności lub komplementarności. Nie tylko materia utworu ma jednak cechy dualne. Również jego forma podzielona jest na sekcje, które są między sobą spolaryzowane – stanowią swoje przeciwieństwo jako odrębne zjawiska dźwiękowe ukształtowane według odmiennych typów narracji”. Dualabilis II pozwala odbiorcy doświadczać odmiennych, skrajnych stanów w muzyce, która gwałtownie przeobraża się i prezentuje muzyczną różnorodność na wielu poziomach dzieła. Przy klawiszach zasiądzie Gośka Isphording – jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistek, artystka popularyzująca od lat współczesną muzykę klawesynową, niezmiennie odkrywająca przed sceptykami futurystyczne możliwości i ponadczasowość tego instrumentu.

Flat Surfaces na fortepian i live electronics Krzysztof Wołek napisał dla pianistki Małgorzaty Walentynowicz, jednej z najważniejszych postaci współczesnego fortepianu. „W utworze dźwięk instrumentu jest przekształcony przez komputer i wysyłany zarówno do czterech głośników umieszczonych pod fortepianem, jak i do przetwornika wprowadzającego w drgania płytę rezonansową instrumentu”, komentuje kompozytor. „To nietypowe rozmieszczenie głośników ma na celu interakcję fortepianu z przestrzenią akustyczną, w której ściany sali koncertowej mają aktywny wpływ na ruch dźwięku w przestrzeni, a przetwornik w fortepianie tworzy interferencję z brzmieniami strun wprowadzanymi w drgania zarówno za pomocą tradycyjnych metod wykonawczych, jak i za pomocą urządzeń elektronicznych”. Podczas prawykonania utworu 15 maja o godz. 18:00 partię elektroniczną wykona sam kompozytor.
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.