PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Bestseller w polskim wydaniu. Premiera "Estetyki muzyki" Rogera Scrutona

2024-03-13

Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.

 

Estetyka muzyki w tłumaczeniu Zbigniewa Skowrona to już czwarty tom interdyscyplinarnej serii Biblioteka Res Facta Nova. Obszerne, starannie opracowane dzieło stanowi prawdziwy ewenement na rynku książek humanistycznych. To nie tylko pierwsza publikacja ukazująca charakter i znaczenie muzyki w nurcie filozofii analitycznej; to również jedyne ujęcie tematu tak bogato ilustrowane przykładami muzycznymi.


Roger Scruton bacznym okiem przygląda się fundamentalnym zagadnieniom z zakresu estetyki muzycznej, jednocześnie poddając je krytycznej analizie i nadając im nową perspektywę. Swoje poglądy konfrontuje przy tym z wieloma istniejącymi w środowisku teoriami, przybierając postawę konserwatywną i broniąc wyznawanych przez siebie wartości estetycznych.

 


Estetyka muzyki to owoc wieloletnich wykładów, które Roger Scruton wygłaszał na Uniwersytecie Bostońskim. Obszerny tom zawiera 15 zebranych i zredagowanych prelekcji, dotyczących takich tematów jak: „dźwięk”, „wyobraźnia i metafora”, „tonalność” czy „analiza”. Zachowanie formy wykładu, w którym Scruton zwraca się bezpośrednio do odbiorców, przybliża nie tylko jego poglądy filozoficzne, ale i umiejętności oratorskie; to także sposób na nawiązanie bliższej relacji między autorem-mistrzem i czytelnikiem-uczniem.


Dlaczego warto przeczytać Estetykę muzyki?


Wydana w 1997 roku książka wciąż zachowuje świeżość i aktualność poruszanych tematów. To błyskotliwa publikacja, pisana z pasją, pełna dających do myślenia pytań i nieszablonowych odpowiedzi. Częste odwołania do architektury, malarstwa, utworów literackich oraz sytuacji życia codziennego nadają książce interdyscyplinarnego charakteru, a także pozwalają na dogłębne zrozumienie przedstawianego problemu.

 

Premierową książkę Rogera Scrutona można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER

To nie wszystko! W dniach 13-15 marca w sklepie internetowym pwm.sklem.pl z kodem BRFN50 obowiązuje zniżka 50% na całą serię Res Facta Nova.

 



O AUTORZE: Roger Scruton (1944–2020) – filozof, kompozytor, pisarz. Wyłączył się z życia akademickiego, by całkowicie poświęcić się pisaniu. Dzięki swym wcześniejszym pracom o estetyce – „Art and Imagination” (1974), „The Aesthetics of Architecture” (1979) i „The Aesthetic Understanding” (1982) – zyskał opinię autorytetu w tej dziedzinie. Pisał także o innych aspektach filozofii, o polityce, literaturze, architekturze i kulturze nowoczesnej. Opublikował kilkadziesiąt książek, wśród nich także powieści (m.in. „Dialogi ksantypiczne”, 1993). Autor dwóch oper: „The Minister” (1994) i „Violet” (2005).


BIBLIOTEKA RES FACTA NOVA to seria interdyscyplinarna, służąca wzbogaceniu polskiej humanistyki o refleksję dotyczącą muzyki. Wydawanym w jej ramach książkom – pracom polskim oraz przekładom wybitnych dzieł zagranicznych – przyświeca idea syntezy różnych dziedzin sztuki i nauki. Przypomina ona o dwóch prawdach: że muzyki nie można oderwać od kształtującej ją kultury, i że nie sposób wyobrazić sobie żywotnej kultury, która mogłaby się obyć bez muzyki i namysłu nad nią. Biblioteka Res Facta Nova nawiązuje do serii wydawniczej ukazującej się w latach 1969-1988 pod nazwą „Biblioteka Res Facta”. Patronat nad nią objęło pismo „Res Facta”, redagowane przez Michała Bristigera i Mieczysława Tomaszewskiego. Periodyk ten po okresowym wygaśnięciu odrodził się w roku 1994 pod nazwą „Res Facta Nova”, a od 2016 roku jego wydawcą ponownie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Najczęściej czytane:

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.