PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Konferencja poświęcona twórczości Zygmunta Stojowskiego

2011-10-25
W dniach 3-5 listopada odbędzie się w krakowskiej Akademii Muzycznej konferencja poświęcona osobie i twórczości Zygmunta Stojowskiego w 65. rocznicę jego śmierci. W ramach konferencji odbędą się również koncerty z muzyką Stojowskiego oraz kompozytorów jemu współczesnych. W programie wykłady, prezentacja nagrań archiwalnych oraz panel dyskusyjny.

Program:
3 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – I Sonata skrzypcowa G-dur op.13 Allegro non troppo Allegretto capriccioso Thème varié. Andante maestoso
*Karol Szymanowski – „Narcyz” z Mitów op.30 ****
*Ignacy Jan Paderewski – Sonata skrzypcowa a-moll op.16 Allegro molto con fantasia Intermezzo – Andantino Finale – Allegro molto quasi presto
Janusz Wawrowski - skrzypce Robert Morawski - fortepian

4 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 15:00 ul. św. Tomasza 43
Wykłady:
*dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer (Akademia Muzyczna w Krakowie) Zygmunt Stojowski - biograficznie. Odkrycie na nowo. Prezentacja multimedialna
*Andrzej Kosowski (Polskie Wydawnictwo Muzyczne; Instytut Muzyki i Tańca) Czy znamy Polską muzykę początku XX wieku?
*st.wykł. Maciej Negrey (Akademia Muzyczna w Krakowie) O Symfonii Stojowskiego i paru innych sprawach
*prof. Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) Recepcja muzyki francuskiej w Polsce II poł. XIX w.
*Maria Peryt (Fundacja ForMusic) Kultura muzyczna Stanów Zjednoczonych I poł. XX w.
* Prezentacja nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer

Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski - Fantazja na puzon i fortepian op.27
Tomasz Stolarczyk – puzon Monika Gardoń-Preinl – fortepian
*Zygmunt Stojowski - Chant d’amour op.26 nr 3 Mazurek op.28 nr 1
Klaudia Strączek – fortepian Zygmunt Stojowski – 3 Intermedes op.4 Joanna Zdebska – fortepian
*Władysław Żeleński - Wariacje na kwartet smyczkowy op.21
*Zygmunt Stojowski - Wariacje i fuga na kwartet smyczkowy op.6
Amber Quartet Elżbieta Pogoda - skrzypce I Barbara Mglej - skrzypce II Magdalena Chmielowiec - altówka Katarzyna Cichoń – wiolonczela
*Zygmunt Stojowski - Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op.18 Andante – Allegro risoluto Andante Allegro con fuoco
Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian

5 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 16:00 ul. św. Tomasza 43
Panel dyskusyjny na temat: Polska muzyka pierwszej połowy XX wieku połączony z prezentacją nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej .
Z udziałem profesorów Akademii Muzycznej: Zdzisława Łapińskiego, Andrzeja Pikula, Mieczysława Szlezera, Janiny Werner oraz: Anny Marii Staśkiewicz, Marii Peryt, Janusza Wawrowskiego, Andrzej Kosowskiego, Macieja Negreya, Małgorzaty Gamrat, Tomasza Stolarczyka, Roberta Morawskiego;
Moderatorzy: Jan Kalinowski i Marek Szlezer

Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – Melodia op.1 nr 1
Marek Szlezer – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Deux Caprices op.10
Malwina Musioł – fortepian
*Zygmunt Stojowski – z cyklu Aus Sturm und Stille op.29 Nr 1 Ballada Nr 5 Ständchen
Piotr Różański – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Poème d’Eté op.36 Rèves Rayons et Reflets Fleurettes Bruissements
Małgorzata Strzelczyk – fortepian
*Ludomir Różycki – Rapsodia na trio fortepianowe op.33 (1909)
*Władysław Żeleński – Trio fortepianowe Es-dur „Vivos voco” op.22 (1866) Vivos voco! – Allegro Mortuos plango – Andante Sostenuto Fulgura Frango! – Allegro deciso
Anna Maria Staśkiewicz - skrzypce Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE: 24 listopada Aula „Florianka” Akademii Muzycznej , ul. Basztowa 8 godz. 19:00
*Ignacy Jan Paderewski - Nocturne, Op. 16 no. 4 Chant d’amour, Op. 10 no. 2 Mélodie, Op. 8 no. 3 Krakowiak, Op. 5 no. 1 (transkr. M. Żebrowski)
*Ludomir Różycki – Nocturne Op. 30 no. 2
*Zygmunt Stojowski – Romance sans paroles Concertstück, Op. 31 Marek Żebrowski – fortepian Lars Hoefs – wiolonczela

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.