Aktualności
FOCUS! Festival: polska muzyka w Nowym Jorku
2011-01-18
Wielki festiwal muzyki polskiej rozpoczyna się w najbliższą sobotę w Nowym Jorku.
Nowojorska Juilliard School we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku prezentuje FOCUS! Festival Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowe kierunki w muzyce polskiej od 1945) . Kompozytorzy prezentowani na festiwalu należą do kilku pokoleń i reprezentują różnorodność stylistyczną. Panorama rozpościers się od Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera, Kazimierza Serockiego i innych urodzonych w latach trzydziestych, przez twórców z kolejnych dekad: takich, jak Krzysztof Knittel, Marian Sawa, and Stanisław Moryto - lata 40., oraz Paweł Szymański, Aleksander Lasoń, Tadeusz Wielecki - lata 50., aż do najmłodszych - Paweł Mykietyn, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, reprezentujących lata 70.
Koncert na otwarcie festiwalu poprowadzi jego założyciel - Joel Sachs. Pod jego dyrekcją zespół the New Juilliard Ensemble wykona utwory G.Bacewicz, W.Kilara, Z.Krauzego, E. Sikory i T.Wieleckiego. Z kolei podczas koncertu finałowego można będzie usłyszeć dzieła W.Lutosławskiego w wykonaniu the Juilliard Orchestra pod dyrekcją Jeffreya Milarsky'ego.
Od poniedziałku 24 do czwartku 27 stycznia odbędą się 4 koncerty polskiej muzyki kameralnej i solowej w wykonaniu studentów Juilliard. Innymi ważnymi wydarzeniami festiwalu będą projekcja filmu oraz dyskusja panelowa o współczesnej muzyce w Polsce z udziałem m.in. Andrzeja Kosowskiego, redaktora naczelnego PWM i dyrektora Festiwalu Muzyki Polskiej, Jerzego Kornowicza, prezesa Związku Kompozytorów Polskich, Elżbiety Sikory, kompozytorki, oraz Tadeusza Wieleckiego, dyrektora festiwalu Warszawska Jesień. Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.
Beata Stylińska rozmawiała z redaktorem naczelnym PWM - Andrzejem Kosowskim i prezesem Związku Kompozytorów Polskich Jerzym Kornowiczem na temat festiwalu. Rozmowy można posłuchać pod tym linkiem.
Program:
FOCUS w Juilliard School w Nowym Jorku
Sobota, 22 stycznia , g.20
Alice Tully Hall
New Juilliard Ensemble
Joel Sachs, założyciel i dyrektor festiwalu, dyrygent
Grażyna Bacewicz, Contradizione (1966)
Tadeusz Wielecki, The Time of Stones (2002)
Wojciech Kilar, Choral Prelude (1988)
Zygmunt Krauze, Terra Incognita (1994)
Elżbieta Sikora, Canzona (1995)
Poniedziałek, 24 stycznia, g.20
Paul Recital Hall
Krzysztof Penderecki, Capriccio, for cello (1966)
Tomasz Sikorski, Euphonia, for piano (1982)
Kazimierz Serocki, Swinging Music, for clarinet, double bass, trombone, and piano (1970)
Marian Sawa, Ecce Lignum Crucis, for organ (1986)
Agata Zubel, Piece TBD
Wojciech Blażejczyk, Interlunium, for guitar (2007)
Marta Ptaszynska, Mancala, for two violins (1997)
Marek Stachowski, Musica Festeggiante, for string quartet (1995)
Wtorek, 25 stycznia, g.19
Dyskusja panelowa z udziałem Jerzego Kornowicza, Andrzeja Kosowskiego, Elżbiety Sikory, Łukasza Szalankiewicza, Tadeusza Wieleckiego, Zygmunta Krauzego.
Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.
Wtorek, 25 stycznia, g.20
Paul Recital Hall
Paweł Mykietyn, Sonata for Cello (2006)
Hanna Kulenty, Music for Brass No. 3 OR NO. 4 TBD (19 )
Aleksander Lasoń, String Quartet No.7 (2007)
Paweł Szymański, Through the Looking Glass III, for harpsichord (1994)
Marcel Chyrzyński, ForMS, for cello (2001)
Jakub Ciupiński, Edo, for violin and electronic sounds (2010)
Witold Szalonek, Toccata and Chorale, for organ (1988)
Środa, 26 stycznia, g.20
Paul Recital Hall
Andrzej Krzanowski, Relief V, for cello (1986)
Kazimierz Serocki, A piacere, for piano (1962-63)
Aleksandra Gryka, Piece TBD
Aleksander Nowak, Piece TBD
Henryk Mikołaj Górecki, String Quartet No. 1, “Already it is Dusk” (1986)
Bogusław Schaeffer, Sonata IV, “Winter,” from The Four Seasons, for organ (1986)
Czwartek, 27 stycznia, g.19
Paul Recital Hall
Muzyka elektroniczna i film - krótki przegląd
Krzysztof Knittel, The Conqueror Worm (1976)
Another composer TBD
David Bickerstaff and Lukasz Szalankiewicz, Film: The Henge: In Search of the Nazi Bell (2010)
g.20
Eugeniusz Knapik, Filo d’Arianna, for cello (2005)
Joanna Bruzdowicz, Erotiques, for piano (1966)
Tadeusz Baird, Play, for string quartet (1971)
Stanisław Moryto, Five Songs on texts by Elias Rajzman, for mezzo-soprano and piano (2002 )
Wojciech Ziemowit Zych, Selections from Homage a Gyorgy Kurtag, for violin and bass clarinet (2005)
Jerzy Kornowicz, The Shapes of the Elements, for harpsichord and tape (2000)
Augustyn Bloch, Geige und Orgel, for violin and organ (1988)
Piątek, 28 stycznia, g.20
Alice Tully Hall
A Portrait of Witold Lutosławski
Juilliard Orchestra
Jeffrey Milarsky, dyrygent
Overture for Strings (1949)
Concerto for Cello and Orchestra (1970)
Partita (1988)
Symphony no. 4 (1988-92)
więcej: http://www.polishculture-nyc.org/
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.