Aktualności
Priscila Navarro laureatką konkursu chopinowskiego w Limie
2011-08-08
Priscila Navarro, peruwiańska pianistka studiująca w Miami, zwyciężyła w konkursie chopinowskim w Limie i otrzymała Pierwszą Nagrodę oraz Nagrodę Specjalną w postaci kompletu Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina ufundowanego przez PWM.Przed kilkoma dniami zakończył się I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Limie dla krajów Ameryki Południowej. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 21 uczestników. Trwające 4 dni przesłuchania konkursowe odbywały się w audytorium Narodowego Konserwatorium Muzycznego w Limie. Ogłoszenie wyników konkursu miało miejsce 25 lipca w audytorium firmy Petroperu, gdzie odbył się również recital fortepianowy Rafaela A. Luszczewskiego, Prezesa Konkursu.
Uroczysty koncert laureatów miał miejsce 26 lipca w Auditorio Santa Ursula, sali koncertowej gdzie występuje regularnie miejscowa orkiestra symfoniczna.
Jury Konkursu w skladzie: Rafael A. Luszczewski - przewodniczacy, Prezes Konkursu (Polska) Alexandros Jusakos Mardones (Chile) Liliana Cino (Peru) przyznało 3 nagrody regulaminowe (I miejsce - Priscila Navarro Navarro z Peru, II miejsce - Leandro Rodriguez Jáuregui z Argentyny, III miejsce - Álvaro Madariaga Corvalán z Chile) oraz 3 wyróżnienia honorowe. Ponadto Jury zdecydowało o przyznaniu specjalnej nagrody za najlepsze wykonanie "Nokturnu" Fryderyka Chopina (otrzymał ją Leandro Rodriguez Jauregui z Argentyny).
Pierwsza nagroda obejmuje podroż do Polski i dwutygodniowy pobyt w Warszawie, z wycieczkami "chopinowskimi śladami" oraz uczestnictwem w kursie pianistycznym w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym. Laureatka otrzymała również ufundowany przez PWM komplet Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina.
Konkurs w Limie jest pierwszym konkursem chopinowskim w Ameryce Południowej. Nigdy wcześniej nie odbywał się tu konkurs o takiej randze i poziomie artystycznym poświęcony twórczości Fryderyka Chopina.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.