Aktualności
Sylwetka laureatki IX Konkursu im. T. Ochlewskiego
2011-09-05
Tegoroczną edycję konkursu im. T. Ochlewskiego wygrała Ewa Fabiańska z kompozycją pt. "Miniatures Sonoristiques" na puzon preparowany solo. Przedstawiamy Państwu sylwetkę tej utalentowanej młodej artystki. Ewa Fabiańska (*1989), kompozytorka, muzykolog, improwizatorka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Toruniu (klasa kompozycji – Magdalena Cynk). W 2011 roku uzyskała dyplom licencjacki z Kompozycji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie jest studentką I roku studiów magisterskich w klasie profesora Zbigniewa Kozuba. W tym samym roku ukończyła również studia licencjackie z zakresu Muzykologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.Swoje prace konsultowała m.in. z następującymi kompozytorami: Z. Bargielskim, K. Kiełbem, E. Knightem, M. Jasińskim, W. Niedzielą, T. Wieleckim, F. Zandoną, L. Zielińską.
Jest dwukrotną stypendystką Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Torunia.
Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym, np. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica, Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach, Ogólnopolskich Warsztatów z Improwizacji (wykładowcy: amerykańscy kompozytorzy, muzycy jazzowi – Hamid Drake, Michael Blake), Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, cyklu koncertów poświęconych pamięci Jana Pawła II – Pięciolinia dla Papieża, koncertu kompozytorskiego poświęconego Ofiarom Tragedii w Biesłanie (Bazylika Archidiecezjalna pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie), koncertu zorganizowanego w ramach obchodu Roku Chopinowskiego 2010 w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni oraz w ramach Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 (Dwór Artusa, Toruń), Letniej Akademii Muzyki we Wrocławiu.
Wiele utworów wykonanych zostało również na koncertach kompozytorskich, organizowanych w innych krajach europejskich, np. w Czechach (Cultural Center Zahrada w Pradze, Cultural House Bakala w Brnie), w Holandii (Tuinzaal van de Burtch w Lejdzie), również w Stanach Zjednoczonych (Project 21, Bass Music Center, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City).
Kompozytorka tworzy muzykę do animacji, filmów oraz musicali (Magiczne Pióro, premiera w CK ZAMEK w Poznaniu, następnie Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, 2009), jej utwory były wykonywane podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych KON-TEKSTY, Festiwalu 18. Ogólnopolskiego Biennale Sztuki Dziecka,
Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator (wykonywanie muzyki na żywo do animacji wraz z poznańskim zespołem ANIMATIC). Artystka uczestniczyła także w warsztatach przeznaczonych dla kompozytorów, filmowców, animatorów, fotografików, artystów sztuk wizualnych, m.in. Interdyscyplinarny Plener Artystyczny w Wołkowi w Bieszczadach – Kolor dźwięku-dźwięk koloru, w Warsztatach dla Kompozytorów i Animatorów Sztuki – Sztuka dla dziecka-Tradycja we współczesności, Warsztatach dla kompozytorów, animatorów i filmowców organizowanych przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, jak również w Warsztatach w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej Transatlantyk.
Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.:
Laureatka III nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Mariana Gordiejuka dla uczniów szkół muzycznych II stopnia (organizowany przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, 2007); Uzyskanie tytułu laureata w eliminacjach centralnych (ogólnopolskich) XXXII Olimpiady Artystycznej przeprowadzonych w Warszawie (2008);
Finalistka Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Gdyni (2009); zdobyła I i II miejsca w konkursie kompozytorskim na utwór perkusyjny, Oklahoma City University, Margaret E. Petrea College of Performing Arts, Oklahoma City, USA (2010). Finalistka Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Gramodeska, Czechy, Praga (2011). 1 września 2011 roku otrzymała I Nagrodę w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego za utwór MINIATURES SONORISTIQUES na puzon preparowany solo (2011).
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.