Aktualności
Chopin i Maciejewski na morzu
2010-08-30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach rusza w muzyczną morską podróż żaglowcem Dar Młodzieży. Znakiem podróży, który rozpięty zostanie na maszcie, jest żagiel z podobizną Chopina, autorstwa Andrzeja Pągowskiego. Żaglowiec z orkiestrą na pokładzie wyruszy z Gdyni 5 września i zawinie do portów w Kopenhadze, Göteborgu, Oslo, Dover, Boulogne-sur-Mer, a muzycy w prestiżowych salach tych miast zaprezentują utwory Chopina. Projekt finansowany jest przez Ministerstwo Kultury.- W tym roku jesteśmy ambasadorami Chopina. Byliśmy już z muzyką tego kompozytora w Zatoce Perskiej, w Niemczech i Szwajcarii - mówi Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrektor NOSPR-u. - Teraz trasa naszej morskiej wyprawy będzie się pokrywała częściowo z ostatnią podróżą Chopina. Jak udało się ustalić, twórca wypłynął z Boulogne-sur-Mer do Folkstone, by następnie pociągiem dotrzeć do Londynu. Port w Folkstone w tej chwili nie istnieje, bo jest tam wyjazd z eurotunelu, dlatego zagramy w sąsiednim Dover. Rejs zakończy plenerowy koncert w Gdyni.
Muzyków poprowadzi Jacek Kaspszyk, szef artystyczny NOSPR-u. W partii solowej wystąpi Ewa Kupiec, o której Witold Lutosławski powiedział, że jest "prawdziwym objawieniem".
Muzykę Chopina dopełnią dzieła twórców z krajów, w których odbywać się będą koncerty: m.in. Duńczyka Carla Nelsena, Norwega Edvarda Griega, Brytyjczyka Benjamina Brittena, Francuza Claudea Debussy'ego. Wszystkie łączy morska tematyka. Ponadto w Göteborgu wykonana zostanie kompozycja "Widoki znad morza" Romana Maciejewskiego (na zdjęciu), artysty, który 15 ostatnich lat swojego życia spędził właśnie w tym mieście.
NOSPR słynie z niezwykłych akcji muzycznych. Sześć lat temu od Katowic do Lwowa przetoczył się "Pociąg do muzyki Kilara", a cztery lata temu z okazji 80-lecia Gdyni i 70-lecia Jerzego Maksymiuka, orkiestra ruszyła w pierwszą morską podróż Darem Młodzieży do krajów nadbałtyckich.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.