Aktualności
IV Wirtualna Akademia Smyczkowa
2022-05-15
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz czwarty organizuje Wirtualną Akademię Smyczkową. Konferencja dedykowana dla nauczycieli, wykonawców, studentów i uczniów odbędzie się w formule online, w dniach 16-22 maja 2022 na platformie Crowdcast.
Polskie Wydawnictwo Muzycznej jest partnerem wydarzenia.
Patronat nad wydarzeniem objęło Centrum Edukacji Artystycznej.
Partnerami została również Katedra Instrumentów Smyczkowych i Gitary AM im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu.
Poniżej przestawiamy program wydarzenia:
- prof. Krzysztof Śmietana – O pedagogice skrzypcowej – rozmowa
- dr Mariusz Patyra – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w grze na skrzypcach – lekcje otwarte i dyskusja
- dr hab. Katarzyna Budnik – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w grze na altówce – lekcje otwarte i dyskusja
- dr hab. Bartosz Koziak – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w grze na wiolonczeli – lekcje otwarte i dyskusja
- dr Martyna Pastuszka – Fantazje G.F. Telemanna – zagadnienia wykonawczo-interpretacyjne
- dr Anna Antonina Nogaj – Po czym poznam, że doświadczam wypalenia zawodowego w roli nauczyciela?
- mgr Jadwiga Śmieszchalska – Aktywizowanie obręczy barkowej podczas lekcji gry na instrumentach smyczkowych
- Jakub Topór – Wybór instrumentu: na co zwrócić uwagę. Praktyczne wskazówki.
- Rola studiów orkiestrowych i ich nauczania w procesie edukacji w szkołach I i II stopnia – prof. dr hab. Jakub Haufa, dr hab. Joanna Krempeć-Kaczor, mgr Anna Trólka, mgr Paweł Wójtowicz, prowadzenie: Jaga Klimaszewska, Leszek Dzierżęga
Webinaria zarejestrowane podczas wydarzenia będą dostępne do odsłuchania do 31 maja 2022 r. dla zapisanych uczestników

Więcej informacji dotyczących wydarzenia znajdują się pod następującymi linkami:
Strona internetowa wydarzenia: https://spmk.com.pl/iv-wirtualna-akademia-smyczkowa/
Facebook SPMK: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow
Adres mailowy organizatora: konferencja.konteksty@gmail.com
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.