Aktualności
64. „Warszawska Jesień”: dzień 2
2021-09-18
Drugi dzień „Warszawskiej Jesieni” to dzień Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i Pierre’a Jodlowskiego – kompozytorów, z którymi spotkania zaplanowane są podczas tegorocznej edycji festiwalu.
„Warszawska Jesień” to nie tylko koncerty. To także przestrzeń do twórczej dyskusji o muzyce. Spotkanie (godz. 12:00) i warsztaty kompozytorskie (godz. 15:00) z Elżbietą Sikorą w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania jednej z ikon polskiej muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich i prowadzącą spotkanie jest Aleksandra Bilińska.
„Na poważnie zadajemy sobie teraz pytanie, jak zawiązać takie intymne wspólnoty słuchania na Warszawskiej Jesieni”, piszą o IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ kuratorzy projektu: Krzysztof Marciniak i Joanna Zabłocka. „Część pierwsza, IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ sobie, to klasyczny spacer dźwiękowy. Nie ma tu rekwizytów, nie ma głośników, jest słuchaczka, a wokół niej – nienaruszony pejzaż dźwiękowy warszawskiego Żoliborza. Nienaruszony do czasu, aż zostanie usłyszany za pomocą którejś z metod opracowanych przez Aleksandrę Kowalczyk, Magdalenę Barszcz i Gustawa Gliwińskiego. Akt słuchania staje się wsobną formą komponowania rzeczywistości”. Na spacer dźwiękowy zapraszamy o godz. 13:00 do Parku im. Stefana Żeromskiego od strony wejścia od Pl. Wilsona. Wstęp wolny, spacery odbywają się w małych, niezmiennych, wcześniej ustalonych grupach, liczba miejsc jest ograniczona – obowiązują zapisy.
O godz. 17:00 zapraszamy na Koncert na Przyczółku Grochowskim Krzysztofa Knittla. To wyjątkowe, niemal rodzinne wydarzenie, do którego stworzenia „ważną inspiracją były wspomnienia z dzieciństwa, gdy na podwórkach i ulicach można było spotkać i posłuchać wędrownych muzykantów”, wspomina Knittel. „Najważniejszy impuls twórczy pochodzi od samych muzyków – od przyjaciół, bliższych i dalszych znajomych, których talent i umiejętności z pewnością docenią mieszkańcy Przyczółka i słuchacze festiwalu. Będą grać w różnych miejscach osiedla i nad jeziorem, punkty te zostały zaznaczone na mapce dostępnej dla wszystkich słuchaczy. Zagrają niektóre z moich utworów lub tylko wybrane ich części, będą też niezależnie, a czasami wspólnie improwizować i to jest ich wyjątkowa i najcenniejsza umiejętność – twórczego dialogu poprzez muzykę”. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Natomiast o 19:30 w ATM-ie odbędzie się prawykonanie utworu Alan-T. Pierre’a Jodlowskiego. To wielogatunkowy utwór kameralny na śpiewaczkę, aktora, pięcioro muzyków oraz aparat audiowizualny. Utwór oparty jest na życiorysie słynnego matematyka, Alana Turinga. „Trajektoria życia tej niezwykłej postaci i jej związki ze społeczeństwem zasługują na ponowne zbadanie. Geniusz i wielkie historyczne znaczenie dorobku Turinga wydają się ostro kontrastować z jego statusem społecznym i rolą ofiary. W tragiczny sposób uosabia on historię XX wieku: wniósł ogromny wkład w rozwój nauki, a zarazem stał się ofiarą ciemnych sił i głębokiej nietolerancji – tylko dlatego, że był inny”, czytamy w opisie utworu na stronie Festiwalu.
Transmisje na żywo i podcasty dostępne na stronie internetowej festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.