PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki

2024-06-27

Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.

 

Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.

 

 

Kazimierz Serocki, Sonatina na puzon i fortepian

Wspaniała kompozycja Kazimierza Serockiego, którą każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze. Doskonale sprawdzi się na etapie kształcenia (posiada trudności wykonawcze, z którymi młodzi adepci chętnie się mierzą rozwijając swój warsztat wykonawczy) oraz jako utwór koncertowy. Podkreślić należy równoważną partię fortepianu, bez której Sonatina nie weszłaby na stałe do kanonu światowego repertuaru puzonowego.

Feliks Kwiatkowski, Nowa szkoła na puzon


Szkoła, od której zacząłem prawdziwą naukę gry na puzonie. Doskonale pamiętam, jak mój nauczyciel prof. Paweł Waloszczyk (wybitny pedagog, który wykształcił wielu puzonistów i tubistów obecnie koncertujących w najlepszych orkiestrach na całym świecie) nie „odpuszczał” ani jednego źle zagranego dźwięku. Dzięki takiej szkole poznałem, co znaczy profesjonalizm w grze na instrumencie dętym.

Józef Nowakowski, Concertino na puzon i fortepian

Kolejna kompozycja polskiego kompozytora, która na stałe weszła do repertuaru puzonistów, zwłaszcza w naszym kraju. Doskonale rozwijająca warsztat gry, muzykalność i kondycję. Dzieło ma charakter tematu z wariacjami ze wstępem, kilkoma recytatywami oraz brawurowym, pasażowym zakończeniem. Różnorodny charakter sprawia przyjemność wykonawczą, co bezpośrednio przekłada się na pozytywny odbiór Concertina.

 

fot. Mateusz Konopka

Karol Kurpiński, Cavatina na trąbkę (lub puzon) i fortepian


Cavatina to utwór bardzo melodyjny, dzięki czemu chętnie jest wykonywany przez uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w zależności od poziomu ich rozwoju. Kompozycja jest przeznaczona zarówno dla trębaczy, jak i puzonistów i prezentuje różne niuanse wykonawcze na każdym z tych instrumentów. Karol Kurpiński sięga do rytmów szesnastkowych oraz triolowych, które doskonale rozwijają wykonawstwo właśnie w tym zakresie. Utwór doskonale sprawdza się w edukacji muzycznej.

Kazimierz Serocki, Koncert na puzon i orkiestrę


Czteroczęściowy Koncert na puzon Kazimierza Serockiego to dzieło doskonale prezentujące praktycznie wszystkie możliwości wykonawcze puzonisty. Znajdziemy tu tryle, charakterystyczne dla kompozytora skoki interwałowe, ekspresyjność, wykorzystanie pełnej skali instrumentu, pasaże i wiele barw puzonu. Jest to kolejna kompozycja polskiego kompozytora na puzon, która począwszy od premiery w 1954 roku w wykonaniu Juliusza Petrachowicza i orkiestry Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Witolda Rowickiego, na stałe weszła do światowego repertuaru puzonowego.



***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.