PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

MUZYCZNY ŚWIAT W WARSZAWIE!

2010-09-20
Już za kilka dni, 22 września 2010 roku rozpocznie się III Konwencja Muzyki Nowej ArtMusFair. Warszawa na cztery dni stanie się stolicą europejskiej muzyki współczesnej. Do stolicy Polski przyjedzie ponad 200 najwybitniejszych twórców oraz organizatorów wydarzeń muzycznych z 35 krajów i 80 instytucji muzycznych z całego świata. Warszawa jako miejsce „światowego muzycznego szczytu” wybrana została trzy lata temu podczas zjazdu European Composers’ Forum, instytucji zrzeszającej 29 narodowych związków kompozytorów z całej Europy – wspomina Mieczysław Kominek, Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. – Spotkanie to miało miejsce również w Warszawie, tym samym idea ArtMusFair wraca w tym roku do miejsca, gdzie się narodziła.
W ramach ArtMusFair 2010 odbędą się koncerty, wystawy wydawnictw muzycznych, spotkania i dyskusje. Większość z nich będzie miała miejsce na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej będzie ich organizatorem. – Poprzednie edycje ArtMusFair odbyły się w Helsinkach i w Glasgow, warszawską zorganizowaliśmy z największym rozmachem – podkreśla Mieczysław Kominek. – Sama multimedialna instalacja o wymownym tytule qub, która powstaniena dziedzińcu Uniwersytetu, stanowi jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny i pionierski projekt. W centralnym miejscu placu staną trzy „harfy” skonstruowane przez Piotra Sycha z Melbourne – ramy generujące wirtualne, niewidzialne struny. Muzykę dla nich skomponowali Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej. Jej wizualizacja video, którą kierować będzie Maciej Walczak, wyświetlana będzie na ogromnym dachu, zamykającym przestrzeń akustyczną w tytułowy sześcian. Warto podkreślić, że codziennie od środy do soboty w godz. 10-22 (z wyjątkiem wernisażu w środowy wieczór, 22 września) instalacja będzie dostępna dla wszystkich. Na dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina warto przyjść z dziećmi. Będą się dobrze bawić, grając na niewidzialnych strunach!
Czołowymi postaciami ArtMusFair będą wybitni twórcy najnowocześniejszej muzyki światowej. Do Warszawy przyjedzie Andrey Smirnow – założyciel, dyrektor i profesor Centrum Muzyki Elektroakustycznej w słynnym Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, gdzie uczy historii i estetyki muzyki elektroakustycznej, kompozycji, sound designu oraz muzycznych technologii sensorycznych. Interesuje się szczególnie thereminovoxem, elektronicznym instrumentem, w którym dźwięk uzyskiwany jest bezdotykowo, poprzez zbliżanie ręki do anteny dwóch generatorów. Na ArtMusFair Andrey Smirnov wystąpi z thereminovoxem podczas koncertu„Electroacoustic Free Improv” w środę 22 września o godz. 18 w Audytorium Szymanowskiego, razem z Franziską Baumann, Krzysztofem Knittlem i Markiem Chołoniewskim. Weźmie też udział w „Panelu Kompozytorów” dyskutujących o swoich utworach w czwartek, 23 września o godz. 10 i w sesji „Electronics in music education” w sobotę, 25 września o godz. 14. ArtMusFair gościć będzie również Clarence’a Barlowa – światowej sławy specjalistę w dziedzinie zastosowań komputera w muzyce, profesora i szefa Departamentu Muzyki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara. Dwa jego utwory z bardzo specyficznym użyciem komputera, maszyna steruje bowiem fortepianem zwanym disklavierem, zabrzmią w środę 22 września o godzinie 19.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Clarence Barlow weźmie jeszcze udział w „Panelu kompozytorów” objaśniając swoje utwory i odpowiadając na pytania publiczności (czwartek 23 września, godz. 12, Audytorium Szymanowskiego), a także poprowadzi sesję“Musical innovation and the changing role of studios and festivals” (sobota 25 września, godz. 10, Audytorium Szymanowskiego). Ważną postacią ArtMusFair będzie również Xavier Serra – profesor Wydziału Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych oraz dyrektor Zespołu Technologii Muzycznych na Universitat Pompeu Fabra w Barcelonie. W Warszawie będzie przewodniczył sesji zatytułowanej „Technological innovation”, podczas której jego partnerami będą przedstawiciele głównych ośrodków badawczych „Sound and Music Computing” w Europie – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), Groupe de Recherches Musicales (GRM) z Paryża oraz Centre National de Création Musicale (Grame) z Lyonu (piątek, 24 września o godz. 14 w Audytorium Szymanowskiego).

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.