Aktualności
DNA Muzyki Polskiej – nowy cykl podcastów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
2022-12-22
Muzyka – tętniący feerią barw żywy organizm. Co ją kształtuje? Jaki jest jej kod? W naszym podcaście bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować swoiste DNA muzyki polskiej. Premiera cyklu już dziś!
Dlaczego poza Chopinem, którego twórczość zdominowała naszą świadomość, żaden inny polski kompozytor romantyczny nie zdobył tak dużej popularności? Przyczyny są liczne, a wszystkie powiązać można z brakiem ciągłości państwa i odmienną niż w Zachodnich ośrodkach muzycznych sytuacją koncertową. Co z kompozytorami, którzy nie zdecydowali się na międzynarodową karierę i żyjąc na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów wciąż prowadzili aktywną działalność? Dlaczego współcześnie zapominamy o innych twórcach i wirtuozach tego okresu?
.jpg)
Projekt "Dziedzictwo Muzyki Polskiej" pozwala tę wieloletnią lukę uzupełnić. To właśnie w jego ramach zapraszamy na cykl podcastów DNA Muzyki Polskiej. Co tydzień spotkamy się w nim z tymi, którzy muzykę polską badają, wykonują, którzy nią dyrygują i ją opracowują.
Nieznani twórcy, wybitni goście
Jan Stefani, Jakub Gołąbek, Józef Elsner, Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński, Apolinary Kątski – to tylko część nazwisk, które usłyszymy. Pojawią się także ci, których twórczość słabo znają nawet najwięksi znawcy jak Gabriel Rola Rożniecki, Alojzy Dworzaczek czy Ludwik Grossman.
A wśród gości? Najznakomitsza śmietanka wykonawców i badaczy muzyki polskiej. Marcin Gmys, Łukasz Borowicz, Marcin Zdunik, Martyna Pastuszka, Szymon Mechliński, Piotr Sałajczyk, Danuta Gwizdalanka, Janusz Wawrowski i wielu, wielu innych.
Zapraszamy na pierwsze odcinki
W pierwszym odcinku zapraszamy na rozmowę z Marcinem Gmysem, który nawiązując do tytułu cyklu, próbuje wyabstrahować „kod genetyczny” twórczości muzycznej okresu zaborów, kreśląc zarazem obraz historyczny tego czasu.
A co dalej? Nieoczywiste historie, tajemnice rękopisów, zapomniane fakty. Posłuchamy historii konkurenta samego Niccola Paganiniego. O kim mowa? O Karolu Lipińskim! Co skrywa w sobie rzadko wykonywana dziś jego twórczość? O tym rozmawiamy z Martyną Pastuszką.
Spędzić sylwestra w towarzystwie nieznanych dotąd arii? Tym, którzy rządni są przygód rodem z filmów przygodowych Stevena Spielberga, oferujemy rozmowę z Szymonem Mechlińskim o projekcie „Poszukiwacze zaginionych arii”. Pojawią się także spotkania z twórczością kobiet. Zapraszamy na opowieść o Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej – kompozytorce Modlitwy dziewicy – utworu będącego ówczesnym „hitem” salonów, nie zabraknie także podcastu o Marii Szymanowskiej. Przed nami również postacie przełomu XIX/XX wieku. Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz, Ludomir Różycki – to tylko nieznaczna część nazwisk, które wspomnimy. W końcu także ich twórczość przypada na okres 123 lat zaborów.
Słuchaj. Masz to we krwi!
Pierwszy odcinek już dostępny w ulubionych serwisach streamingowych.
Słuchaj na:
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.