Aktualności
Jesień obfita w premiery polskiej muzyki najnowszej
2025-10-03
Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.
Roman Palester – Muzyka na dwa fortepiany
Prawykonanie Muzyki na dwa fortepiany Romana Palestra, stworzonej pod koniec lat 50. XX wieku z myślą o Festiwalu Warszawska Jesień, nie doszło wówczas do skutku. Ze względu na decyzję kompozytora o pozostaniu na emigracji, jego twórczość objęto w kraju cenzurą. Dziś jednak nareszcie możemy ogłosić jego premierę, która odbędzie się 3 października w Studio Koncertowym Polskiego Radia. Wykonanie symbolicznie zbiega się z czasem Warszawskiej Jesieni.
To muzyczne odkrycie i doprowadzenie do jego wykonania jest efektem współpracy Orkiestr Polskiego Radia w Warszawie, Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego – Gabinetu Zbiorów Muzycznych, Programu 2 Polskiego Radia oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W partii solowych usłyszymy Piotra Sałajczyka i Marka Szlezera. Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie dyryguje Michał Dworzyński.
Zygmunt Krauze – Listen and Think
Współpraca kompozytora z zespołem Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble - zaowocowała nowym utworem zatytułowanym Listen and Think na baryton, flet, klarnet, saksofon, fortepian, perkusję, skrzypce, altówkę i wiolonczelę. Do współpracy przy tej premierze Spółdzielnia zaprosiła cieszący się międzynarodową renomą zespół E-MEX Ensemble z Niemiec.
Listen and Think to kolejne dzieło obok m.in. Children’s Requiem czy Słuchaj, w którym kompozytor zwraca uwagę na najpoważniejsze problemy współczesnego świata. Konfrontuje w nich zdarzenia aktualne, zaczerpnięte z doniesień prasowych dotyczących wojen i konfliktów zbrojnych XXI wieku, z refleksjami wielkich myślicieli, takich jak Seneka, Voltaire, Pascal czy Nietzsche. Za pomocą tekstów i podporządkowanej im muzyce, uwypukla tak silne emocje, jak gniew, ból, zdumienie czy strach.
Koncert 4 października w Kolonii z premierą Listen and think zostanie powtórzony kolejnego dnia w Düsseldorfie. W Polsce po raz pierwszy dzieło będzie można usłyszeć 11 października w krakowskiej Cricotece. W programie wydarzenia zaplanowano także rozmowę z Zygmuntem Krauze oraz wykonanie Masek Karola Szymanowskiego w nowej instrumentacji Pawła Malinowskiego.
Alek Nowak – Kontakt. Sonoromanza
Obecność dzieł operowych Alka Nowaka na festiwalu Auksodrone to już niemal rzecz stała, na którą corocznie oczekują fani twórczości śląskiego kompozytora. Jego najnowszy utwór Kontakt. Sonoromanza na sopran, tenor, głos harmonizowany i smyczki zabierze słuchaczy w niezmierzoną przestrzeń kosmiczną.
Akcja dzieła ilustruje relację i tytułowy kontakt dwojga bohaterów oddalonych od siebie w najdalszy możliwy sposób. Szczególną rolę w budowaniu narracji dźwiękowej kompozytor powierzył szmerom: Utwór przenika szum. Taki, co w radiu, taki, co w głowie. Może taki, co w kosmicznej przestrzeni. Tak, wiem, w próżni nie ma dźwięku; brak ośrodka. A ja myślę, że coś w niej jednak pobrzmiewa. Coś rozchodzi się jak echo. Niezauważalne, dopóki nie trafi kogoś w głowę. W ucho. Przez ucho do serca.
Libretto do nowej opery Nowaka zarysował Marcin Wicha a po jego niespodziewanym odejściu treścią wypełnił Paweł Sołtys, znany szerzej pod pseudonimem Pablopavo.
Premiera najnowszej opery Kontakt. Sonoromanza Alka Nowaka już 4 października w wykonaniu gospodarzy AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy prowadzonej przez Marka Mosia. W partiach solowych Joanna Freszel (sopran), Karol Kozłowski (tenor) oraz Paweł Sołtys (narrator, gitara). Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu, a z jego pełnym programem można zapoznać się na stronie www.auksodrone.com
Wydarzeniu towarzyszy także premiera najnowszego albumu wytwórni ANAKLASIS, na którym zarejestrowana jest Febra arktyczna. Comedia harmonica, opera Alka Nowaka do słów Marcina Wichy wystawiona po raz pierwszy na Auksodrone w ubiegłym roku.
W ramach festiwalu Auksodrone odbędą się także dwa koncerty z programem Laeta Mundus w wykonaniu Adama Bałdycha, Michała Górczyńskiego i Ensemble Peregrina. Utwory zawarte w repertuarze bazują na średniowiecznej muzyce pochodzącej ze zbioru Kras 52 w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marka Lewona, niedawno opublikowanego przez PWM we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Alek Nowak - Suita z Febry Arktycznej
W Zielonej Górze z kolei reminiscencja - prowadzona przez Sebastiana Perłowskiego Orkiestra Filharmonii im. Tadeusza Bairda wykona po raz pierwszy specjalnie opracowaną przez Alka Nowaka Suitę z Febry Arktycznej, na którą składają się instrumentalne fragmenty (Divertimenti) z jego opery. Koncert odbędzie się 24 października się w ramach Strings Festival Zielona Góra.
Jerzy Kornowicz – Murale II
Wielkoformatowe grafiki na ścianach budynków ponownie stały się inspiracją do powstania nowego utworu Jerzego Kornowicza pt. Murale II na dwa flety, organy i orkiestrę.
Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej
i inaczej się rozgrywać. – mówił w 2019 r. Jerzy Kornowicz przy okazji premiery pierwszych Murali na skrzypce i orkiestrę w Szanghaju. – Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania.
Nowe dzieło Kornowicza zabrzmi 23 października podczas koncertu inaugurującego Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego w Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych w Rumi. W partiach solowych wystąpią Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz (flety) oraz Roman Perucki (organy). Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej dyrygować będzie Jacek Rogala.
Joanna Wnuk-Nazarowa – Leonora czwarta. Uwertura
Zawikłana historia powstania trzech uwertur o tytule Leonora do jednego dramatu spędza sen z powiek badaczom twórczości Ludwiga van Beethovena. Komponując swoją Leonorę czwartą. Uwerturę Joanna Wnuk-Nazarowa składa tymczasem hołd Mistrzowi z Bonn.
Okazja do powstania dzieła splotła się z projektem Filharmoników Poznańskich pt. Beethoven nasz współczesny. Podczas pierwszej połowy sezonu koncertowego 2025/2026 w repertuarze wielkopolskiej orkiestry znalazły się bowiem wszystkie symfonie Beethovena oraz utwory bezpośrednio nawiązujące do jego twórczości.
W tym duchu powstała również uwertura Joanny Wnuk-Nazarowej, która otworzy koncert 24 października 2025 w Auli UAM. Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej zadyryguje Łukasz Borowicz.
Hanna Kulenty – Trance-dance
Zindywidualizowany język muzyczny oparty na autorskich technikach „polifonii łuków” i wywiedzionej z niej „polifonii wymiarów czasu” to wizytówka twórczości Hanny Kulenty. Specjalnie dla Elbląskiej Orkiestry Kameralnej kompozytorka napisała Trance-dance na smyczki, dziesięciominutowy utwór, w którym charakterystyczna polifonia wybrzmiewa w całej swej okazałości. Premiera 25 października w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. Elbląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz.
Paweł Malinowski – Nebenkonzert
Muzykę Pawła Malinowskiego wyróżnia delikatność brzmienia, cecha często kojarzona z historycznym instrumentarium. Pomysł na napisanie nowoczesnego dzieła na instrumenty dawne pojawił się wraz z flecistką Anią Karpowicz, doskonale grającą zarówno na fletach współczesnych, jak i historycznych.
Nebenkonzert Malinowskiego na flet i zespół instrumentów dawnych uświetni koncert finałowy 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Wieczory u Telemanna” w pszczyńskim Zamku. Partie solową wykona Ania Karpowicz, towarzyszyć jej będzie {oh!} Orkiestra, prowadzona przez Martynę Pastuszkę, dyrektorkę artystyczną Festiwalu.
Najczęściej czytane:
Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.
Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.
Miłośnicy twórczości Krystyny Gowik mają powód do radości – autorka kultowej piosenki Maszeruje wiosna, znanej i lubianej przez dzieci oraz nauczycieli w całej Polsce, prezentuje swoją najnowszą publikację muzyczną pt. Urodziny rekina. Ten pełen humoru, energii i dziecięcej wyobraźni zbiór piosenek, wydany nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest już w sprzedaży. Zapraszamy na urodziny!
Już 17 października zapraszamy serdecznie wszystkich nauczycieli do Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza na 22. Dzień Edukacji Muzycznej. Poznaj program, zapisz się i bądź z nami!
Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Teresy Chylińskiej, wybitnej postaci polskiej muzykologii. Związana przez ponad 70 lat z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odeszła 30 września 2025 roku, w wieku 94 lat. Swoje zawodowe życie poświęciła badaniu życia i twórczości Karola Szymanowskiego.
Ceniona w środowisku publikacja Henryka Neuhausa po wielu latach doczekała się nowego wydania. „Sztuka pianistyczna. Notatki pedagoga” to jedna z najsłynniejszych książek metodycznych napisana przez legendarnego pianistę, pedagoga i mentora wirtuozów XX wieku. W 55 rocznicę pierwszego polskiego wydania publikacja powraca do księgarń w unowocześnionej edycji. Premierę książki Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaplanowało na ustanowiony przez UNESCO Międzynarodowy Dzień Muzyki, który przypada 1 października.
Nakładem Polskiego Wydawniczego Muzycznego ukazał się właśnie nowy podręcznik do nauki gry na waltorni. Został opracowany przez autora na podstawie doświadczenia dydaktycznego, rewizji dotychczasowych materiałów oraz inspiracji zaczerpniętych z zagranicznych metod nauczania, z uwzględnieniem realiów polskiej edukacji muzycznej.
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyce japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.