Aktualności
O miłości do muzyki i górskich szczytów. Niespodziewanie przerwana historia Mieczysława Karłowicza
2023-10-23
Tęsknota, miłość i śmierć. Karłowicz Anny Woźniakowskiej to wciągająca opowieść o kompozytorze, który zakochał się w Tatrach, pragnąc „stać się cząstką tego nieogarnionego świata”. To opowieść przerwana nagle i niespodziewanie, ukazująca piękno i ulotność ludzkiego życia. Już 26 października książka o autorze ”Odwiecznych pieśni” dołączy do bestsellerowej serii Małe Monografie.
Mieczysław Karłowicz to nie tylko jeden z najwybitniejszych polskich symfoników, ale i postać wielowymiarowa, tajemnicza, nietuzinkowa. Jednocześnie późny romantyk i pozytywista, introwertyk i aktywny działacz społeczny, wrażliwy skrzypek i odważny taternik wytyczający nowe szlaki górskie. To człowiek o wielu pasjach – jeden z pierwszych narciarzy wędrujących po Tatrach, współtwórca TOPR-u, fotografik, literat, publicysta… Jeździł na wrotkach, najmodniejszym wówczas rowerze (model o kołach równej wielkości), a nawet… samochodem!
Choć dorobek kompozytorski Karłowicza nie jest liczny, to bez wątpienia jest on unikatowy na tle światowej literatury muzycznej. Pełne rozmachu frazy, dźwięki przepełnione tęsknotą, charakterystyczny język muzyczny – twórczość Karłowicza to niekwestionowany amalgamat olbrzymiej wyobraźni i nieokiełznanych emocji, które rezonują z najgłębszymi zakamarkami duszy odbiorcy.
Anna Woźniakowska pisze o autorze poematów symfonicznych z dużą dozą empatii. Kreśli obraz człowieka z krwi i kości – zmagającego się z przeciwnościami losu, nękanego chorobami – człowieka, z którym z łatwością można się utożsamiać. Niewielka objętość, lekkie pióro oraz barwne anegdoty sprawiają, że książka absorbuje i pochłania czytelnika bez reszty. Autorka dba przy tym o klarowność i przystępność terminów muzycznych, czyniąc „Karłowicza” lekturą dla każdego.
Nawet bliscy znajomi Karłowicza, obserwując jego sposób życia i pracy, nie mogli wyjść z zadziwienia, jak potrafił łączyć codzienną olbrzymią samokontrolę, także emocjonalną, ze spontanicznością i swobodą konieczną w procesie twórczym. Jak człowiek zawsze opanowany, mówiący wolno, z namysłem, swą poważną, zamyśloną fizjonomią przypominający uczonego, a nie artystę, potrafi pisać muzykę przesyconą emocją.
Tych znajomych nie było wielu, bo Karłowicz nie marnotrawił czasu na ożywione życie towarzyskie.
Fragment książki
O autorce książki:
Anna Woźniakowska – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (teoretyczka muzyki), wieloletnia kierowniczka Redakcji Muzycznej i Redakcji Programów Artystycznych Rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie. Była stałą recenzentką muzyczną „Echa Krakowa”, „Dziennika Polskiego” i „Ruchu Muzycznego”, współzałożycielką i redaktorką „Miesiąca w Krakowie”. Obecnie pisze do czasopism „Kraków i Świat” oraz „Nowe Książki”, a także na portalu www.annaomuzyce.pl. Jest autorką haseł w Encyklopedii Muzycznej PWM i Encyklopedii Krakowa PWN oraz dziewięciu książek, m.in. wydanych przez PWM rozmów z kompozytorami: Markiem Stachowskim – Trzeba umieć marzyć (2005) i Adamem Walacinskim – Rzeki płyną różnymi korytami (2008) oraz Kraków zasługuje na operę (2014), Od Heleny Łazarskiej do Małgorzaty Walewskiej (2017) i 75 lat Filharmonii Krakowskiej (2020).
Premierową książkę Anny Woźniakowskiej już od 26 października br. będzie można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Publikacja powstała w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.