Aktualności
DNA Muzyki Polskiej – nowy cykl podcastów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
2022-12-22
Muzyka – tętniący feerią barw żywy organizm. Co ją kształtuje? Jaki jest jej kod? W naszym podcaście bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować swoiste DNA muzyki polskiej. Premiera cyklu już dziś!
Dlaczego poza Chopinem, którego twórczość zdominowała naszą świadomość, żaden inny polski kompozytor romantyczny nie zdobył tak dużej popularności? Przyczyny są liczne, a wszystkie powiązać można z brakiem ciągłości państwa i odmienną niż w Zachodnich ośrodkach muzycznych sytuacją koncertową. Co z kompozytorami, którzy nie zdecydowali się na międzynarodową karierę i żyjąc na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wciąż prowadzili aktywną działalność? Dlaczego współcześnie zapominamy o innych twórcach i wirtuozach tego okresu?
.jpg)
Projekt "Dziedzictwo Muzyki Polskiej" pozwala tę wieloletnią lukę uzupełnić. To właśnie w jego ramach zapraszamy na cykl podcastów DNA Muzyki Polskiej. Co tydzień spotkamy się w nim z tymi, którzy muzykę polską badają, wykonują, którzy nią dyrygują i ją opracowują.
Nieznani twórcy, wybitni goście
Jan Stefani, Jakub Gołąbek, Józef Elsner, Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński, Apolinary Kątski – to tylko część nazwisk, które usłyszymy. Pojawią się także ci, których twórczość słabo znają nawet najwięksi znawcy jak Gabriel Rola Rożniecki, Alojzy Dworzaczek czy Ludwik Grossman.
A wśród gości? Najznakomitsza śmietanka wykonawców i badaczy muzyki polskiej. Marcin Gmys, Łukasz Borowicz, Marcin Zdunik, Martyna Pastuszka, Szymon Mechliński, Piotr Sałajczyk, Danuta Gwizdalanka, Janusz Wawrowski i wielu, wielu innych.
Zapraszamy na pierwsze odcinki
W pierwszym odcinku zapraszamy na rozmowę z Marcinem Gmysem, który nawiązując do tytułu cyklu, próbuje wyabstrahować „kod genetyczny” twórczości muzycznej okresu zaborów, kreśląc zarazem obraz historyczny tego czasu.
A co dalej? Nieoczywiste historie, tajemnice rękopisów, zapomniane fakty. Posłuchamy historii konkurenta samego Niccola Paganiniego. O kim mowa? O Karolu Lipińskim! Co skrywa w sobie rzadko wykonywana dziś jego twórczość? O tym rozmawiamy z Martyną Pastuszką.
Spędzić sylwestra w towarzystwie nieznanych dotąd arii? Tym, którzy rządni są przygód rodem z filmów przygodowych Stevena Spielberga, oferujemy rozmowę z Szymonem Mechlińskim o projekcie „Poszukiwacze zaginionych arii”. Pojawią się także spotkania z twórczością kobiet. Zapraszamy na opowieść o Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej – kompozytorce Modlitwy dziewicy – utworu będącego ówczesnym „hitem” salonów, nie zabraknie także podcastu o Marii Szymanowskiej. Przed nami również postacie przełomu XIX/XX wieku. Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz, Ludomir Różycki – to tylko nieznaczna część nazwisk, które wspomnimy. W końcu także ich twórczość przypada na okres 123 lat zaborów.
Słuchaj. Masz to we krwi!
Pierwszy odcinek już dostępny w ulubionych serwisach streamingowych.
Słuchaj na:
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.