PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

DNA Muzyki Polskiej – nowy cykl podcastów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!

2022-12-22

Muzyka – tętniący feerią barw żywy organizm. Co ją kształtuje? Jaki jest jej kod? W naszym podcaście bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować swoiste DNA muzyki polskiej. Premiera cyklu już dziś!

 

 


Dlaczego poza Chopinem, którego twórczość zdominowała naszą świadomość, żaden inny polski kompozytor romantyczny nie zdobył tak dużej popularności? Przyczyny są liczne, a wszystkie powiązać można z brakiem ciągłości państwa i odmienną niż w Zachodnich ośrodkach muzycznych sytuacją koncertową. Co z kompozytorami, którzy nie zdecydowali się na międzynarodową karierę i żyjąc na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wciąż prowadzili aktywną działalność? Dlaczego współcześnie zapominamy o innych twórcach i wirtuozach tego okresu?

 

 

Projekt "Dziedzictwo Muzyki Polskiej" pozwala tę wieloletnią lukę uzupełnić. To właśnie w jego ramach zapraszamy na cykl podcastów DNA Muzyki Polskiej. Co tydzień spotkamy się w nim z tymi, którzy muzykę polską badają, wykonują, którzy nią dyrygują i ją opracowują.

 

 

Nieznani twórcy, wybitni goście

 

Jan Stefani, Jakub Gołąbek, Józef Elsner, Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński, Apolinary Kątski – to tylko część nazwisk, które usłyszymy. Pojawią się także ci, których twórczość słabo znają nawet najwięksi znawcy jak Gabriel Rola Rożniecki, Alojzy Dworzaczek czy Ludwik Grossman.


A wśród gości? Najznakomitsza śmietanka wykonawców i badaczy muzyki polskiej. Marcin Gmys, Łukasz Borowicz, Marcin Zdunik, Martyna Pastuszka, Szymon Mechliński, Piotr Sałajczyk, Danuta Gwizdalanka, Janusz Wawrowski i wielu, wielu innych.

 

 

Zapraszamy na pierwsze odcinki

 

W pierwszym odcinku zapraszamy na rozmowę z Marcinem Gmysem, który nawiązując do tytułu cyklu, próbuje wyabstrahować „kod genetyczny” twórczości muzycznej okresu zaborów, kreśląc zarazem obraz historyczny tego czasu.

 

A co dalej? Nieoczywiste historie, tajemnice rękopisów, zapomniane fakty. Posłuchamy historii konkurenta samego Niccola Paganiniego. O kim mowa? O Karolu Lipińskim! Co skrywa w sobie rzadko wykonywana dziś jego twórczość? O tym rozmawiamy z Martyną Pastuszką.

Spędzić sylwestra w towarzystwie nieznanych dotąd arii? Tym, którzy rządni są przygód rodem z filmów przygodowych Stevena Spielberga, oferujemy rozmowę z Szymonem Mechlińskim o projekcie „Poszukiwacze zaginionych arii”. Pojawią się także spotkania z twórczością kobiet. Zapraszamy na opowieść o Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej – kompozytorce Modlitwy dziewicy – utworu będącego ówczesnym „hitem” salonów, nie zabraknie także podcastu o Marii Szymanowskiej. Przed nami również postacie przełomu XIX/XX wieku. Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz, Ludomir Różycki – to tylko nieznaczna część nazwisk, które wspomnimy. W końcu także ich twórczość przypada na okres 123 lat zaborów.

 

 

Na rozmowy w każdy czwartek zapraszają dziennikarze muzyczni: Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski, którzy wspólnie z gośćmi próbują wyizolować z konkretnych próbek DNA muzyki polskiej.


 

Słuchaj. Masz to we krwi!

 

Pierwszy odcinek już dostępny w ulubionych serwisach streamingowych.

 

 

Słuchaj na:

Spotify

Apple Podcasts

Kanale YouTube PWM

dnamuzykipolskiej.castos.com

 

 

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.