PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

110 lat Filharmonii Narodowej

2011-10-26
5 listopada 2011 Filharmonia Narodowa obchodzić będzie jubileusz 110 – lecia swojej działalności artystycznej. Jest to najstarsza tego typu instytucja w Polsce, która na przestrzeni lat odegrała ogromną rolę w krzewieniu kultury muzycznej w Warszawie, prezentując niezmiennie wysoki poziom artystyczny. Serdecznie gratulujemy pięknego jubileuszu! Jej otwarcie w 1901 roku jako Filharmonii Warszawskiej było wielkim wydarzeniem kulturalnym, o którym szeroko rozpisywała się ówczesna prasa. Słynny krytyk Aleksander Poliński pisał na łamach „Kuriera Warszawskiego”: „Czy zbiorowa dusza społeczeństwa wyczuje znaczenie kulturalne nowego przybytku sztuki i poprze jego cele? Czy Filharmonia godnie odpowie swemu zadaniu, o tym powiem nam przyszłość niedaleka. Na razie to tylko przewidzieć można, że nowa instytucja ciężkie mieć będzie zadanie do spełnienia, bo szczepienie kultury estetycznej i urabianie charakteru społeczeństwa za pomocą podniosłych wrażeń artystycznych w ogóle niełatwą jest rzeczą. (…) Jest już gmach wspaniały, jest orkiestra wyborowa, jest też biblioteka zaopatrzona obficie; programy koncertów zapowiadają wykonanie dzieł poważnych, również jak udział artystów pierwszorzędnych” .

Zdobycie biletów na koncert inauguracyjny było tak trudne, że – jak pisze Danuta Jackiewicz – „na tydzień przed datą koncertu wiele poważnych osobistości nie miało jeszcze zaproszenia, a co dopiero mówić o zwykłych melomanach. Nic dziwnego, że w prasie krążyły tego typu wierszyki:
Filharmonia – nie maruda / Ogłosiła już swe cuda:
Śród koncertów (to nie figa!) / Będzie miała nawet Griega!
Filharmonio! Pełna mocy! / Czcić cię będziem w dzień i w nocy!
Wielbić będziem cię na wylet / Ale daj nam także bilet”.

Natomiast sam przebieg koncertu inauguracyjnego z ciekawymi detalami opisał Włodzimierz Kalicki: „W foyer kręci się i gawędzi ‘cała Warszawa’. Uwagę zwraca słynny wynalazca Jan Szczepanik zwany "polskim Edisonem", znany pisarz Henryk Sienkiewicz i przede wszystkim honorowy gość uroczystości - światowej sławy wirtuoz Ignacy Paderewski. Połączone chóry Lutni z Warszawy i Łodzi śpiewają specjalnie skomponowaną na tę okazję kantatę "Żyj pieśni" Władysława Żeleńskiego. Słowa napisał, też na tę okazję, Or-Ot, popularny warszawski poeta Artur Oppman. Po kantacie rozbrzmiewa „Symfonia d-moll” mieszkającego w Paryżu młodego pianisty i kompozytora Zygmunta Stojowskiego. Pierwszą część koncertu kończy uwertura "Bajka" Moniuszki. Akustyka sali jest zachwycająca. W ostatnim rzędzie krzeseł słychać szelest przewracanych kart z nutami. Po przerwie występuje sam Paderewski. Gra własny „Koncert fortepianowy a-moll”. Teraz czas na poemat symfoniczny "Step" Zygmunta Noskowskiego. Gdy potem znów pojawia się Paderewski, publiczność wstaje z miejsc i nagradza go frenetyczną owacją. Mistrz gra utwory Chopina. Nie szczędzi bisów. Gdy kończy, zachwyceni i zdumieni słuchacze stwierdzają, że jest już po północy” (Gazeta Wyborcza, „Nasycili ducha w Filharmonii Warszawskiej”).

Filharmonia Warszawska (a od roku 1955 – Narodowa) gościła przez lata najwybitniejszych polskich kompozytorów i wykonawców. Ma na swym koncie niezliczoną ilość prawykonań, to właśnie w niej po raz pierwszy zabrzmiały m.in. obie Symfonie Karola Szymanowskiego oraz jego „Stabat Mater”, cztery poematy symfoniczne Mieczysława Karłowicza, czy III Symfonia Zygmunta Noskowskiego. Jak się okazało, potwierdziły się oczekiwania Polińskiego, który pisał 110 lat temu: „Miejmy nadzieję, że podjąwszy to wielkie zadanie godnie mu odpowie w przyszłości niedalekiej, że swą działalnością podtrzyma honor sztuki polskiej, a na twórczość narodową wywrze wpływ zbawienny”.

Podczas sobotniego koncertu 5 listopada 2011 kantatę "Żyj pieśni" wykona Chór Filharmonii Narodowej (który za dwa lata będzie świętował sześćdziesięciolecie swej działalności), natomiast jako solista wystąpi Dang Tai Son – laureat Konkursu Chopinowskiego w roku 1980.

Więcej informacji na temat koncertu na stronie Filharmonii Narodowej: http://filharmonia.pl/koncerty_wlasne.pl.html;2011;11

Najczęściej czytane:

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.