Aktualności
Recenzje książki Krzysztofa Meyera "Mistrzowie i przyjaciele"
2012-10-03
Wydana w tym roku przez PWM książka Krzysztofa Meyera odbiła się szerokim echem wśród melomanów i w polskim środowisku muzycznym. Na swoich blogach recenzje „Mistrzów i przyjaciół” zamieścili Dorota Szwarcman i Maciej Kaczmarczyk. Dorota Szwarcman pisze o książce Meyera w kontekście spotkania, jakie odbyło się z jej autorem w ramach festiwalu De Musica w Warszawie pod koniec września:„Bo to jest książka wspomnieniowa. Autor był tu w znakomitej sytuacji, ponieważ od czasów szkoły podstawowej pisywał dość dokładny dziennik; miał też zawsze zmysł spostrzegawczy i krytyczne spojrzenie. Dzięki temu, że wszystko notował, może dziś tak wiele odtworzyć. A ma co odtwarzać.(…)
Pisze on bardzo dokładnie o tym, jak rozwijały się jego zainteresowania kompozytorskie, co łączyło się z nawiązywaniem przezeń kontaktów z wielkimi postaciami. Opisuje dokładnie pierwsze, w chłopięcym wieku, spotkanie z Umińską u Wiechowicza (opowiadała akurat o swojej współpracy z Szymanowskim), ale i dalsze między nimi serdeczne kontakty; nagłe nawiązanie sympatycznych kontaktów z Nadią Boulanger (co zaowocowało paroma pobytami na jej kursach w Fontainebleau), studia u Pendereckiego (podczas dwóch lat spotkali się siedem razy; więcej niż o muzyce rozmawiali o literaturze i filmie). Opisana jest historia, w jaki sposób Penderecki został rektorem na odległość (zgodził się po namowach kolegów, by bronić uczelni przed partyjnym rektorem, ale potem okazało się, że ma posadę profesora w Yale, więc siedział głównie tam). No i oczywiście przyjazdy do Warszawy i spotkania, a potem przyjaźń z Lutosławskim, oraz – rozszerzony w stosunku do książki o Szostakowiczu – opis wieloletnich serdecznych kontaktów z rosyjskim kompozytorem.”
Więcej: http://szwarcman.blog.polityka.pl/2012/09/19/richter-poruszal-sie-jak-kot/#more-2598
Maciej Kaczmarczyk zauważa:
„Autor książki prawie z każdą osobą, o której pisze w swojej książce budował relacje uczeń-nauczyciel. Nawet z osobami dla niego bardzo bliskimi. Pokazywał im swoje prace, badał partytury uznanych klasyków, szukał u nich słów poparcia lub krytyki. Niezwykła droga rozwoju. Może zaskakiwać. Trudno uwierzyć, że tak postępował jeden z najlepszych polskich powojennych kompozytorów – twórca dojrzały, który dopracował się własnego języka, stylu i określonej wrażliwości.(…)
Ludzie, o których pisze Krzysztof Meyer są wielowymiarowi. Nie znajdziemy w książce zgrabnych laurek. Oj nie. Autor pisze o ludzkich słabościach i przywarach. Opowiada np. o swoich niełatwych kontaktach z Krzysztofem Pendereckim. Widać kogo darzył lub darzy większą sympatią.”
Więcej: http://bachandlang.blogspot.com/2012/03/krzysztof-meyer-w-poszukiwaniu.html
Książka Krzysztofa Meyera dostępna tutaj.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.