Aktualności
15 lutego zmarł nagle profesor Marek Jasiński
2010-02-18
- kompozytor i wykładowca Akademii Muzycznej w BydgoszczyMarek Jasiński urodził się w 1949 roku w Stargardzie Szczecińskim (zm. 15.02.2010). W roku 1974 ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wychowania Muzycznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. I .J. Paderewskiego w Poznaniu. Pięć lat póżniej ukończył z wyróżnieniem w tej samej uczelni studia kompozytorskie w klasie prof. A. Koszewskiego. Od 1995 prowadził klasę kompozycji na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, wykładał również w Szczecinie w Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 1999 uzyskał tytuł profesora.
Był laureatem wielu nagród kompozytorskich, m.in. w 1981 otrzymał II nagrodę, a w 1984 - II i III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Stanisława Wiechowicza, a w 1984- I i II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim Episkopatu Polski, w 1987 II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Tours we Francji, w 1985 II nagrodę na Konkursie Związku Kompozytorów Polskich, w 1988 - III (jedyną przyznaną) nagrodę na Konkursie Śląskiej Trybuny Kompozytorów, a w 1996 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku.
Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości muzycznej został uhonorowany m.in. Nagrodą Województwa Zachodniopomorskiego (1989), Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecina (1997), Nagrodą I stopnia Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2000), Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2000), Srebrnym Medalem Gloria Artis (2006), Nagrodą św. Brata Alberta (2007), Nagrodą Zachodniopomorski Nobel (2008).
Utwory Marka Jasińskiego wykonywane były w większości krajów europejskich, Ameryki Pd. (Urugwaj, Argentyna, Brazylia), a także w USA, Kanadzie, Japonii, Australii, Indonezji. Niektóre kompozycje zostały nagrane przez rozgłośnie radiowe i telewizyjne w Polsce, Szwajcarii, Francji, Watykanie, Danii, Niemczech i USA.
Jego utwory publikowane są przez wydawnictwa: PWM, PZChiO, Agencję Autorską, Brevis, Ars Nova, Gehrmans Musikforlag (Szwecja), Edition Coeur Joje (Francja), Musikverlag Ferrimontana i Edition Musik-Contact (Niemcy), Roger Dean Publishing Company (USA).
Kompozycje wokalne Marka Jasińskiego znajdują się w repertuarze wielu zespołów polskich i zagranicznych i są prezentowane na festiwalach w kraju i za granicą.
W twórczości Jasińskiego dominującym i najbardziej reprezentatywnym jest nurt muzyki sakralnej. Tematyka religijna stanowi dla niego nieprzerwane źródło inspiracji, a subiektywne refleksje na temat istnienia i doczesnego przemijania przydają większości jego utworów specyficznego kolorytu („De profundis” na orkiestrę symfoniczną (1983), „Elegia” na smyczki (1997), „Muzyka jesienna” na orkiestrę smyczkową (1988)). Najpełniej realizował się w twórczości wokalno-instrumentalnej („Requiem” na chór dziecięcy, mieszany i orkiestrę symfoniczną (1989), „Dona nobis pacem” na chór mieszany orkiestrę symfoniczną (1999), Symfonia „In principio” na baryton, chór mieszany i orkiestrę (2003), Symfonia „Mater Omnium Sapientia” na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (2007), „Lux et veritas” na chór mieszany i organy (2008)).
Znaczną część jego twórczości sakralnej stanowi muzyka chóralna (m.in.: „Lamentationes” (1984), „Kyrie” (1987), „Missa brevis” (1990), „Antyfony mariańskie” (1991), „Alleluja”(1992), „In terra pax” (1993), „Psalm 100” (1994), „ Quare tristis es anima mea” (1994), „ Cantus festivus” (1996), „Ave maris stella” (1999), „Laudes” (2001), „Exsultate Deo” (2002), „Gloria” (2005), „Miserere” (2006), „Dona nobis pacem, Alleluja” (2008), „In terra pax II” (2008)).
Najczęściej czytane:
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.