PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Za nami pierwszy konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii

2022-11-03

Ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Za nami konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” – niezwykłe wielomiesięczne przedsięwzięcie, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne zrealizowało w Japonii. Dzięki współpracy z miejscowymi partnerami polska muzyka mogła dotrzeć do setek młodych pianistów i ich nauczycieli, kształtując ambasadorów naszej rodzimej muzyki w Kraju Kwitnącej Wiśni.


„Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży »Muzyka z kraju Chopina« to kolejny etap działań edukacyjnych, jakie Polskie Wydawnictwo Muzyczne od lat prowadzi w Japonii. To była wielka radość, kiedy mogliśmy słuchać świetnych interpretacji muzyki polskiej tych najmłodszych – dzieci od 5. do 18. roku życia. Co ważne, uczestnicy turnieju nie tylko wykonywali utwory Fryderyka Chopina, ale także Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Rybickiego, Henryka Pachulskiego czy Janiny Garści. Apetyt na muzykę polską został więc rozbudzony” – podsumowuje dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
 

Podróż w poszukiwaniu talentów

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” skierowany był do aspirujących pianistów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Przesłuchania odbyły się we wrześniu w salonach Kawai, partnera przedsięwzięcia, w czterech japońskich miastach. W każdym z nich pianistyczne zmagania oceniało trzyosobowe jury, złożone z członków PTNA, organizacji zrzeszającej 14 tys. nauczycieli gry na fortepianie i wykładowców akademickich. Byli to:


• Izumiko Aoyanagi, Miku Omine i Hiroo Sato w Tokio,
• Miki Shigeno, Hayu Kozuta i Nozomi Nakagiri w Hiroszimie,
• Jun Hasegawa, Tomoya Umeda i Miyu Ishiguro w Nagoi,
• Motoko Nakata, Ayami Iida i Takuya Tainaka w Osace.


Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne

114 pianistów zakwalifikowanych do finału miało możliwość prezentacji programu w tokijskiej Hakuju Hall – prestiżowej sali koncertowej znanej ze znakomitej akustyki, ale też nowoczesnego designu. Finałowe występy podzielone były na dwa dni: 22 i 23 października. Młodych pianistów oceniało jury w składzie:

• Wojciech Świtała – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W 2015 roku po raz pierwszy jurorował w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

• Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

• Rieko Nezu – laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kil, w Szwecji (1996), IV nagrody oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Była finalistką oraz otrzymała wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

• Rika Miyatani – laureatka m.in. I nagrody na Ogólnokrajowym Konkursie Młodych Pianistów w Iizuka, V nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

• Sekimoto Shohei – laureat IV nagrody ex aequo na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Triumfował także m.in. na Azjatyckim Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (2000 i 2005) oraz na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hamamatsu (2003r).


„Bardzo się cieszę, że pierwsza edycja konkursu pianistycznego »Muzyka z kraju Chopina« zakończyła się sukcesem. Przy wsparciu polskiego rządu przyczyniliśmy się do dalszej promocji polskich utworów w Japonii. Myślę, że dzięki temu konkursowi relacje między Polska i Japonią jeszcze bardziej się zacieśnią” – mówi Seiko Fukuda, CEO PTNA & TO-ON Kikaku, współorganizatora przedsięwzięcia.



Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne


Niech zwyciężą najlepsi!

24 października, podczas uroczystej gali w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio w obecności ambasadora Pawła Milewskiego laureaci otrzymali nagrody od organizatorów i partnerów. Oprócz nagród rzeczowych ufundowanych przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowego dyplomu od TO-ON Kikaku młodzi pianiści otrzymali wyjątkową statuetkę od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Autorką projektu jest Sara Francuz, którą w realizacji wspierał Kuba Maria Mazurkiewicz. Podczas gali w Ambasadzie wystąpił z recitalem przewodniczący jury, prof. Wojciech Świtała, ale przede wszystkim zaprezentowali się najzdolniejsi japońscy artyści – laureaci pierwszych miejsc we wszystkich kategoriach:


Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I – Yume Kawafuchi
II – Rin Asami
III – Ito Nakayama

Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I – Mitsuyuki Osuga
II – Akari Toyota
III – Soichiro Fukuwa

Wyróżnieni w kategorii poniżej 10 lat

I – Ryo Arakawa
II – Haruki Shimizu
II – Kenshin Murozono
III – Kaho Fujimura

Wyróżnieni w kategorii poniżej 12 lat
I – Noa Nakazato
II – Nanami Ueno
III – Komari Higuchi

Wyróżnieni w kategorii poniżej 15 lat
I – Mahoko Endo
II – Sumire Iwasaki
III – Miyabi Ishida

Wyróżnieni w kategorii do 18 lat
I – Miyu Nonaka
II – Momo Nishida
III – Ria Tanimoto
III – Maho Sakai


Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne


Młodzi pianiści mogli stworzyć program swoich występów z bogatego repertuaru utworów wyselekcjonowanych przez prof. Ewę Pobłocką z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pozycje zostały zredagowane i wydane w konkursowej publikacji, dostosowanej specjalnie do potrzeb przedsięwzięcia i jego uczestników przez PWM we współpracy z TO-ON Kikaku. Dzięki szerokiemu spojrzeniu i urozmaiconym propozycjom podczas konkursu zabrzmiały kompozycje dobrze znane w Japonii, ale także nigdy wcześniej tam niewykonywane. Były to utwory m.in. ze zbiorów Gram wszystko Feliksa Rybickiego, Moje ulubione Krystyny Gowik, dwóch antologii Muzyka z kraju Chopina, ale także wybrane kompozycje Fryderyka Chopina.

 

Spotkania z mistrzem przy polskiej muzyce

Dopełnieniem przedsięwzięcia były lekcje mistrzowskie przeprowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę oraz ambasadorkę projektu, Marie Kiyone. 30 października w TO-ON Hall w Sugamo dziesięcioro laureatów konkursu pod okiem specjalistów pracowało nad wybranymi utworami Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, Witolda Lutosławskiego, Maurycego Moszkowskiego, Henryka Pachulskiego i Fryderyka Chopina. „Miałem wielką przyjemność przewodniczyć jury konkursu. Jak zwykle w Japonii poziom był bardzo wysoki, frekwencja była olbrzymia. Gorąco dziękuję za profesjonalizm organizacyjny i artystyczny” – mówi prof. Wojciech Świtała. „Liczę na kontynuację tego projektu, gdyż jestem pewien, że kultura polska bardzo zyska, otwierając się na świat, a zwłaszcza na niezwykle nam sprzyjające, życzliwe środowisko japońskie” – dodaje.

Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Wielki sukces – wielkie plany


Przypomnijmy, że w maju tego roku w konkursowych lokalizacjach ambasadorka przedsięwzięcia,Marie Kiyone, zachęcała do udziału w nim poprzez wykłady i recitale z muzyką m.in. Marii Szymanowskiej, Ignacego Jana Paderewskiego czy Marka Stachowskiego.

„Instytut Polski w Tokio z wielką chęcią wsparł tę niezwykłą inicjatywę” – mówi zastępczyni dyrektora Instytutu Polskiego w Japonii, Justyna Roguska. „Jest to wspaniała okazja do posłuchania muzyki fortepianowej polskich kompozytorów, nie tylko muzyki Chopina. Jestem przekonana, że kolejne edycje konkursu jeszcze mocniej zacieśnią przyjazne relacje polsko-japońskie” – podsumowuje.

Jak zapowiadają organizatorzy, pierwsza edycja konkurs pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” nie będzie ostatnią. „Zdecydowano o realizacji kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku. Nie ulegnie zmianie idea konkursu – kładąca nacisk na utwory polskich kompozytorów, natomiast możliwe są pewne zmiany w formacie przedsięwzięcia” – zdradza TO-ON Kikaku. Więcej najlepszej polskiej pianistyki w Japonii zabrzmi zatem już niebawem!

***

Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” było TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.

Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.

Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.

Więcej na:  

FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/  
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/  
TWITTER: https://twitter.com/PWMedition  
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.