Aktualności
Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki
2024-06-27
Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.
Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.
Kazimierz Serocki, Sonatina na puzon i fortepian
Wspaniała kompozycja Kazimierza Serockiego, którą każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze. Doskonale sprawdzi się na etapie kształcenia (posiada trudności wykonawcze, z którymi młodzi adepci chętnie się mierzą rozwijając swój warsztat wykonawczy) oraz jako utwór koncertowy. Podkreślić należy równoważną partię fortepianu, bez której Sonatina nie weszłaby na stałe do kanonu światowego repertuaru puzonowego.
Feliks Kwiatkowski, Nowa szkoła na puzon
Szkoła, od której zacząłem prawdziwą naukę gry na puzonie. Doskonale pamiętam, jak mój nauczyciel prof. Paweł Waloszczyk (wybitny pedagog, który wykształcił wielu puzonistów i tubistów obecnie koncertujących w najlepszych orkiestrach na całym świecie) nie „odpuszczał” ani jednego źle zagranego dźwięku. Dzięki takiej szkole poznałem, co znaczy profesjonalizm w grze na instrumencie dętym.
Józef Nowakowski, Concertino na puzon i fortepian
Kolejna kompozycja polskiego kompozytora, która na stałe weszła do repertuaru puzonistów, zwłaszcza w naszym kraju. Doskonale rozwijająca warsztat gry, muzykalność i kondycję. Dzieło ma charakter tematu z wariacjami ze wstępem, kilkoma recytatywami oraz brawurowym, pasażowym zakończeniem. Różnorodny charakter sprawia przyjemność wykonawczą, co bezpośrednio przekłada się na pozytywny odbiór Concertina.

fot. Mateusz Konopka
Karol Kurpiński, Cavatina na trąbkę (lub puzon) i fortepian
Cavatina to utwór bardzo melodyjny, dzięki czemu chętnie jest wykonywany przez uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w zależności od poziomu ich rozwoju. Kompozycja jest przeznaczona zarówno dla trębaczy, jak i puzonistów i prezentuje różne niuanse wykonawcze na każdym z tych instrumentów. Karol Kurpiński sięga do rytmów szesnastkowych oraz triolowych, które doskonale rozwijają wykonawstwo właśnie w tym zakresie. Utwór doskonale sprawdza się w edukacji muzycznej.
Kazimierz Serocki, Koncert na puzon i orkiestrę
Czteroczęściowy Koncert na puzon Kazimierza Serockiego to dzieło doskonale prezentujące praktycznie wszystkie możliwości wykonawcze puzonisty. Znajdziemy tu tryle, charakterystyczne dla kompozytora skoki interwałowe, ekspresyjność, wykorzystanie pełnej skali instrumentu, pasaże i wiele barw puzonu. Jest to kolejna kompozycja polskiego kompozytora na puzon, która począwszy od premiery w 1954 roku w wykonaniu Juliusza Petrachowicza i orkiestry Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Witolda Rowickiego, na stałe weszła do światowego repertuaru puzonowego.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.