Aktualności
Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego
2023-09-12
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na kolejną edycję seminarium edytorskiego „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Jest to bezpłatny kurs adresowany do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia zainteresowanych edytorstwem muzycznym, a zwłaszcza składem komputerowym nut. Uzyskanie certyfikatu ukończenia kursu daje możliwość podjęcia współpracy z PWM.
Dwusemestralny kurs rozpoczynamy 7 października 2023, a kończymy 9 czerwca 2024. Odbędzie się on w systemie spotkań co drugi weekend. Na kurs składać się będą zajęcia online na platformie Zoom (na spotkania zaplanowane zostały soboty, godz. 10:00–15:30) oraz kilka zjazdów weekendowych odbywających się zamiennie w Krakowie i w Warszawie.
Kurs łączy formę praktyczną z teoretyczną.
Spotkania zdalne obejmują:
• zajęcia praktyczne z obsługi programu do edycji nut Sibelius (dwa poziomy zaawansowania, 2h),
• wykłady lub seminaria towarzyszące, prowadzone przez redaktorów PWM oraz zaproszonych badaczy i specjalistów, poświęcone różnorodnym zagadnieniom dotyczącym edytorstwa muzycznego, jak: proces wydawniczy, korekta nutowa i tekstowa, opracowania źródłowo-krytyczne, typografia (1,5h lub 2×1,5h).
Dwudniowe spotkania na żywo obejmują intensywne zajęcia praktyczne (ok. 4–5h dziennie) dotyczące następujących tematów:
• korekta i redakcja nut,
• korekta i redakcja tekstów o tematyce muzycznej,
• opracowania źródłowo-krytyczne,
• obsługa programu do edycji nut Sibelius.
Tradycją kursów edytorstwa muzycznego jest, że chętni uczestnicy przygotowują do wydania nową publikację PWM, kontynuując prace nad tytułem jako redaktorzy, korektorzy i kopiści już po zakończeniu szkoleń. Do tej pory nasi absolwenci pracowali nad edycjami źródłowo-krytycznymi Uwertury koncertowej op. 1 i kwartetów smyczkowych Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, opracowaniami wykonawczymi utworów fortepianowych Dobrzyńskiego, Franciszka Mireckiego, Ludomira Różyckiego oraz Juliusza Zarębskiego.
Również w tym roku kursanci przygotują składy komputerowe do wybranych publikacji naszej oficyny. Absolwenci, którzy ukończą kurs z wymaganą frekwencją oraz przygotują pracę zaliczeniową, otrzymają certyfikat, a wyróżniający się kursanci będą mieli możliwość podjęcia dalszej współpracy z PWM.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.