Aktualności
WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH
2024-11-15
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Heroiny muzyki polskiej
Utwory interpretować będą znakomici muzycy: zespoły wokalne i instrumentalne oraz soliści i aktorzy. Jubileusz Joanny Wnuk-Nazarowej, kompozytorki związanej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, stanie się pretekstem do głębszego zanurzenia się w twórczość kobiet-kompozytorek, od Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której Mémoire de Mémoire zostanie wykonane w Polsce po raz pierwszy. Na koncert Heroiny muzyki polskiej zapraszamy do POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich 16 listopada o godz. 19.00. Wystąpi Piotr Majoor (trąbka), Adrian Gryciuk (puzon basowy), Mariusz Pędziałek (obój), Sinfonietta Cracovia pod kierownictwem Katarzyny Tomali-Jedynak. Współorganizatorem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Na twórczość polskich kobiet-kompozytorek zwróciliśmy uwagę w 2021 roku, wydając nakładem ANAKLASIS, w serii SOUNDS, album POLISH HEROINES OF MUSIC. Warto bowiem dostrzec i podkreślić artystyczne dokonania znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek. Album spotkał się z międzynarodowym uznaniem, zdobywając nagrodę Coup de coeur 2021, przyznawaną przez francuską Académie Charles Cros.
Muzyka konieczna
W ramach festiwalu ponownie zabrzmi Pasja wg św. Marka Pawła Mykietyna, znajdująca się w katalogu dzieł Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Komponując ją Mykietyn włożył przysłowiowy kij w mrowisko. Jednym artystycznym przedsięwzięciem zarówno wpisał się w wielką tradycję pasyjną, jak i dokonał rewolucyjnych przemian we współczesnym pojmowaniu gatunku. Połączył tradycję z techniką sonorystyczną, muzyką konkretną czy rockiem, śpiew klasyczny z naturalnymi odgłosami emocji, melorecytacją, Sprechgesangiem. Tematem utworu jest nie tylko męka Chrystusa (przedstawiona w sposób wcześniej w historii muzyki niespotykany, bo od końca), ale cierpienie jako element egzystencji człowieka.
Muzyczne wizytówki #91 | Paweł Mykietyn opowiada o Pasji wg św. Marka
Dzieło po raz pierwszy wykonano w 2008 roku we Wrocławiu. W kolejnym roku Andrzej Chłopecki, w książce programowej festiwalu „Warszawska Jesień”, pisał o nim: Ten utwór niepokoi. W nadzwyczajny sposób prowokuje do namysłu o nas, o naszej wierze, naszej kondycji, wywołuje pytania natury egzystencjalnej. „Pasja wg św. Marka” na głosy i instrumenty Pawła Mykietyna może stać się dla nas muzycznym dyskursem na temat: Jezus i my. Paweł Mykietyn swym dziełem uderzył w wielki dzwon. Przypuszczam, że jego brzmienie zakołacze i w naszych zmysłach, naszych sercach i naszych myślach.
Podczas festiwalu Eufonie Pasję wg św. Marka wykonają 21 listopada w Filharmonii Narodowej o godz. 19.30 mezzosopranistka Urszula Kryger, Kasia Moś, Magdalena Cielecka, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Będzie to pierwsze wykonanie dzieła z akcją sceniczną. Reżyseruje Tomasz Cyz, za choreografię odpowiada Anna Hop, a za reżyserią światła Katarzyna Łuszczyk. Wykonaniu towarzyszyć będą projekcje video Moniki Stolarskiej i Piotra Bontrona.
Baśnie nocy
Z dzieł wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które ulokowały się w programie festiwalu Eufonie, na szczególną uwagę zasługują również: III Symfonia „Pieśni o nocy” i Pieśni księżniczki z baśni op. 18 Karola Szymanowskiego. Utwory łączy nie tylko ich autor, ale i egzotyka, liryzm oraz orientalna aura. 23 listopada w Filharmonii Narodowej, podczas koncertu zatytułowanego „Baśnie nocy” wykonają je: sopranistka Iwona Sobotka, Chór Filharmonii Narodowej oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Michała Klauzy.
Festiwal potrwa do 8 grudnia i obejmie swoim zasięgiem Warszawę, Kraków, Lusławice, Lublin, Katowice i Dębicę. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.