Aktualności
Konferencja poświęcona twórczości Zygmunta Stojowskiego
2011-10-25
W dniach 3-5 listopada odbędzie się w krakowskiej Akademii Muzycznej konferencja poświęcona osobie i twórczości Zygmunta Stojowskiego w 65. rocznicę jego śmierci. W ramach konferencji odbędą się również koncerty z muzyką Stojowskiego oraz kompozytorów jemu współczesnych. W programie wykłady, prezentacja nagrań archiwalnych oraz panel dyskusyjny.Program:
3 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – I Sonata skrzypcowa G-dur op.13 Allegro non troppo Allegretto capriccioso Thème varié. Andante maestoso
*Karol Szymanowski – „Narcyz” z Mitów op.30 ****
*Ignacy Jan Paderewski – Sonata skrzypcowa a-moll op.16 Allegro molto con fantasia Intermezzo – Andantino Finale – Allegro molto quasi presto
Janusz Wawrowski - skrzypce Robert Morawski - fortepian
4 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 15:00 ul. św. Tomasza 43
Wykłady:
*dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer (Akademia Muzyczna w Krakowie) Zygmunt Stojowski - biograficznie. Odkrycie na nowo. Prezentacja multimedialna
*Andrzej Kosowski (Polskie Wydawnictwo Muzyczne; Instytut Muzyki i Tańca) Czy znamy Polską muzykę początku XX wieku?
*st.wykł. Maciej Negrey (Akademia Muzyczna w Krakowie) O Symfonii Stojowskiego i paru innych sprawach
*prof. Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) Recepcja muzyki francuskiej w Polsce II poł. XIX w.
*Maria Peryt (Fundacja ForMusic) Kultura muzyczna Stanów Zjednoczonych I poł. XX w.
* Prezentacja nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej dr Jan Kalinowski, dr Marek Szlezer
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski - Fantazja na puzon i fortepian op.27
Tomasz Stolarczyk – puzon Monika Gardoń-Preinl – fortepian
*Zygmunt Stojowski - Chant d’amour op.26 nr 3 Mazurek op.28 nr 1
Klaudia Strączek – fortepian Zygmunt Stojowski – 3 Intermedes op.4 Joanna Zdebska – fortepian
*Władysław Żeleński - Wariacje na kwartet smyczkowy op.21
*Zygmunt Stojowski - Wariacje i fuga na kwartet smyczkowy op.6
Amber Quartet Elżbieta Pogoda - skrzypce I Barbara Mglej - skrzypce II Magdalena Chmielowiec - altówka Katarzyna Cichoń – wiolonczela
*Zygmunt Stojowski - Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op.18 Andante – Allegro risoluto Andante Allegro con fuoco
Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian
5 listopada 2011
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 16:00 ul. św. Tomasza 43
Panel dyskusyjny na temat: Polska muzyka pierwszej połowy XX wieku połączony z prezentacją nagrań video muzyki Zygmunta Stojowskiego pochodzących z archiwum Opery i Filharmonii Podlaskiej .
Z udziałem profesorów Akademii Muzycznej: Zdzisława Łapińskiego, Andrzeja Pikula, Mieczysława Szlezera, Janiny Werner oraz: Anny Marii Staśkiewicz, Marii Peryt, Janusza Wawrowskiego, Andrzej Kosowskiego, Macieja Negreya, Małgorzaty Gamrat, Tomasza Stolarczyka, Roberta Morawskiego;
Moderatorzy: Jan Kalinowski i Marek Szlezer
Sala Kameralna im. M. Stachowskiego; godz. 19:00 ul. św. Tomasza 43
*Zygmunt Stojowski – Melodia op.1 nr 1
Marek Szlezer – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Deux Caprices op.10
Malwina Musioł – fortepian
*Zygmunt Stojowski – z cyklu Aus Sturm und Stille op.29 Nr 1 Ballada Nr 5 Ständchen
Piotr Różański – fortepian
*Zygmunt Stojowski – Poème d’Eté op.36 Rèves Rayons et Reflets Fleurettes Bruissements
Małgorzata Strzelczyk – fortepian
*Ludomir Różycki – Rapsodia na trio fortepianowe op.33 (1909)
*Władysław Żeleński – Trio fortepianowe Es-dur „Vivos voco” op.22 (1866) Vivos voco! – Allegro Mortuos plango – Andante Sostenuto Fulgura Frango! – Allegro deciso
Anna Maria Staśkiewicz - skrzypce Jan Kalinowski – wiolonczela Marek Szlezer – fortepian
WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE: 24 listopada Aula „Florianka” Akademii Muzycznej , ul. Basztowa 8 godz. 19:00
*Ignacy Jan Paderewski - Nocturne, Op. 16 no. 4 Chant d’amour, Op. 10 no. 2 Mélodie, Op. 8 no. 3 Krakowiak, Op. 5 no. 1 (transkr. M. Żebrowski)
*Ludomir Różycki – Nocturne Op. 30 no. 2
*Zygmunt Stojowski – Romance sans paroles Concertstück, Op. 31 Marek Żebrowski – fortepian Lars Hoefs – wiolonczela
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.