Aktualności
IV Wirtualna Akademia Smyczkowa
2022-05-15
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz czwarty organizuje Wirtualną Akademię Smyczkową. Konferencja dedykowana dla nauczycieli, wykonawców, studentów i uczniów odbędzie się w formule online, w dniach 16-22 maja 2022 na platformie Crowdcast.
Polskie Wydawnictwo Muzycznej jest partnerem wydarzenia.
Patronat nad wydarzeniem objęło Centrum Edukacji Artystycznej.
Partnerami została również Katedra Instrumentów Smyczkowych i Gitary AM im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu.
Poniżej przestawiamy program wydarzenia:
- prof. Krzysztof Śmietana – O pedagogice skrzypcowej – rozmowa
- dr Mariusz Patyra – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w grze na skrzypcach – lekcje otwarte i dyskusja
- dr hab. Katarzyna Budnik – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w grze na altówce – lekcje otwarte i dyskusja
- dr hab. Bartosz Koziak – Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w grze na wiolonczeli – lekcje otwarte i dyskusja
- dr Martyna Pastuszka – Fantazje G.F. Telemanna – zagadnienia wykonawczo-interpretacyjne
- dr Anna Antonina Nogaj – Po czym poznam, że doświadczam wypalenia zawodowego w roli nauczyciela?
- mgr Jadwiga Śmieszchalska – Aktywizowanie obręczy barkowej podczas lekcji gry na instrumentach smyczkowych
- Jakub Topór – Wybór instrumentu: na co zwrócić uwagę. Praktyczne wskazówki.
- Rola studiów orkiestrowych i ich nauczania w procesie edukacji w szkołach I i II stopnia – prof. dr hab. Jakub Haufa, dr hab. Joanna Krempeć-Kaczor, mgr Anna Trólka, mgr Paweł Wójtowicz, prowadzenie: Jaga Klimaszewska, Leszek Dzierżęga
Webinaria zarejestrowane podczas wydarzenia będą dostępne do odsłuchania do 31 maja 2022 r. dla zapisanych uczestników
Więcej informacji dotyczących wydarzenia znajdują się pod następującymi linkami:
Strona internetowa wydarzenia: https://spmk.com.pl/iv-wirtualna-akademia-smyczkowa/
Facebook SPMK: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow
Adres mailowy organizatora: konferencja.konteksty@gmail.com
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.