Aktualności
Instrument miesiąca: nowa akcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2023-01-13
W ostatnich latach przedstawialiśmy sylwetki kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Niektórzy sami zdradzali ciekawostki na swój temat w popularnych alfabetach, o innych mogliście się dowiedzieć z tekstów przygotowywanych przez różnych autorów. W przypadku każdego twórcy w centrum znajdowało się brzmienie, którego źródłem są instrumenty. Dlatego w tym roku w ramach akcji Instrument miesiąca pochylimy się właśnie nad nimi.
Nieprzypadkowo rok zaczynamy od organów. Styczeń jest miesiącem inauguracji instrumentu w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Zachęcamy do odkrywania barw instrumentu podczas serii koncertów w siedzibie NOSPR!
Co przygotowaliśmy w ramach Instrumentu miesiąca? Poznajcie nowe formaty i akcje promocyjne, które znajdziecie w tym roku w naszych mediach społecznościowych oraz w naszej księgarni.
Animowane ciekawostki
Jak zbudowane są instrumenty i co sprawia, że brzmią tak, a nie inaczej? Jak budowniczy urozmaicali ich wygląd? Z czym kojarzą się słuchaczom, a z czym kompozytorom i wykonawcom? W dwunastu animacjach przedstawimy ciekawostki związane z wybranymi instrumentami, ściągniemy je z filharmonicznego piedestału i pokażemy, że są nam bliższe i lepiej znane, niż to się może wydawać.
Głosy ekspertów
W katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego możecie znaleźć zróżnicowane publikacje na dany instrument: zarówno prezentujące jego solowe brzmienie, jak i współbrzmienie z innymi. Po co warto sięgnąć? Które tytuły warto mieć w repertuarze? Naprzeciw wykonawcom wychodzą znakomici artyści, którzy co miesiąc przedstawią swoje osobiste rekomendacje tytułów dostępnych w katalogu PWM-u.
Jeśli chcecie wiedzieć więcej o publikacjach na Instrument miesiąca, koniecznie zaglądajcie we wtorki na naszego Facebooka po propozycje #zksięgarniPWM. W ramach znanej akcji pośród polecanych tytułów będzie można znaleźć także te na Instrument miesiąca.
A jeśli planujecie buszować w naszym e-sklepie, macie szansę na zakupy z wyjątkową zniżką. Przy zakupie dowolnych wydań z katalogu PWM-u za minimum 50 zł możecie dołożyć do koszyka jedną z trzech wybranych przez nas publikacji na Instrument miesiąca w promocyjnej cenie 5 zł.
Instrumenalne DNA
Uruchomiony w grudniu cykl podcastów „DNA Muzyki Polskiej” ma już swoich wiernych odbiorców. Tematy odcinków jeszcze nie raz zaskoczą, a rozmowy ze specjalistami i pasjonatami z pewnością zachęcą do dalszego odkrywania muzyki polskiej XIX wieku. Wśród rozmów nie zabraknie także tych związanych z Instrumentami miesiąca, ukazujących je z jeszcze innej, tym razem historycznej perspektywy.
Jakie instrumenty będziemy przedstawiać w kolejnych miesiącach? Śledźcie nasze media społecznościowe, aby nie przegapić żadnego z nich!
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.