Aktualności
Rozpoczyna się 55. Warszawska Jesień
2012-09-18
21 września rozpoczyna się 55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W programie tegorocznej edycji znalazły się utwory m.in. Witolda Szalonka (prawykonywany 35 lat temu na WJ'77 utwór "Musica concertante"), Elżbiety Sikory, Kazimierza Serockiego i Marka Pasiecznego.21 września, godz. 16:00, siedziba Biblioteki Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (Fredry 8), spotkanie pt. „Kto naprawdę stworzył Warszawską Jesień?” połączone z koncertem.
W programie:
- prezentacja portalu serocki.polmic.pl
- promocja płyty Polskich Nagrań
- dyskusja
- koncert, na którym zabrzmi „Suita preludiów” Kazimierza Serockiego (wyk. Bartłomiej Kominek – fortepian)
W spotkaniu udział wezmą: dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, prof. UMFC, dr hab. Iwona Lidstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Mieczysław Kominek.
Organizatorzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej (POLMIC), Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
23 września, godz. 17:00 Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Melcera, koncert
Wykonawcy: MINSK STRING QUARTET, Dmitry Lybin, fortepian
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”
Dmitry Smolski II Kwartet smyczkowy
Dmitry Lybin Faces of constellations
Vladimir Kuryan I Kwartet smyczkowy
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
23 września, godz. 19:30 Zamek Królewski, Sala Wielka
Koncert z cyklu „Muzyka Kresów Wschodnich”
Wykonawcy: Michał Ciesielski, gitara, Kwartet OPiUM
Marek Pasieczny Hommage à Aleksander Tansman
Marek Pasieczny Six Folk Melodies
Eunho Chang Podolanka
Dariusz Przybylski Dwie pieśni
Maciej Małecki III Kwartet Pejzaże jesienne
Tomasz Opałka Loca Deserta (Dzikie Pola)
Organizator: Zamek Królewski w Warszawie
24 września, godz. 19:30, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Koncert Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich z cyklu Muzyczne pory roku – Jesień
Anna Mikołajczyk, sopran
Paweł Gusnar, saksofon
Grzegorz Szostak, bas/baryton
Danuta Antoszewska, fortepian
Julia Samojło, fortepian
Elżbieta Sikora Scena Marii z opery Madame Curie
Bartosz Kowalski Cantabile III
Stanisław Moryto 5 Pieśni do słów Eliasza Rajzmana
Klaudia Pasternak Kayo, czyli trzy pieśni do poezji koreańskiej
Maria Pokrzywińska Invitation
Anna Ignatowicz–Glińska Cztery pieśni do tekstów własnych
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
27 września, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ
Łukasz Owczynnikow, kontrabas
Ken Ueno, śpiew alikwotowy
Aneta Kapla-Marszałek, Magdalena Dobrowolska, soprany
Kari Kriikku, klarnet
Rafał Janiak, dyrygent
Witold Szalonek Musica concertante
Ken Ueno On a Sufficient Condition for the Existence of Most Specific Hypothesis
Beat Furrer canti notturni
Kaija Saariaho D’OM LE VRAI SEN
Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Baculewskiego („Preludium, psalm i medytacja”, 25 września godz. 19:30, Kościół Ewangelicko-Reformowany), Michała Jakuba Papary („Tranquillo…?!”, 25 września, godz. 22:30, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki), Macieja Jabłońskiego, Krzysztofa Knittla i Tadeusza Wieleckiego.
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.