PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jesień obfita w premiery polskiej muzyki najnowszej

2025-10-03

Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.

 

 

Roman Palester – Muzyka na dwa fortepiany

 

Prawykonanie Muzyki na dwa fortepiany Romana Palestra, stworzonej pod koniec lat 50. XX wieku z myślą o Festiwalu Warszawska Jesień, nie doszło wówczas do skutku. Ze względu na decyzję kompozytora o pozostaniu na emigracji, jego twórczość objęto w kraju cenzurą. Dziś jednak nareszcie możemy ogłosić jego premierę, która odbędzie się 3 października w Studio Koncertowym Polskiego Radia. Wykonanie symbolicznie zbiega się z czasem Warszawskiej Jesieni.


To muzyczne odkrycie i doprowadzenie do jego wykonania jest efektem współpracy Orkiestr Polskiego Radia w Warszawie, Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego – Gabinetu Zbiorów Muzycznych, Programu 2 Polskiego Radia oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W partii solowych usłyszymy Piotra Sałajczyka i Marka Szlezera. Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie dyryguje Michał Dworzyński.

 


 

 

Zygmunt Krauze – Listen and Think

 

Współpraca kompozytora z zespołem Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble - zaowocowała nowym utworem zatytułowanym Listen and Think na baryton, flet, klarnet, saksofon, fortepian, perkusję, skrzypce, altówkę i wiolonczelę. Do współpracy przy tej premierze Spółdzielnia zaprosiła cieszący się międzynarodową renomą zespół E-MEX Ensemble z Niemiec.

 

Listen and Think to kolejne dzieło obok m.in. Children’s Requiem czy Słuchaj, w którym kompozytor zwraca uwagę na najpoważniejsze problemy współczesnego świata. Konfrontuje w nich zdarzenia aktualne, zaczerpnięte z doniesień prasowych dotyczących wojen i konfliktów zbrojnych XXI wieku, z refleksjami wielkich myślicieli, takich jak Seneka, Voltaire, Pascal czy Nietzsche. Za pomocą tekstów i podporządkowanej im muzyce, uwypukla tak silne emocje, jak gniew, ból, zdumienie czy strach.

 

Koncert 4 października w Kolonii z premierą Listen and think zostanie powtórzony kolejnego dnia w Düsseldorfie. W Polsce po raz pierwszy dzieło będzie można usłyszeć 11 października w krakowskiej Cricotece. W programie wydarzenia zaplanowano także rozmowę z Zygmuntem Krauze oraz wykonanie Masek Karola Szymanowskiego w nowej instrumentacji Pawła Malinowskiego.

 

 

 

Alek Nowak – Kontakt. Sonoromanza

 

Obecność dzieł operowych Alka Nowaka na festiwalu Auksodrone to już niemal rzecz stała, na którą corocznie oczekują fani twórczości śląskiego kompozytora. Jego najnowszy utwór Kontakt. Sonoromanza na sopran, tenor, głos harmonizowany i smyczki zabierze słuchaczy w niezmierzoną przestrzeń kosmiczną.

 

Akcja dzieła ilustruje relację i tytułowy kontakt dwojga bohaterów oddalonych od siebie w najdalszy możliwy sposób. Szczególną rolę w budowaniu narracji dźwiękowej kompozytor powierzył szmerom: Utwór przenika szum. Taki, co w radiu, taki, co w głowie. Może taki, co w kosmicznej przestrzeni. Tak, wiem, w próżni nie ma dźwięku; brak ośrodka. A ja myślę, że coś w niej jednak pobrzmiewa. Coś rozchodzi się jak echo. Niezauważalne, dopóki nie trafi kogoś w głowę. W ucho. Przez ucho do serca.

 

Libretto do nowej opery Nowaka zarysował Marcin Wicha a po jego niespodziewanym odejściu treścią wypełnił Paweł Sołtys, znany szerzej pod pseudonimem Pablopavo.

 

Premiera najnowszej opery Kontakt. Sonoromanza Alka Nowaka już 4 października w wykonaniu gospodarzy AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy prowadzonej przez Marka Mosia. W partiach solowych Joanna Freszel (sopran), Karol Kozłowski (tenor) oraz Paweł Sołtys (narrator, gitara). Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu, a z jego pełnym programem można zapoznać się na stronie www.auksodrone.com

 

Wydarzeniu towarzyszy także premiera najnowszego albumu wytwórni ANAKLASIS, na którym zarejestrowana jest Febra arktyczna. Comedia harmonica, opera Alka Nowaka do słów Marcina Wichy wystawiona po raz pierwszy na Auksodrone w ubiegłym roku.

 

W ramach festiwalu Auksodrone odbędą się także dwa koncerty z programem Laeta Mundus w wykonaniu Adama Bałdycha, Michała Górczyńskiego i Ensemble Peregrina. Utwory zawarte w repertuarze bazują na średniowiecznej muzyce pochodzącej ze zbioru Kras 52 w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marka Lewona, niedawno opublikowanego przez PWM we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.

 


 

Alek Nowak - Suita z Febry Arktycznej

 

W Zielonej Górze z kolei reminiscencja - prowadzona przez Sebastiana Perłowskiego Orkiestra Filharmonii im. Tadeusza Bairda wykona po raz pierwszy specjalnie opracowaną przez Alka Nowaka Suitę z Febry Arktycznej, na którą składają się instrumentalne fragmenty (Divertimenti) z jego opery. Koncert odbędzie się 24 października się w ramach Strings Festival Zielona Góra.

 


 

 

Jerzy Kornowicz – Murale II

 

Wielkoformatowe grafiki na ścianach budynków ponownie stały się inspiracją do powstania nowego utworu Jerzego Kornowicza pt. Murale II na dwa flety, organy i orkiestrę.

Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej
i inaczej się rozgrywać.
– mówił w 2019 r. Jerzy Kornowicz przy okazji premiery pierwszych Murali na skrzypce i orkiestrę w Szanghaju. – Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania.

 

Nowe dzieło Kornowicza zabrzmi 23 października podczas koncertu inaugurującego Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego w Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych w Rumi. W partiach solowych wystąpią Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz (flety) oraz Roman Perucki (organy). Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej dyrygować będzie Jacek Rogala.


 

 

Joanna Wnuk-Nazarowa – Leonora czwarta. Uwertura

 

Zawikłana historia powstania trzech uwertur o tytule Leonora do jednego dramatu spędza sen z powiek badaczom twórczości Ludwiga van Beethovena. Komponując swoją Leonorę czwartą. Uwerturę Joanna Wnuk-Nazarowa składa tymczasem hołd Mistrzowi z Bonn.

 

Okazja do powstania dzieła splotła się z projektem Filharmoników Poznańskich pt. Beethoven nasz współczesny. Podczas pierwszej połowy sezonu koncertowego 2025/2026 w repertuarze wielkopolskiej orkiestry znalazły się bowiem wszystkie symfonie Beethovena oraz utwory bezpośrednio nawiązujące do jego twórczości.

 

W tym duchu powstała również uwertura Joanny Wnuk-Nazarowej, która otworzy koncert 24 października 2025 w Auli UAM. Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zadyryguje Łukasz Borowicz.


 

 

Hanna Kulenty – Trance-dance

 

Zindywidualizowany język muzyczny oparty na autorskich technikach „polifonii łuków” i wywiedzionej z niej „polifonii wymiarów czasu” to wizytówka twórczości Hanny Kulenty. Specjalnie dla Elbląskiej Orkiestry Kameralnej kompozytorka napisała Trance-dance na smyczki, dziesięciominutowy utwór, w którym charakterystyczna polifonia wybrzmiewa w całej swej okazałości. Premiera 25 października w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. Elbląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz.

 


 

 

Paweł Malinowski – Nebenkonzert

 

Muzykę Pawła Malinowskiego wyróżnia delikatność brzmienia, cecha często kojarzona z historycznym instrumentarium. Pomysł na napisanie nowoczesnego dzieła na instrumenty dawne pojawił się wraz z flecistką Anią Karpowicz, doskonale grającą zarówno na fletach współczesnych, jak i historycznych.

 

Nebenkonzert Malinowskiego na flet i zespół instrumentów dawnych uświetni koncert finałowy 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Wieczory u Telemanna” w pszczyńskim Zamku. Partie solową wykona Ania Karpowicz, towarzyszyć jej będzie {oh!} Orkiestra, prowadzona przez Martynę Pastuszkę, dyrektorkę artystyczną Festiwalu.

 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.