PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Konferencja poświęcona twórczości Zygmunta Stojowskiego

2011-10-25
W dniach 3-5 listopada odbędzie się w krakowskiej Akademii Muzycznej konferencja poświęcona osobie i twórczości Zygmunta Stojowskiego w 65. rocznicę jego śmierci. W ramach konferencji odbędą się również koncerty z muzyką Stojowskiego oraz kompozytorów jemu współczesnych. W programie wykłady, prezentacja nagrań archiwalnych oraz panel dyskusyjny.

Program:
3 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – I Sonata skrzypcowa G-dur op.13 Allegro non troppo Allegretto capriccioso Thème varié. Andante maestoso
*Karol Szymanowski – „Narcyz” z Mitów op.30 ****
*Ignacy Jan Paderewski – Sonata skrzypcowa a-moll op.16 Allegro molto con fantasia Intermezzo – Andantino Finale – Allegro molto quasi presto
Janusz Wawrowski - skrzypce Robert Morawski - fortepian

4 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 15:00 ul. św. Tomasza 43
Wykłady:
*dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer (Akademia Muzyczna w Krakowie) Zygmunt Stojowski - biograficznie. Odkrycie na nowo. Prezentacja multimedialna
*Andrzej Kosowski (Polskie Wydawnictwo Muzyczne; Instytut Muzyki i Tańca) Czy znamy Polską muzykę początku XX wieku?
*st.wykł. Maciej Negrey (Akademia Muzyczna w Krakowie) O Symfonii Stojowskiego i paru innych sprawach
*prof. Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) Recepcja muzyki francuskiej w Polsce II poł. XIX w.
*Maria Peryt (Fundacja ForMusic) Kultura muzyczna Stanów Zjednoczonych I poł. XX w.
* Prezentacja nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer

Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski - Fantazja na puzon i fortepian op.27
Tomasz Stolarczyk – puzon Monika Gardoń-Preinl – fortepian
*Zygmunt Stojowski - Chant d’amour op.26 nr 3 Mazurek op.28 nr 1
Klaudia Strączek – fortepian Zygmunt Stojowski – 3 Intermedes op.4 Joanna Zdebska – fortepian
*Władysław Żeleński - Wariacje na kwartet smyczkowy op.21
*Zygmunt Stojowski - Wariacje i fuga na kwartet smyczkowy op.6
Amber Quartet Elżbieta Pogoda - skrzypce I Barbara Mglej - skrzypce II Magdalena Chmielowiec - altówka Katarzyna Cichoń – wiolonczela
*Zygmunt Stojowski - Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op.18 Andante – Allegro risoluto Andante Allegro con fuoco
Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian

5 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 16:00 ul. św. Tomasza 43
Panel dyskusyjny na temat: Polska muzyka pierwszej połowy XX wieku połączony z prezentacją nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej .
Z udziałem profesorów Akademii Muzycznej: Zdzisława Łapińskiego, Andrzeja Pikula, Mieczysława Szlezera, Janiny Werner oraz: Anny Marii Staśkiewicz, Marii Peryt, Janusza Wawrowskiego, Andrzej Kosowskiego, Macieja Negreya, Małgorzaty Gamrat, Tomasza Stolarczyka, Roberta Morawskiego;
Moderatorzy: Jan Kalinowski i Marek Szlezer

Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – Melodia op.1 nr 1
Marek Szlezer – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Deux Caprices op.10
Malwina Musioł – fortepian
*Zygmunt Stojowski – z cyklu Aus Sturm und Stille op.29 Nr 1 Ballada Nr 5 Ständchen
Piotr Różański – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Poème d’Eté op.36 Rèves Rayons et Reflets Fleurettes Bruissements
Małgorzata Strzelczyk – fortepian
*Ludomir Różycki – Rapsodia na trio fortepianowe op.33 (1909)
*Władysław Żeleński – Trio fortepianowe Es-dur „Vivos voco” op.22 (1866) Vivos voco! – Allegro Mortuos plango – Andante Sostenuto Fulgura Frango! – Allegro deciso
Anna Maria Staśkiewicz - skrzypce Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE: 24 listopada Aula „Florianka” Akademii Muzycznej , ul. Basztowa 8 godz. 19:00
*Ignacy Jan Paderewski - Nocturne, Op. 16 no. 4 Chant d’amour, Op. 10 no. 2 Mélodie, Op. 8 no. 3 Krakowiak, Op. 5 no. 1 (transkr. M. Żebrowski)
*Ludomir Różycki – Nocturne Op. 30 no. 2
*Zygmunt Stojowski – Romance sans paroles Concertstück, Op. 31 Marek Żebrowski – fortepian Lars Hoefs – wiolonczela

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.