PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Irlandzka premiera opery "Maria" Romana Statkowskiego

2011-10-24
Wielkim sukcesem okazała się irlandzka premiera opery „Maria” Romana Statkowskiego podczas 60. Festiwalu Operowego w Wexford. Było to wydarzenie szczególne, bowiem po niedawnym „odkryciu” dzieła przez Łukasza Borowicza i nagraniu go w wersji koncertowej, nareszcie „Maria” po wielu latach ponownie wkroczyła na deski teatru. Dzieło w reżyserii Michaela Gielety, artysty polskiego pochodzenia, mieszkającego na stałe w Londynie poprowadził Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej. Partie solowe wykonali Daria Masiero (Maria), Rafał Bartmiński (Wacław), Adam Kruszewski (Miecznik) oraz Krzysztof Szumański (Wojewoda). Dzieło zostało przyjęte z wielkim entuzjazmem, szczególnym aplauzem publiczność nagrodziła znakomitego Rafała Bartmińskiego. Ogromnym zaskoczeniem była inscenizacja opery, przeniesiona w realia czasów stanu wojennego w Polsce. Wypełniona bo brzegi sala O’Reichy Theatre (771 miejsc) nagrodziła wykonawców gromkimi brawami.

Powstanie „Marii” można zawdzięczać szczęśliwemu splotowi wypadków. Otóż rok wcześniej, w 1903 roku kompozytor napisał operę „Filenis”, za którą otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Chwilę później w Warszawie ogłoszono konkurs, którego wymogiem było skomponowanie opery według powieści poetyckiej „Maria” Antoniego Malczewskiego. Już jako laureat Statkowski przystąpił do pisania kolejnego dzieła i, pokonując młodszych kolegów, Henryka Melcera i Henryka Opieńskiego, otrzymał pierwszą nagrodę. „Maria” została wystawiona po dwóch latach, 1 marca 1906 roku na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie.

Według Józefa Kańskiego pisana pod wyraźnym wpływem uwielbianego przez Statkowskiego mistrza Piotra Czajkowskiego, owiana wszakże równie silnym klimatem polskości, a w niektórych momentach nasycona „programowo” ukraińskim kolorytem, odznaczająca się niepospolitą melodyjnością i nerwem dramatycznym – należy z pewnością do najlepszych oper okresu postmoniuszkowskiego.

Podczas Festiwalu w Wexford opera zostanie wystawiona jeszcze trzy razy: 28 i 31 października oraz 4 listopada 2011. Każde wystawienie poprzedzi półgodzinny wykład na temat dzieła, który wygłosi Brian Dickie, dyrektor artystyczny Festiwalu w latach 1967-1973, od 1999 roku dyrektor Chicago Opera Theater.

W Polsce „Maria” zagości w przyszłym sezonie artystycznym na deskach Opery Krakowskiej. 11 listopada 2011 w radiowej Dwójce będzie miała miejsce transmisja „Marii” z Festiwalu Wexfordzkiego, natomiast już w piątkowy wieczór, 28 października 2011 na antenie radia TOK FM będzie można wysłuchać obszernej relacji na temat Festiwalu.

Więcej informacji na temat Festiwalu znajdą Państwo na stronie: http://wexfordopera.com/programme/

Najczęściej czytane:

29 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni

Niezwykłość muzyki Fryderyka Chopina i jej popularność na całym świecie stały się inspiracją do zorganizowania przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży. Konkurs odbywa się od 29 lat w Szafarni – miejscu, w którym nastoletni Fryderyk Chopin dwukrotnie spędził wakacje, a które do dziś przyciąga nowe pokolenia pianistów kochających muzykę Chopina.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji wydarzenia. 

IV Wirtualna Akademia Smyczkowa

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz czwarty organizuje Wirtualną Akademię Smyczkową. Konferencja dedykowana dla nauczycieli, wykonawców, studentów i uczniów odbędzie się w formule online, w dniach 16-22 maja 2022 na platformie Crowdcast.

Polskie Wydawnictwo Muzycznej jest partnerem wydarzenia.

VII Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego

W niedzielę, 15 maja, koncertem inauguracyjnym rozpocznie się VII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Podczas 2 etapów konkursu swoje umiejętności zaprezentuje 24 młodych adeptów sztuki dyrygenckiej. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzcę czeka gwarancja kolejnej szansy konkursowej: możliwość udziału w przyszłorocznym XI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia oraz fundatorem nagród rzeczowych.
 

Kompozytor miesiąca: muzyczny świat Ryszarda Kuska

Sztuka i zarządzanie tylko na pozór stanowią dwie zupełnie odrębne dziedziny. Ryszard Kusek swoją działalnością i muzyką dowodzi, jak wiele mają wspólnego. Kim jest majowy Kompozytor miesiąca?
 

Znamy zwycięzcę konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim!

Praca nadesłana przez Magdalenę Majewską to zwycięski projekt konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim. Tekst jej autorstwa został wyłoniony spośród 33 nadesłanych zgłoszeń.

Startuje konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii

Choć w Tokio istnieje stowarzyszenie im. Ignacego Jana Paderewskiego, a japońscy pianiści doceniają twórczość Stanisława Moniuszki czy Tekli Bądarzewskiej, polska muzyka wciąż pozostaje tam znana głównie za pośrednictwem Fryderyka Chopina. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z japońskimi partnerami podejmuje krok ku upowszechnieniu naszej rodzimej kultury w Kraju Kwitnącej Wiśni, zapraszając młodych japońskich pianistów do udziału w konkursie fortepianowym dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”.
 

Prawykonania: majowe premiery z katalogu PWM

Gdzie w maju będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki? Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie zaprasza do Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Jeszcze w tym miesiącu zabrzmią tam nowości z katalogu PWM, które wyszły spod ręki Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka. 
 

TUTTI.pl - WYNIKI 04.05.2022

Wyniki drugiego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 lipca 2022.

Ryszard Kusek majowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Działalność muzyczna wcale nie musi ograniczać się do bycia wykonawcą. Co więcej – muzyka obejmuje nie tylko aspekty artystyczne, ale też biznesowe. Na obu tych polach działa majowy Kompozytor miesiąca – Ryszard Kusek. 
 

KWIECIEŃ: z wirtuozem

Co tu dużo mówić: słuchacze kochają solistów. Zmieniają się konwencje, środki, instrumenty, a wirtuozeria pozostaje. Niektórzy utyskują na muzykę służącą czystemu popisowi, ale jeśli jest dobra, mądra, głęboka – każdy zachwyci się efektownymi umiejętnościami wykonawcy. Za to kochamy solistów, niezależnie od tego, czy grają muzykę poważną, ludową, jazz czy pop.