PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

15 lutego zmarł nagle profesor Marek Jasiński

2010-02-18
- kompozytor i wykładowca Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Marek Jasiński urodził się w 1949 roku w Stargardzie Szczecińskim (zm. 15.02.2010). W roku 1974 ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wychowania Muzycznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. I .J. Paderewskiego w Poznaniu. Pięć lat póżniej ukończył z wyróżnieniem w tej samej uczelni studia kompozytorskie w klasie prof. A. Koszewskiego. Od 1995 prowadził klasę kompozycji na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, wykładał również w Szczecinie w Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 1999 uzyskał tytuł profesora.
Był laureatem wielu nagród kompozytorskich, m.in. w 1981 otrzymał II nagrodę, a w 1984 - II i III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Stanisława Wiechowicza, a w 1984- I i II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim Episkopatu Polski, w 1987 II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Tours we Francji, w 1985 II nagrodę na Konkursie Związku Kompozytorów Polskich, w 1988 - III (jedyną przyznaną) nagrodę na Konkursie Śląskiej Trybuny Kompozytorów, a w 1996 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku.

Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości muzycznej został uhonorowany m.in. Nagrodą Województwa Zachodniopomorskiego (1989), Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecina (1997), Nagrodą I stopnia Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2000), Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2000), Srebrnym Medalem Gloria Artis (2006), Nagrodą św. Brata Alberta (2007), Nagrodą Zachodniopomorski Nobel (2008).

Utwory Marka Jasińskiego wykonywane były w większości krajów europejskich, Ameryki Pd. (Urugwaj, Argentyna, Brazylia), a także w USA, Kanadzie, Japonii, Australii, Indonezji. Niektóre kompozycje zostały nagrane przez rozgłośnie radiowe i telewizyjne w Polsce, Szwajcarii, Francji, Watykanie, Danii, Niemczech i USA.
Jego utwory publikowane są przez wydawnictwa: PWM, PZChiO, Agencję Autorską, Brevis, Ars Nova, Gehrmans Musikforlag (Szwecja), Edition Coeur Joje (Francja), Musikverlag Ferrimontana i Edition Musik-Contact (Niemcy), Roger Dean Publishing Company (USA).

Kompozycje wokalne Marka Jasińskiego znajdują się w repertuarze wielu zespołów polskich i zagranicznych i są prezentowane na festiwalach w kraju i za granicą.

W twórczości Jasińskiego dominującym i najbardziej reprezentatywnym jest nurt muzyki sakralnej. Tematyka religijna stanowi dla niego nieprzerwane źródło inspiracji, a subiektywne refleksje na temat istnienia i doczesnego przemijania przydają większości jego utworów specyficznego kolorytu („De profundis” na orkiestrę symfoniczną (1983), „Elegia” na smyczki (1997), „Muzyka jesienna” na orkiestrę smyczkową (1988)). Najpełniej realizował się w twórczości wokalno-instrumentalnej („Requiem” na chór dziecięcy, mieszany i orkiestrę symfoniczną (1989), „Dona nobis pacem” na chór mieszany orkiestrę symfoniczną (1999), Symfonia „In principio” na baryton, chór mieszany i orkiestrę (2003), Symfonia „Mater Omnium Sapientia” na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (2007), „Lux et veritas” na chór mieszany i organy (2008)).
Znaczną część jego twórczości sakralnej stanowi muzyka chóralna (m.in.: „Lamentationes” (1984), „Kyrie” (1987), „Missa brevis” (1990), „Antyfony mariańskie” (1991), „Alleluja”(1992), „In terra pax” (1993), „Psalm 100” (1994), „ Quare tristis es anima mea” (1994), „ Cantus festivus” (1996),  „Ave maris stella” (1999), „Laudes” (2001), „Exsultate Deo” (2002), „Gloria” (2005), „Miserere” (2006), „Dona nobis pacem, Alleluja” (2008), „In terra pax II” (2008)).

Najczęściej czytane:

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.