PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Utwory z katalogu PWM na antenie radiowej Dwójki

2011-07-15
Najbliższy tydzień na antenie radiowej Dwójki (od soboty 16.07. do piątku 22.07.) to wiele utworów z katalogu PWM, autorstwa m.in. Bairda, Kilara, Lasonia czy Blocha. Zapraszamy do zapoznania się z ramówką. S o b o t a 16.07.2011
2.00 – 6.00 – Fantazja polska – opracowanie Renaty Mieszkowskiej
Tadeusz Baird, Colas Breugnon, wyk. Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal, Łukasz Długosz – flet;
Juliusz Łuciuk, słowa Alan Kosko, Poemat Loary, wyk. Jadwiga Gadulanka – sopran, Bronisława Kawalla – fortepian;
Witold Lutosławski, Trois Poémes d’ Henri Michaux, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór Polskiego Radia, dyr. Gabriel Chmura;
Kazimierz Serocki, Impromptu fantasque, wyk. Zespół Muzyków Filharmonii Narodowej, dyr. Jan Krenz;
Witold Lutosławski, Paroles Tissées, wyk. Louis Devos – tenor, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Witold Lutosławski;
Piotr Perkowski, Nokturn, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jerzy Salwarowski,
Piotr Perkowski, Koncert wiolonczelowy, wyk. Roman Jabłoński – wiolonczela, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Kazimierz Kord

N i e d z i e l a 17.07.2011
2.00 – 6.00 – Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Wojciech Kilar, Walc z filmu Ziemia obiecana, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jerzy Maksymiuk, Siwa mgła, wyk. Andrzej Bachleda – baryton, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jacek Kasprzyk
Aleksander Lasoń, II Symfonia koncertująca na fortepian i orkiestrę, wyk. Eugeniusz Knapik – fortepian, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit;
Wojciech Kilar, Génerique, wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Zbigniew Graca
Wojciech Kilar, Mała uwertura, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Stanisław Macura
Wojciech Kilar, Krzesany, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Kazimierz Kord

P o n i e d z i a ł e k 18.07.2011
9.50 – 11.00 
Bolesław Szabelski, Concerto grosso, wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, dyr. Mirosław Jacek Błaszczyk

W t o r e k 19.07.2011 1.00 – 2.00 – Fantazja polska – opracowanie Barbary Taraszkiewicz–Nowik
Edward Bogusławski, Koncert obojowy, wyk. Arkadiusz Krupa – obój, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tadeusz Wojciechowski;
Augustyn Bloch, Espressioni do słów Jarosława Iwaszkiewicza, wyk. Halina Łukomska – sopran, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Andrzej Markowski;
Jan Krenz, Concertino, wyk. Adam Wodnicki – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tadeusz Wojciechowski

C z w a r t e k 21.07.2011
1.0 – 2.00 – Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Paweł Mykietyn, Sonety Szekspira, wyk. Olga Pasiecznik – sopran, Maciej Grzybowski – fortepian; Dariusz Przybylski Orchesterstück nr 2, wyk: Orkiestra Sinfonia Iuventus, dyr. Krzysztof Słowiński 9.50 – 11.00
Karol Szymanowski, III Symfonia op. 27 „Pieśń o nocy”, wyk. Steve Davislim – tenor, Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde Wien, Wiener Philharmoniker, dyr. Pierre Boulez

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.