PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

110 lat Filharmonii Narodowej

2011-10-26
5 listopada 2011 Filharmonia Narodowa obchodzić będzie jubileusz 110 – lecia swojej działalności artystycznej. Jest to najstarsza tego typu instytucja w Polsce, która na przestrzeni lat odegrała ogromną rolę w krzewieniu kultury muzycznej w Warszawie, prezentując niezmiennie wysoki poziom artystyczny. Serdecznie gratulujemy pięknego jubileuszu! Jej otwarcie w 1901 roku jako Filharmonii Warszawskiej było wielkim wydarzeniem kulturalnym, o którym szeroko rozpisywała się ówczesna prasa. Słynny krytyk Aleksander Poliński pisał na łamach „Kuriera Warszawskiego”: „Czy zbiorowa dusza społeczeństwa wyczuje znaczenie kulturalne nowego przybytku sztuki i poprze jego cele? Czy Filharmonia godnie odpowie swemu zadaniu, o tym powiem nam przyszłość niedaleka. Na razie to tylko przewidzieć można, że nowa instytucja ciężkie mieć będzie zadanie do spełnienia, bo szczepienie kultury estetycznej i urabianie charakteru społeczeństwa za pomocą podniosłych wrażeń artystycznych w ogóle niełatwą jest rzeczą. (…) Jest już gmach wspaniały, jest orkiestra wyborowa, jest też biblioteka zaopatrzona obficie; programy koncertów zapowiadają wykonanie dzieł poważnych, również jak udział artystów pierwszorzędnych” .

Zdobycie biletów na koncert inauguracyjny było tak trudne, że – jak pisze Danuta Jackiewicz – „na tydzień przed datą koncertu wiele poważnych osobistości nie miało jeszcze zaproszenia, a co dopiero mówić o zwykłych melomanach. Nic dziwnego, że w prasie krążyły tego typu wierszyki:
Filharmonia – nie maruda / Ogłosiła już swe cuda:
Śród koncertów (to nie figa!) / Będzie miała nawet Griega!
Filharmonio! Pełna mocy! / Czcić cię będziem w dzień i w nocy!
Wielbić będziem cię na wylet / Ale daj nam także bilet”.

Natomiast sam przebieg koncertu inauguracyjnego z ciekawymi detalami opisał Włodzimierz Kalicki: „W foyer kręci się i gawędzi ‘cała Warszawa’. Uwagę zwraca słynny wynalazca Jan Szczepanik zwany "polskim Edisonem", znany pisarz Henryk Sienkiewicz i przede wszystkim honorowy gość uroczystości - światowej sławy wirtuoz Ignacy Paderewski. Połączone chóry Lutni z Warszawy i Łodzi śpiewają specjalnie skomponowaną na tę okazję kantatę "Żyj pieśni" Władysława Żeleńskiego. Słowa napisał, też na tę okazję, Or-Ot, popularny warszawski poeta Artur Oppman. Po kantacie rozbrzmiewa „Symfonia d-moll” mieszkającego w Paryżu młodego pianisty i kompozytora Zygmunta Stojowskiego. Pierwszą część koncertu kończy uwertura "Bajka" Moniuszki. Akustyka sali jest zachwycająca. W ostatnim rzędzie krzeseł słychać szelest przewracanych kart z nutami. Po przerwie występuje sam Paderewski. Gra własny „Koncert fortepianowy a-moll”. Teraz czas na poemat symfoniczny "Step" Zygmunta Noskowskiego. Gdy potem znów pojawia się Paderewski, publiczność wstaje z miejsc i nagradza go frenetyczną owacją. Mistrz gra utwory Chopina. Nie szczędzi bisów. Gdy kończy, zachwyceni i zdumieni słuchacze stwierdzają, że jest już po północy” (Gazeta Wyborcza, „Nasycili ducha w Filharmonii Warszawskiej”).

Filharmonia Warszawska (a od roku 1955 – Narodowa) gościła przez lata najwybitniejszych polskich kompozytorów i wykonawców. Ma na swym koncie niezliczoną ilość prawykonań, to właśnie w niej po raz pierwszy zabrzmiały m.in. obie Symfonie Karola Szymanowskiego oraz jego „Stabat Mater”, cztery poematy symfoniczne Mieczysława Karłowicza, czy III Symfonia Zygmunta Noskowskiego. Jak się okazało, potwierdziły się oczekiwania Polińskiego, który pisał 110 lat temu: „Miejmy nadzieję, że podjąwszy to wielkie zadanie godnie mu odpowie w przyszłości niedalekiej, że swą działalnością podtrzyma honor sztuki polskiej, a na twórczość narodową wywrze wpływ zbawienny”.

Podczas sobotniego koncertu 5 listopada 2011 kantatę "Żyj pieśni" wykona Chór Filharmonii Narodowej (który za dwa lata będzie świętował sześćdziesięciolecie swej działalności), natomiast jako solista wystąpi Dang Tai Son – laureat Konkursu Chopinowskiego w roku 1980.

Więcej informacji na temat koncertu na stronie Filharmonii Narodowej: http://filharmonia.pl/koncerty_wlasne.pl.html;2011;11

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.