Aktualności
Za nami pierwszy konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii
2022-11-03
Ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Za nami konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” – niezwykłe wielomiesięczne przedsięwzięcie, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne zrealizowało w Japonii. Dzięki współpracy z miejscowymi partnerami polska muzyka mogła dotrzeć do setek młodych pianistów i ich nauczycieli, kształtując ambasadorów naszej rodzimej muzyki w Kraju Kwitnącej Wiśni.
„Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży »Muzyka z kraju Chopina« to kolejny etap działań edukacyjnych, jakie Polskie Wydawnictwo Muzyczne od lat prowadzi w Japonii. To była wielka radość, kiedy mogliśmy słuchać świetnych interpretacji muzyki polskiej tych najmłodszych – dzieci od 5. do 18. roku życia. Co ważne, uczestnicy turnieju nie tylko wykonywali utwory Fryderyka Chopina, ale także Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Rybickiego, Henryka Pachulskiego czy Janiny Garści. Apetyt na muzykę polską został więc rozbudzony” – podsumowuje dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
Podróż w poszukiwaniu talentów
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina” skierowany był do aspirujących pianistów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Przesłuchania odbyły się we wrześniu w salonach Kawai, partnera przedsięwzięcia, w czterech japońskich miastach. W każdym z nich pianistyczne zmagania oceniało trzyosobowe jury, złożone z członków PTNA, organizacji zrzeszającej 14 tys. nauczycieli gry na fortepianie i wykładowców akademickich. Byli to:
• Izumiko Aoyanagi, Miku Omine i Hiroo Sato w Tokio,
• Miki Shigeno, Hayu Kozuta i Nozomi Nakagiri w Hiroszimie,
• Jun Hasegawa, Tomoya Umeda i Miyu Ishiguro w Nagoi,
• Motoko Nakata, Ayami Iida i Takuya Tainaka w Osace.
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
114 pianistów zakwalifikowanych do finału miało możliwość prezentacji programu w tokijskiej Hakuju Hall – prestiżowej sali koncertowej znanej ze znakomitej akustyki, ale też nowoczesnego designu. Finałowe występy podzielone były na dwa dni: 22 i 23 października. Młodych pianistów oceniało jury w składzie:
• Wojciech Świtała – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W 2015 roku po raz pierwszy jurorował w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
• Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
• Rieko Nezu – laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kil, w Szwecji (1996), IV nagrody oraz nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Była finalistką oraz otrzymała wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
• Rika Miyatani – laureatka m.in. I nagrody na Ogólnokrajowym Konkursie Młodych Pianistów w Iizuka, V nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
• Sekimoto Shohei – laureat IV nagrody ex aequo na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Triumfował także m.in. na Azjatyckim Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (2000 i 2005) oraz na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hamamatsu (2003r).
„Bardzo się cieszę, że pierwsza edycja konkursu pianistycznego »Muzyka z kraju Chopina« zakończyła się sukcesem. Przy wsparciu polskiego rządu przyczyniliśmy się do dalszej promocji polskich utworów w Japonii. Myślę, że dzięki temu konkursowi relacje między Polska i Japonią jeszcze bardziej się zacieśnią” – mówi Seiko Fukuda, CEO PTNA & TO-ON Kikaku, współorganizatora przedsięwzięcia.
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Niech zwyciężą najlepsi!
24 października, podczas uroczystej gali w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio w obecności ambasadora Pawła Milewskiego laureaci otrzymali nagrody od organizatorów i partnerów. Oprócz nagród rzeczowych ufundowanych przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowego dyplomu od TO-ON Kikaku młodzi pianiści otrzymali wyjątkową statuetkę od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Autorką projektu jest Sara Francuz, którą w realizacji wspierał Kuba Maria Mazurkiewicz. Podczas gali w Ambasadzie wystąpił z recitalem przewodniczący jury, prof. Wojciech Świtała, ale przede wszystkim zaprezentowali się najzdolniejsi japońscy artyści – laureaci pierwszych miejsc we wszystkich kategoriach:
Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I – Yume Kawafuchi
II – Rin Asami
III – Ito Nakayama
Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I – Mitsuyuki Osuga
II – Akari Toyota
III – Soichiro Fukuwa
Wyróżnieni w kategorii poniżej 10 lat
I – Ryo Arakawa
II – Haruki Shimizu
II – Kenshin Murozono
III – Kaho Fujimura
Wyróżnieni w kategorii poniżej 12 lat
I – Noa Nakazato
II – Nanami Ueno
III – Komari Higuchi
Wyróżnieni w kategorii poniżej 15 lat
I – Mahoko Endo
II – Sumire Iwasaki
III – Miyabi Ishida
Wyróżnieni w kategorii do 18 lat
I – Miyu Nonaka
II – Momo Nishida
III – Ria Tanimoto
III – Maho Sakai
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Młodzi pianiści mogli stworzyć program swoich występów z bogatego repertuaru utworów wyselekcjonowanych przez prof. Ewę Pobłocką z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pozycje zostały zredagowane i wydane w konkursowej publikacji, dostosowanej specjalnie do potrzeb przedsięwzięcia i jego uczestników przez PWM we współpracy z TO-ON Kikaku. Dzięki szerokiemu spojrzeniu i urozmaiconym propozycjom podczas konkursu zabrzmiały kompozycje dobrze znane w Japonii, ale także nigdy wcześniej tam niewykonywane. Były to utwory m.in. ze zbiorów Gram wszystko Feliksa Rybickiego, Moje ulubione Krystyny Gowik, dwóch antologii Muzyka z kraju Chopina, ale także wybrane kompozycje Fryderyka Chopina.
Spotkania z mistrzem przy polskiej muzyce
Dopełnieniem przedsięwzięcia były lekcje mistrzowskie przeprowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę oraz ambasadorkę projektu, Marie Kiyone. 30 października w TO-ON Hall w Sugamo dziesięcioro laureatów konkursu pod okiem specjalistów pracowało nad wybranymi utworami Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, Witolda Lutosławskiego, Maurycego Moszkowskiego, Henryka Pachulskiego i Fryderyka Chopina. „Miałem wielką przyjemność przewodniczyć jury konkursu. Jak zwykle w Japonii poziom był bardzo wysoki, frekwencja była olbrzymia. Gorąco dziękuję za profesjonalizm organizacyjny i artystyczny” – mówi prof. Wojciech Świtała. „Liczę na kontynuację tego projektu, gdyż jestem pewien, że kultura polska bardzo zyska, otwierając się na świat, a zwłaszcza na niezwykle nam sprzyjające, życzliwe środowisko japońskie” – dodaje.
Fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Wielki sukces – wielkie plany
Przypomnijmy, że w maju tego roku w konkursowych lokalizacjach ambasadorka przedsięwzięcia,Marie Kiyone, zachęcała do udziału w nim poprzez wykłady i recitale z muzyką m.in. Marii Szymanowskiej, Ignacego Jana Paderewskiego czy Marka Stachowskiego.
„Instytut Polski w Tokio z wielką chęcią wsparł tę niezwykłą inicjatywę” – mówi zastępczyni dyrektora Instytutu Polskiego w Japonii, Justyna Roguska. „Jest to wspaniała okazja do posłuchania muzyki fortepianowej polskich kompozytorów, nie tylko muzyki Chopina. Jestem przekonana, że kolejne edycje konkursu jeszcze mocniej zacieśnią przyjazne relacje polsko-japońskie” – podsumowuje.
Jak zapowiadają organizatorzy, pierwsza edycja konkurs pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” nie będzie ostatnią. „Zdecydowano o realizacji kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku. Nie ulegnie zmianie idea konkursu – kładąca nacisk na utwory polskich kompozytorów, natomiast możliwe są pewne zmiany w formacie przedsięwzięcia” – zdradza TO-ON Kikaku. Więcej najlepszej polskiej pianistyki w Japonii zabrzmi zatem już niebawem!
***
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” było TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Więcej na:
FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
TWITTER: https://twitter.com/PWMedition
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.