Aktualności
Priscila Navarro laureatką konkursu chopinowskiego w Limie
2011-08-08
Priscila Navarro, peruwiańska pianistka studiująca w Miami, zwyciężyła w konkursie chopinowskim w Limie i otrzymała Pierwszą Nagrodę oraz Nagrodę Specjalną w postaci kompletu Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina ufundowanego przez PWM.Przed kilkoma dniami zakończył się I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Limie dla krajów Ameryki Południowej. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 21 uczestników. Trwające 4 dni przesłuchania konkursowe odbywały się w audytorium Narodowego Konserwatorium Muzycznego w Limie. Ogłoszenie wyników konkursu miało miejsce 25 lipca w audytorium firmy Petroperu, gdzie odbył się również recital fortepianowy Rafaela A. Luszczewskiego, Prezesa Konkursu.
Uroczysty koncert laureatów miał miejsce 26 lipca w Auditorio Santa Ursula, sali koncertowej gdzie występuje regularnie miejscowa orkiestra symfoniczna.
Jury Konkursu w skladzie: Rafael A. Luszczewski - przewodniczacy, Prezes Konkursu (Polska) Alexandros Jusakos Mardones (Chile) Liliana Cino (Peru) przyznało 3 nagrody regulaminowe (I miejsce - Priscila Navarro Navarro z Peru, II miejsce - Leandro Rodriguez Jáuregui z Argentyny, III miejsce - Álvaro Madariaga Corvalán z Chile) oraz 3 wyróżnienia honorowe. Ponadto Jury zdecydowało o przyznaniu specjalnej nagrody za najlepsze wykonanie "Nokturnu" Fryderyka Chopina (otrzymał ją Leandro Rodriguez Jauregui z Argentyny).
Pierwsza nagroda obejmuje podroż do Polski i dwutygodniowy pobyt w Warszawie, z wycieczkami "chopinowskimi śladami" oraz uczestnictwem w kursie pianistycznym w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym. Laureatka otrzymała również ufundowany przez PWM komplet Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina.
Konkurs w Limie jest pierwszym konkursem chopinowskim w Ameryce Południowej. Nigdy wcześniej nie odbywał się tu konkurs o takiej randze i poziomie artystycznym poświęcony twórczości Fryderyka Chopina.
Najczęściej czytane:
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.