Aktualności
Sylwetka laureatki IX Konkursu im. T. Ochlewskiego
2011-09-05
Tegoroczną edycję konkursu im. T. Ochlewskiego wygrała Ewa Fabiańska z kompozycją pt. "Miniatures Sonoristiques" na puzon preparowany solo. Przedstawiamy Państwu sylwetkę tej utalentowanej młodej artystki. Ewa Fabiańska (*1989), kompozytorka, muzykolog, improwizatorka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Toruniu (klasa kompozycji – Magdalena Cynk). W 2011 roku uzyskała dyplom licencjacki z Kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie jest studentką I roku studiów magisterskich w klasie profesora Zbigniewa Kozuba. W tym samym roku ukończyła również studia licencjackie z zakresu Muzykologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.Swoje prace konsultowała m.in. z następującymi kompozytorami: Z. Bargielskim, K. Kiełbem, E. Knightem, M. Jasińskim, W. Niedzielą, T. Wieleckim, F. Zandoną, L. Zielińską.
Jest dwukrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Torunia.
Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym, np. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica, Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach, Ogólnopolskich Warsztatów z Improwizacji (wykładowcy: amerykańscy kompozytorzy, muzycy jazzowi – Hamid Drake, Michael Blake), Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, cyklu koncertów poświęconych pamięci Jana Pawła II – Pięciolinia dla Papieża, koncertu kompozytorskiego poświęconego Ofiarom Tragedii w Biesłanie (Bazylika Archidiecezjalna pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie), koncertu zorganizowanego w ramach obchodu Roku Chopinowskiego 2010 w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni oraz w ramach Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 (Dwór Artusa, Toruń), Letniej Akademii Muzyki we Wrocławiu.
Wiele utworów wykonanych zostało również na koncertach kompozytorskich, organizowanych w innych krajach europejskich, np. w Czechach (Cultural Center Zahrada w Pradze, Cultural House Bakala w Brnie), w Holandii (Tuinzaal van de Burtch w Lejdzie), również w Stanach Zjednoczonych (Project 21, Bass Music Center, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City).
Kompozytorka tworzy muzykę do animacji, filmów oraz musicali (Magiczne Pióro, premiera w CK ZAMEK w Poznaniu, następnie Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, 2009), jej utwory były wykonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych KON-TEKSTY, Festiwalu 18. Ogólnopolskiego Biennale Sztuki Dziecka,
Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator (wykonywanie muzyki na żywo do animacji wraz z poznańskim zespołem ANIMATIC). Artystka uczestniczyła także w warsztatach przeznaczonych dla kompozytorów, filmowców, animatorów, fotografików, artystów sztuk wizualnych, m.in. Interdyscyplinarny Plener Artystyczny w Wołkowi w Bieszczadach – Kolor dźwięku-dźwięk koloru, w Warsztatach dla Kompozytorów i Animatorów Sztuki – Sztuka dla dziecka-Tradycja we współczesności, Warsztatach dla kompozytorów, animatorów i filmowców organizowanych przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, jak również w Warsztatach w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej Transatlantyk.
Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.:
Laureatka III nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Mariana Gordiejuka dla uczniów szkół muzycznych II stopnia (organizowany przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, 2007); Uzyskanie tytułu laureata w eliminacjach centralnych (ogólnopolskich) XXXII Olimpiady Artystycznej przeprowadzonych w Warszawie (2008);
Finalistka Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Gdyni (2009); zdobyła I i II miejsca w konkursie kompozytorskim na utwór perkusyjny, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City, USA (2010). Finalistka Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Gramodeska, Czechy, Praga (2011). 1 września 2011 roku otrzymała I Nagrodę w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego za utwór MINIATURES SONORISTIQUES na puzon preparowany solo (2011).
Najczęściej czytane:
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.