Aktualności
Zwieńczenie śląskiej trylogii. Premiera albumu „Pokora. Dramma giocoso” już 7 października!
2022-09-30
Twórcze starcie artystycznych indywidualistów to przedsięwzięcie wysokiego ryzyka i zdawać się mogło, że uda się tylko raz. Tymczasem współpraca jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XXI wieku, Alka Nowaka, z jednym z najlepszych współczesnych pisarzy, Szczepanem Twardochem, nie tylko trwa, ale przynosi kolejne znakomite owoce. Album z rejestracją trzeciego wspólnego dzieła nagradzanego duetu dołącza do serii OPERA w katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, i już 7 października trafi do dystrybucji.
OPERA w katalogu ANAKLASIS zajmuje miejsce szczególne. To seria poświęcona wyjątkowym przedsięwzięciom – rejestracjom wielkich form wokalno-instrumentalnych. Na przestrzeń wspólnych eksperymentów Nowak i Twardoch wybrali właśnie operę, którą traktują z powagą, choć bez pokory. A właśnie, Pokora! Taki tytuł nosi ich trzecie wspólne dzieło. Po żegludze w nieznane z Syreną wracają na Śląsk, w krainę Dracha, udręczoną wielką historią i małymi trudami codzienności. Ustami Agnes (Joanna Freszel) i Aloisa (Sebastian Szumski) opowiadają o wyniszczającym uścisku namiętności i władzy. Grają: Maciej Frąckiewicz (akordeon) i AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. „Akompaniament jest tu wstrząsający, dzieło zapada się w jakiś straszny chłód. Śmiertelny” – notowała wrażenia z premiery Dorota Szwarcman, krytyczka „Polityki”. Nic dodać, nic ująć.
I to właśnie dziełem Pokora. Dramma giocoso kończy Alek Nowak tworzony rok po roku we współpracy z pisarzem i – chyba można już z pełnym przekonaniem powiedzieć – librecistą Szczepanem Twardochem wokalno-instrumentalny tryptyk. Podsumujmy: otworzył go Drach. Dramma per musica (2019), quasi-mityczna opowieść o wiecznym powrocie. Druga była Syrena. Melodrama aeterna (2020), baśniowa historia o nieskończoności, trwaniu, tajemnicy. Całość zamyka Pokora. Dramma giocoso (2021). A wszystkie trzy są o tożsamości. Po części, oczywiście, o tożsamości śląskiej, co w Pokorze widać szczególnie wyraźnie. „»Trylogiczność« nie będzie oczywista, ale będzie”, komentował związki Pokory z wcześniejszymi swoimi utworami do tekstów Twardocha Alek Nowak przed premierą dzieła na festiwalu AUKSODRONE. „Czytając tekst, myśląc też o Drachu i o Syrenie, widzę siatkę analogii i łączników. Nie tylko między tymi tekstami, ale też między nimi i światem. Między historią ogólną i historią moją własną. Między tym, co dziś, co rok temu, co sto lat temu i co tysiąc lat temu. […] W Drachu była cykliczność, w Syrenie lustrzana symetria, tu będzie element powtarzalności i symetria zaburzona”.
Te trzy niezwykłe, dramatyczne dzieła miały premiery podczas trzech ostatnich edycji festiwalu AUKSODRONE. Już 7 października do dostępnych w sprzedaży rejestracji Dracha i Syreny dołączy Pokora, wieńcząc śląską trylogię. Te i inne krążki od ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Szczerze polecamy!
#wyostrzsłuch na serię OPERA od ANAKLASIS i dzieła duetu Nowak-Twardoch!
Patroni medialni płyty Pokora. Dramma giocoso: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.