PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

DNA Muzyki Polskiej – nowy cykl podcastów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!

2022-12-22

Muzyka – tętniący feerią barw żywy organizm. Co ją kształtuje? Jaki jest jej kod? W naszym podcaście bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować swoiste DNA muzyki polskiej. Premiera cyklu już dziś!

 

 


Dlaczego poza Chopinem, którego twórczość zdominowała naszą świadomość, żaden inny polski kompozytor romantyczny nie zdobył tak dużej popularności? Przyczyny są liczne, a wszystkie powiązać można z brakiem ciągłości państwa i odmienną niż w Zachodnich ośrodkach muzycznych sytuacją koncertową. Co z kompozytorami, którzy nie zdecydowali się na międzynarodową karierę i żyjąc na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wciąż prowadzili aktywną działalność? Dlaczego współcześnie zapominamy o innych twórcach i wirtuozach tego okresu?

 

 

Projekt "Dziedzictwo Muzyki Polskiej" pozwala tę wieloletnią lukę uzupełnić. To właśnie w jego ramach zapraszamy na cykl podcastów DNA Muzyki Polskiej. Co tydzień spotkamy się w nim z tymi, którzy muzykę polską badają, wykonują, którzy nią dyrygują i ją opracowują.

 

 

Nieznani twórcy, wybitni goście

 

Jan Stefani, Jakub Gołąbek, Józef Elsner, Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński, Apolinary Kątski – to tylko część nazwisk, które usłyszymy. Pojawią się także ci, których twórczość słabo znają nawet najwięksi znawcy jak Gabriel Rola Rożniecki, Alojzy Dworzaczek czy Ludwik Grossman.


A wśród gości? Najznakomitsza śmietanka wykonawców i badaczy muzyki polskiej. Marcin Gmys, Łukasz Borowicz, Marcin Zdunik, Martyna Pastuszka, Szymon Mechliński, Piotr Sałajczyk, Danuta Gwizdalanka, Janusz Wawrowski i wielu, wielu innych.

 

 

Zapraszamy na pierwsze odcinki

 

W pierwszym odcinku zapraszamy na rozmowę z Marcinem Gmysem, który nawiązując do tytułu cyklu, próbuje wyabstrahować „kod genetyczny” twórczości muzycznej okresu zaborów, kreśląc zarazem obraz historyczny tego czasu.

 

A co dalej? Nieoczywiste historie, tajemnice rękopisów, zapomniane fakty. Posłuchamy historii konkurenta samego Niccola Paganiniego. O kim mowa? O Karolu Lipińskim! Co skrywa w sobie rzadko wykonywana dziś jego twórczość? O tym rozmawiamy z Martyną Pastuszką.

Spędzić sylwestra w towarzystwie nieznanych dotąd arii? Tym, którzy rządni są przygód rodem z filmów przygodowych Stevena Spielberga, oferujemy rozmowę z Szymonem Mechlińskim o projekcie „Poszukiwacze zaginionych arii”. Pojawią się także spotkania z twórczością kobiet. Zapraszamy na opowieść o Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej – kompozytorce Modlitwy dziewicy – utworu będącego ówczesnym „hitem” salonów, nie zabraknie także podcastu o Marii Szymanowskiej. Przed nami również postacie przełomu XIX/XX wieku. Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz, Ludomir Różycki – to tylko nieznaczna część nazwisk, które wspomnimy. W końcu także ich twórczość przypada na okres 123 lat zaborów.

 

 

Na rozmowy w każdy czwartek zapraszają dziennikarze muzyczni: Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski, którzy wspólnie z gośćmi próbują wyizolować z konkretnych próbek DNA muzyki polskiej.


 

Słuchaj. Masz to we krwi!

 

Pierwszy odcinek już dostępny w ulubionych serwisach streamingowych.

 

 

Słuchaj na:

Spotify

Apple Podcasts

Kanale YouTube PWM

dnamuzykipolskiej.castos.com

 

 

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?