Aktualności
Za nami pierwszy konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii
2022-11-03
Ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Za nami konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” – niezwykłe wielomiesięczne przedsięwzięcie, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne zrealizowało w Japonii. Dzięki współpracy z miejscowymi partnerami polska muzyka mogła dotrzeć do setek młodych pianistów i ich nauczycieli, kształtując ambasadorów naszej rodzimej muzyki w Kraju Kwitnącej Wiśni.
„Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży »Muzyka z kraju Chopina« to kolejny etap działań edukacyjnych, jakie Polskie Wydawnictwo Muzyczne od lat prowadzi w Japonii. To była wielka radość, kiedy mogliśmy słuchać świetnych interpretacji muzyki polskiej tych najmłodszych – dzieci od 5. do 18. roku życia. Co ważne, uczestnicy turnieju nie tylko wykonywali utwory Fryderyka Chopina, ale także Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Rybickiego, Henryka Pachulskiego czy Janiny Garści. Apetyt na muzykę polską został więc rozbudzony” – podsumowuje dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
Podróż w poszukiwaniu talentów
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” skierowany był do aspirujących pianistów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Przesłuchania odbyły się we wrześniu w salonach Kawai, partnera przedsięwzięcia, w czterech japońskich miastach. W każdym z nich pianistyczne zmagania oceniało trzyosobowe jury, złożone z członków PTNA, organizacji zrzeszającej 14 tys. nauczycieli gry na fortepianie i wykładowców akademickich. Byli to:
• Izumiko Aoyanagi, Miku Omine i Hiroo Sato w Tokio,
• Miki Shigeno, Hayu Kozuta i Nozomi Nakagiri w Hiroszimie,
• Jun Hasegawa, Tomoya Umeda i Miyu Ishiguro w Nagoi,
• Motoko Nakata, Ayami Iida i Takuya Tainaka w Osace.
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
114 pianistów zakwalifikowanych do finału miało możliwość prezentacji programu w tokijskiej Hakuju Hall – prestiżowej sali koncertowej znanej ze znakomitej akustyki, ale też nowoczesnego designu. Finałowe występy podzielone były na dwa dni: 22 i 23 października. Młodych pianistów oceniało jury w składzie:
• Wojciech Świtała – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W 2015 roku po raz pierwszy jurorował w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
• Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
• Rieko Nezu – laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kil, w Szwecji (1996), IV nagrody oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Była finalistką oraz otrzymała wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
• Rika Miyatani – laureatka m.in. I nagrody na Ogólnokrajowym Konkursie Młodych Pianistów w Iizuka, V nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
• Sekimoto Shohei – laureat IV nagrody ex aequo na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Triumfował także m.in. na Azjatyckim Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (2000 i 2005) oraz na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hamamatsu (2003r).
„Bardzo się cieszę, że pierwsza edycja konkursu pianistycznego »Muzyka z kraju Chopina« zakończyła się sukcesem. Przy wsparciu polskiego rządu przyczyniliśmy się do dalszej promocji polskich utworów w Japonii. Myślę, że dzięki temu konkursowi relacje między Polska i Japonią jeszcze bardziej się zacieśnią” – mówi Seiko Fukuda, CEO PTNA & TO-ON Kikaku, współorganizatora przedsięwzięcia.
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Niech zwyciężą najlepsi!
24 października, podczas uroczystej gali w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio w obecności ambasadora Pawła Milewskiego laureaci otrzymali nagrody od organizatorów i partnerów. Oprócz nagród rzeczowych ufundowanych przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowego dyplomu od TO-ON Kikaku młodzi pianiści otrzymali wyjątkową statuetkę od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Autorką projektu jest Sara Francuz, którą w realizacji wspierał Kuba Maria Mazurkiewicz. Podczas gali w Ambasadzie wystąpił z recitalem przewodniczący jury, prof. Wojciech Świtała, ale przede wszystkim zaprezentowali się najzdolniejsi japońscy artyści – laureaci pierwszych miejsc we wszystkich kategoriach:
Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I – Yume Kawafuchi
II – Rin Asami
III – Ito Nakayama
Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I – Mitsuyuki Osuga
II – Akari Toyota
III – Soichiro Fukuwa
Wyróżnieni w kategorii poniżej 10 lat
I – Ryo Arakawa
II – Haruki Shimizu
II – Kenshin Murozono
III – Kaho Fujimura
Wyróżnieni w kategorii poniżej 12 lat
I – Noa Nakazato
II – Nanami Ueno
III – Komari Higuchi
Wyróżnieni w kategorii poniżej 15 lat
I – Mahoko Endo
II – Sumire Iwasaki
III – Miyabi Ishida
Wyróżnieni w kategorii do 18 lat
I – Miyu Nonaka
II – Momo Nishida
III – Ria Tanimoto
III – Maho Sakai
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Młodzi pianiści mogli stworzyć program swoich występów z bogatego repertuaru utworów wyselekcjonowanych przez prof. Ewę Pobłocką z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pozycje zostały zredagowane i wydane w konkursowej publikacji, dostosowanej specjalnie do potrzeb przedsięwzięcia i jego uczestników przez PWM we współpracy z TO-ON Kikaku. Dzięki szerokiemu spojrzeniu i urozmaiconym propozycjom podczas konkursu zabrzmiały kompozycje dobrze znane w Japonii, ale także nigdy wcześniej tam niewykonywane. Były to utwory m.in. ze zbiorów Gram wszystko Feliksa Rybickiego, Moje ulubione Krystyny Gowik, dwóch antologii Muzyka z kraju Chopina, ale także wybrane kompozycje Fryderyka Chopina.
Spotkania z mistrzem przy polskiej muzyce
Dopełnieniem przedsięwzięcia były lekcje mistrzowskie przeprowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę oraz ambasadorkę projektu, Marie Kiyone. 30 października w TO-ON Hall w Sugamo dziesięcioro laureatów konkursu pod okiem specjalistów pracowało nad wybranymi utworami Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, Witolda Lutosławskiego, Maurycego Moszkowskiego, Henryka Pachulskiego i Fryderyka Chopina. „Miałem wielką przyjemność przewodniczyć jury konkursu. Jak zwykle w Japonii poziom był bardzo wysoki, frekwencja była olbrzymia. Gorąco dziękuję za profesjonalizm organizacyjny i artystyczny” – mówi prof. Wojciech Świtała. „Liczę na kontynuację tego projektu, gdyż jestem pewien, że kultura polska bardzo zyska, otwierając się na świat, a zwłaszcza na niezwykle nam sprzyjające, życzliwe środowisko japońskie” – dodaje.
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Wielki sukces – wielkie plany
Przypomnijmy, że w maju tego roku w konkursowych lokalizacjach ambasadorka przedsięwzięcia,Marie Kiyone, zachęcała do udziału w nim poprzez wykłady i recitale z muzyką m.in. Marii Szymanowskiej, Ignacego Jana Paderewskiego czy Marka Stachowskiego.
„Instytut Polski w Tokio z wielką chęcią wsparł tę niezwykłą inicjatywę” – mówi zastępczyni dyrektora Instytutu Polskiego w Japonii, Justyna Roguska. „Jest to wspaniała okazja do posłuchania muzyki fortepianowej polskich kompozytorów, nie tylko muzyki Chopina. Jestem przekonana, że kolejne edycje konkursu jeszcze mocniej zacieśnią przyjazne relacje polsko-japońskie” – podsumowuje.
Jak zapowiadają organizatorzy, pierwsza edycja konkurs pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” nie będzie ostatnią. „Zdecydowano o realizacji kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku. Nie ulegnie zmianie idea konkursu – kładąca nacisk na utwory polskich kompozytorów, natomiast możliwe są pewne zmiany w formacie przedsięwzięcia” – zdradza TO-ON Kikaku. Więcej najlepszej polskiej pianistyki w Japonii zabrzmi zatem już niebawem!
***
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” było TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Więcej na:
FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
TWITTER: https://twitter.com/PWMedition
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.