PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

MUZYCZNY ŚWIAT W WARSZAWIE!

2010-09-20
Już za kilka dni, 22 września 2010 roku rozpocznie się III Konwencja Muzyki Nowej ArtMusFair. Warszawa na cztery dni stanie się stolicą europejskiej muzyki współczesnej. Do stolicy Polski przyjedzie ponad 200 najwybitniejszych twórców oraz organizatorów wydarzeń muzycznych z 35 krajów i 80 instytucji muzycznych z całego świata. Warszawa jako miejsce „światowego muzycznego szczytu” wybrana została trzy lata temu podczas zjazdu European Composers’ Forum, instytucji zrzeszającej 29 narodowych związków kompozytorów z całej Europy – wspomina Mieczysław Kominek, Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. – Spotkanie to miało miejsce również w Warszawie, tym samym idea ArtMusFair wraca w tym roku do miejsca, gdzie się narodziła.
W ramach ArtMusFair 2010 odbędą się koncerty, wystawy wydawnictw muzycznych, spotkania i dyskusje. Większość z nich będzie miała miejsce na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej będzie ich organizatorem. – Poprzednie edycje ArtMusFair odbyły się w Helsinkach i w Glasgow, warszawską zorganizowaliśmy z największym rozmachem – podkreśla Mieczysław Kominek. – Sama multimedialna instalacja o wymownym tytule qub, która powstaniena dziedzińcu Uniwersytetu, stanowi jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny i pionierski projekt. W centralnym miejscu placu staną trzy „harfy” skonstruowane przez Piotra Sycha z Melbourne – ramy generujące wirtualne, niewidzialne struny. Muzykę dla nich skomponowali Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej. Jej wizualizacja video, którą kierować będzie Maciej Walczak, wyświetlana będzie na ogromnym dachu, zamykającym przestrzeń akustyczną w tytułowy sześcian. Warto podkreślić, że codziennie od środy do soboty w godz. 10-22 (z wyjątkiem wernisażu w środowy wieczór, 22 września) instalacja będzie dostępna dla wszystkich. Na dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina warto przyjść z dziećmi. Będą się dobrze bawić, grając na niewidzialnych strunach!
Czołowymi postaciami ArtMusFair będą wybitni twórcy najnowocześniejszej muzyki światowej. Do Warszawy przyjedzie Andrey Smirnow – założyciel, dyrektor i profesor Centrum Muzyki Elektroakustycznej w słynnym Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, gdzie uczy historii i estetyki muzyki elektroakustycznej, kompozycji, sound designu oraz muzycznych technologii sensorycznych. Interesuje się szczególnie thereminovoxem, elektronicznym instrumentem, w którym dźwięk uzyskiwany jest bezdotykowo, poprzez zbliżanie ręki do anteny dwóch generatorów. Na ArtMusFair Andrey Smirnov wystąpi z thereminovoxem podczas koncertu„Electroacoustic Free Improv” w środę 22 września o godz. 18 w Audytorium Szymanowskiego, razem z Franziską Baumann, Krzysztofem Knittlem i Markiem Chołoniewskim. Weźmie też udział w „Panelu Kompozytorów” dyskutujących o swoich utworach w czwartek, 23 września o godz. 10 i w sesji „Electronics in music education” w sobotę, 25 września o godz. 14. ArtMusFair gościć będzie również Clarence’a Barlowa – światowej sławy specjalistę w dziedzinie zastosowań komputera w muzyce, profesora i szefa Departamentu Muzyki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara. Dwa jego utwory z bardzo specyficznym użyciem komputera, maszyna steruje bowiem fortepianem zwanym disklavierem, zabrzmią w środę 22 września o godzinie 19.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Clarence Barlow weźmie jeszcze udział w „Panelu kompozytorów” objaśniając swoje utwory i odpowiadając na pytania publiczności (czwartek 23 września, godz. 12, Audytorium Szymanowskiego), a także poprowadzi sesję“Musical innovation and the changing role of studios and festivals” (sobota 25 września, godz. 10, Audytorium Szymanowskiego). Ważną postacią ArtMusFair będzie również Xavier Serra – profesor Wydziału Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych oraz dyrektor Zespołu Technologii Muzycznych na Universitat Pompeu Fabra w Barcelonie. W Warszawie będzie przewodniczył sesji zatytułowanej „Technological innovation”, podczas której jego partnerami będą przedstawiciele głównych ośrodków badawczych „Sound and Music Computing” w Europie – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), Groupe de Recherches Musicales (GRM) z Paryża oraz Centre National de Création Musicale (Grame) z Lyonu (piątek, 24 września o godz. 14 w Audytorium Szymanowskiego).

Najczęściej czytane:

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.