Aktualności
Zwieńczenie śląskiej trylogii. Premiera albumu „Pokora. Dramma giocoso” już 7 października!
2022-09-30
Twórcze starcie artystycznych indywidualistów to przedsięwzięcie wysokiego ryzyka i zdawać się mogło, że uda się tylko raz. Tymczasem współpraca jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XXI wieku, Alka Nowaka, z jednym z najlepszych współczesnych pisarzy, Szczepanem Twardochem, nie tylko trwa, ale przynosi kolejne znakomite owoce. Album z rejestracją trzeciego wspólnego dzieła nagradzanego duetu dołącza do serii OPERA w katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, i już 7 października trafi do dystrybucji.
OPERA w katalogu ANAKLASIS zajmuje miejsce szczególne. To seria poświęcona wyjątkowym przedsięwzięciom – rejestracjom wielkich form wokalno-instrumentalnych. Na przestrzeń wspólnych eksperymentów Nowak i Twardoch wybrali właśnie operę, którą traktują z powagą, choć bez pokory. A właśnie, Pokora! Taki tytuł nosi ich trzecie wspólne dzieło. Po żegludze w nieznane z Syreną wracają na Śląsk, w krainę Dracha, udręczoną wielką historią i małymi trudami codzienności. Ustami Agnes (Joanna Freszel) i Aloisa (Sebastian Szumski) opowiadają o wyniszczającym uścisku namiętności i władzy. Grają: Maciej Frąckiewicz (akordeon) i AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. „Akompaniament jest tu wstrząsający, dzieło zapada się w jakiś straszny chłód. Śmiertelny” – notowała wrażenia z premiery Dorota Szwarcman, krytyczka „Polityki”. Nic dodać, nic ująć.
I to właśnie dziełem Pokora. Dramma giocoso kończy Alek Nowak tworzony rok po roku we współpracy z pisarzem i – chyba można już z pełnym przekonaniem powiedzieć – librecistą Szczepanem Twardochem wokalno-instrumentalny tryptyk. Podsumujmy: otworzył go Drach. Dramma per musica (2019), quasi-mityczna opowieść o wiecznym powrocie. Druga była Syrena. Melodrama aeterna (2020), baśniowa historia o nieskończoności, trwaniu, tajemnicy. Całość zamyka Pokora. Dramma giocoso (2021). A wszystkie trzy są o tożsamości. Po części, oczywiście, o tożsamości śląskiej, co w Pokorze widać szczególnie wyraźnie. „»Trylogiczność« nie będzie oczywista, ale będzie”, komentował związki Pokory z wcześniejszymi swoimi utworami do tekstów Twardocha Alek Nowak przed premierą dzieła na festiwalu AUKSODRONE. „Czytając tekst, myśląc też o Drachu i o Syrenie, widzę siatkę analogii i łączników. Nie tylko między tymi tekstami, ale też między nimi i światem. Między historią ogólną i historią moją własną. Między tym, co dziś, co rok temu, co sto lat temu i co tysiąc lat temu. […] W Drachu była cykliczność, w Syrenie lustrzana symetria, tu będzie element powtarzalności i symetria zaburzona”.
Te trzy niezwykłe, dramatyczne dzieła miały premiery podczas trzech ostatnich edycji festiwalu AUKSODRONE. Już 7 października do dostępnych w sprzedaży rejestracji Dracha i Syreny dołączy Pokora, wieńcząc śląską trylogię. Te i inne krążki od ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Szczerze polecamy!
#wyostrzsłuch na serię OPERA od ANAKLASIS i dzieła duetu Nowak-Twardoch!
Patroni medialni płyty Pokora. Dramma giocoso: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
.jpg)