Aktualności
RZECZY. VAUDEVILLE: dzieło Aleksandra Nowaka do libretta Marcina Wichy dostępne w sprzedaży od 5 października
2024-10-05
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Wodewil to sceniczny żart, to śpiewy i tańce lekkie w formie oraz treści, które mają za zadanie wprawić słuchaczy w dobry nastrój. No, chyba że chodzi o wodewil skomponowany przez Aleksandra Nowaka, wywiedziony z „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” Marcina Wichy, żałobnego rapsodu prozą o prozie życia, którego nieodłączną częścią jest śmierć. Książka Wichy (wyd. Karakter) jest pożegnaniem ze zmarłą matką, wyrażonym przez porządkowanie przedmiotów, które po sobie zostawiła. „Nie ma tu doniosłości, tylko ciche echa minionego życia” – komentował Nowak lekturę, która zainspirowała go do napisania muzyki, oczywiście emocjonalnie dostrojonej do tekstu. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych kontynuuje w RZECZACH. VAUDEVILLE’U oryginalny cykl kompozycji dialogujących z nową literaturą polską, powstałych na zamówienie tyskiego festiwalu auksodrone. Wcześniej Nowak skomponował opery oparte m.in. na prozie Szczepana Twardocha czy Radka Raka.
Album RZECZY. VAUDEVILLE dołącza do czarnej, ekskluzywnej serii OPERA, prezentującej wybitne dzieła wokalno-instrumentalne, wykraczające poza utrwalone tradycją, gatunkowe rozumienie słowa „opera”. W nagraniu płyty udział wzięli uznani soliści i znakomite zespoły: Kasia Moś, Joanna Freszel i Karol Kozłowski oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia, której towarzyszą Max Mucha na kontrabasie i Piotr Sałajczyk przy fortepianie.
Sprzedaż albumu w księgarni PWM i najlepszych sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik rozpocznie się 5 października. Płyta dostępna jest także w serwisach streamingowych.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
