Aktualności
Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki
2024-06-27
Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.
Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.
Kazimierz Serocki, Sonatina na puzon i fortepian
Wspaniała kompozycja Kazimierza Serockiego, którą każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze. Doskonale sprawdzi się na etapie kształcenia (posiada trudności wykonawcze, z którymi młodzi adepci chętnie się mierzą rozwijając swój warsztat wykonawczy) oraz jako utwór koncertowy. Podkreślić należy równoważną partię fortepianu, bez której Sonatina nie weszłaby na stałe do kanonu światowego repertuaru puzonowego.
Feliks Kwiatkowski, Nowa szkoła na puzon
Szkoła, od której zacząłem prawdziwą naukę gry na puzonie. Doskonale pamiętam, jak mój nauczyciel prof. Paweł Waloszczyk (wybitny pedagog, który wykształcił wielu puzonistów i tubistów obecnie koncertujących w najlepszych orkiestrach na całym świecie) nie „odpuszczał” ani jednego źle zagranego dźwięku. Dzięki takiej szkole poznałem, co znaczy profesjonalizm w grze na instrumencie dętym.
Józef Nowakowski, Concertino na puzon i fortepian
Kolejna kompozycja polskiego kompozytora, która na stałe weszła do repertuaru puzonistów, zwłaszcza w naszym kraju. Doskonale rozwijająca warsztat gry, muzykalność i kondycję. Dzieło ma charakter tematu z wariacjami ze wstępem, kilkoma recytatywami oraz brawurowym, pasażowym zakończeniem. Różnorodny charakter sprawia przyjemność wykonawczą, co bezpośrednio przekłada się na pozytywny odbiór Concertina.

fot. Mateusz Konopka
Karol Kurpiński, Cavatina na trąbkę (lub puzon) i fortepian
Cavatina to utwór bardzo melodyjny, dzięki czemu chętnie jest wykonywany przez uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w zależności od poziomu ich rozwoju. Kompozycja jest przeznaczona zarówno dla trębaczy, jak i puzonistów i prezentuje różne niuanse wykonawcze na każdym z tych instrumentów. Karol Kurpiński sięga do rytmów szesnastkowych oraz triolowych, które doskonale rozwijają wykonawstwo właśnie w tym zakresie. Utwór doskonale sprawdza się w edukacji muzycznej.
Kazimierz Serocki, Koncert na puzon i orkiestrę
Czteroczęściowy Koncert na puzon Kazimierza Serockiego to dzieło doskonale prezentujące praktycznie wszystkie możliwości wykonawcze puzonisty. Znajdziemy tu tryle, charakterystyczne dla kompozytora skoki interwałowe, ekspresyjność, wykorzystanie pełnej skali instrumentu, pasaże i wiele barw puzonu. Jest to kolejna kompozycja polskiego kompozytora na puzon, która począwszy od premiery w 1954 roku w wykonaniu Juliusza Petrachowicza i orkiestry Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Witolda Rowickiego, na stałe weszła do światowego repertuaru puzonowego.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.