PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Konferencja poświęcona twórczości Zygmunta Stojowskiego

2011-10-25
W dniach 3-5 listopada odbędzie się w krakowskiej Akademii Muzycznej konferencja poświęcona osobie i twórczości Zygmunta Stojowskiego w 65. rocznicę jego śmierci. W ramach konferencji odbędą się również koncerty z muzyką Stojowskiego oraz kompozytorów jemu współczesnych. W programie wykłady, prezentacja nagrań archiwalnych oraz panel dyskusyjny.

Program:
3 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – I Sonata skrzypcowa G-dur op.13 Allegro non troppo Allegretto capriccioso Thème varié. Andante maestoso
*Karol Szymanowski – „Narcyz” z Mitów op.30 ****
*Ignacy Jan Paderewski – Sonata skrzypcowa a-moll op.16 Allegro molto con fantasia Intermezzo – Andantino Finale – Allegro molto quasi presto
Janusz Wawrowski - skrzypce Robert Morawski - fortepian

4 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 15:00 ul. św. Tomasza 43
Wykłady:
*dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer (Akademia Muzyczna w Krakowie) Zygmunt Stojowski - biograficznie. Odkrycie na nowo. Prezentacja multimedialna
*Andrzej Kosowski (Polskie Wydawnictwo Muzyczne; Instytut Muzyki i Tańca) Czy znamy Polską muzykę początku XX wieku?
*st.wykł. Maciej Negrey (Akademia Muzyczna w Krakowie) O Symfonii Stojowskiego i paru innych sprawach
*prof. Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) Recepcja muzyki francuskiej w Polsce II poł. XIX w.
*Maria Peryt (Fundacja ForMusic) Kultura muzyczna Stanów Zjednoczonych I poł. XX w.
* Prezentacja nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer

Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski - Fantazja na puzon i fortepian op.27
Tomasz Stolarczyk – puzon Monika Gardoń-Preinl – fortepian
*Zygmunt Stojowski - Chant d’amour op.26 nr 3 Mazurek op.28 nr 1
Klaudia Strączek – fortepian Zygmunt Stojowski – 3 Intermedes op.4 Joanna Zdebska – fortepian
*Władysław Żeleński - Wariacje na kwartet smyczkowy op.21
*Zygmunt Stojowski - Wariacje i fuga na kwartet smyczkowy op.6
Amber Quartet Elżbieta Pogoda - skrzypce I Barbara Mglej - skrzypce II Magdalena Chmielowiec - altówka Katarzyna Cichoń – wiolonczela
*Zygmunt Stojowski - Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op.18 Andante – Allegro risoluto Andante Allegro con fuoco
Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian

5 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 16:00 ul. św. Tomasza 43
Panel dyskusyjny na temat: Polska muzyka pierwszej połowy XX wieku połączony z prezentacją nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej .
Z udziałem profesorów Akademii Muzycznej: Zdzisława Łapińskiego, Andrzeja Pikula, Mieczysława Szlezera, Janiny Werner oraz: Anny Marii Staśkiewicz, Marii Peryt, Janusza Wawrowskiego, Andrzej Kosowskiego, Macieja Negreya, Małgorzaty Gamrat, Tomasza Stolarczyka, Roberta Morawskiego;
Moderatorzy: Jan Kalinowski i Marek Szlezer

Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – Melodia op.1 nr 1
Marek Szlezer – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Deux Caprices op.10
Malwina Musioł – fortepian
*Zygmunt Stojowski – z cyklu Aus Sturm und Stille op.29 Nr 1 Ballada Nr 5 Ständchen
Piotr Różański – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Poème d’Eté op.36 Rèves Rayons et Reflets Fleurettes Bruissements
Małgorzata Strzelczyk – fortepian
*Ludomir Różycki – Rapsodia na trio fortepianowe op.33 (1909)
*Władysław Żeleński – Trio fortepianowe Es-dur „Vivos voco” op.22 (1866) Vivos voco! – Allegro Mortuos plango – Andante Sostenuto Fulgura Frango! – Allegro deciso
Anna Maria Staśkiewicz - skrzypce Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE: 24 listopada Aula „Florianka” Akademii Muzycznej , ul. Basztowa 8 godz. 19:00
*Ignacy Jan Paderewski - Nocturne, Op. 16 no. 4 Chant d’amour, Op. 10 no. 2 Mélodie, Op. 8 no. 3 Krakowiak, Op. 5 no. 1 (transkr. M. Żebrowski)
*Ludomir Różycki – Nocturne Op. 30 no. 2
*Zygmunt Stojowski – Romance sans paroles Concertstück, Op. 31 Marek Żebrowski – fortepian Lars Hoefs – wiolonczela

Najczęściej czytane:

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.