Aktualności
Koncerty z okazji Narodowego Święta Niepodległości
2012-11-08
W najbliższych dniach w wielu polskich teatrach i filharmoniach odbędą się koncerty z okazji 94. rocznicy rocznicy odzyskania przez Naród Polski niepodległego bytu państwowego. Świętowanie kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości rozpocznie Filharmonia Świętokrzyska już 9 listopada 2012 o g. 19.00 w Sali Koncertowej. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Bogdana Olędzkiego oraz Piotr Pławner (skrzypce) wykonają m.in. I Symfonię f-moll Karola Szymanowskiego. Będzie to nie tylko pierwsze wykonanie tego dzieła w Kielcach, ale także pierwsze wykonanie z nowych materiałów wykonawczych PWM opracowanych przez Bogdana Olędzkiego.Program:
R. Wagner - Uwertura Polonia
R. Schumann - Koncert skrzypcowy d-moll
K. Szymanowski - I Symfonia f-moll op. 15 (pierwsze wykonanie w Kielcach)
Filharmonia Narodowa uczci ją koncertem w sobotę 10 listopada 2012 o godz. 18:00. Będzie on w całości złożony z dzieł kompozytorów polskich w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Jakuba Chrenowicza. Solistką wieczoru będzie jedna z najwybitniejszych polskich skrzypaczek - Kaja Danczowska.
Program:
Czesław Marek – „Suita” op. 25
Szymon Laks – „Poemat” na skrzypce i orkiestrę
Ignacy F. Dobrzyński – Symfonia B-dur
M. Górecki – „Concerto – Notturno”
Warszawska Opera Kameralna przygotowała na 10 listopada koncert zatytułowany „Muzyka z polską duszą”. W kościele św. Stanisława Kostki Warszawska Sinfonietta pod kierunkiem Przemysława Fiugajskiego wykona utwory Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara.
Program:
Mieczysław Karłowicz – „Serenada na smyczki” op.2
Grażyna Bacewicz – „Koncert na orkiestrę smyczkową”
Wojciech Kilar – „Orawa”
W Filharmonii Lubelskiej 9 listopada odbędzie się „Narodowy Koncert Listopadowy 2012”, w którym artyści Orkiestry pod batutą Krzesimira Dębskiego wykonają oprócz I Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego i „Stepu” Noskowskiego także jego własne utwory. Jako soliści wystąpią Robert Kabara (skrzypce) i Anna Jurksztowicz (śpiew).
Program:
Zygmunt Noskowski – Poemat symfoniczny „Step” op. 66
Karol Szymanowski - I Koncert skrzypcowy op. 35
Krzesimir Dębski – II Koncert na skrzypcowy - Adagio
Krzesimir Dębski /Wisława Szymborska – „Allegro ma non troppo”
Krzesimir Dębski /Wisława Szymborska – „Urodziny”
Krzesimir Dębski – Muzyka z filmu „1920 Bitwa Warszawska”
Krzesimir Dębski – Muzyka z filmu „Ogniem i Mieczem”
Krzesimir Dębski – Pieśń Heleny z filmu „Ogniem i Mieczem"
Filharmonia Opolska, która w tym roku obchodzi jubileusz sześćdziesięciolecia swej działalności, przygotowała na 11 listopada koncert symfoniczny z utworami Żeleńskiego, Noskowskiego i Moniuszki. Orkiestrę poprowadzi rodowity Opolanin, Bartosz Żurakowski, związany z tą instytucją od dziesięciu lat.
Program:
Władysław Żeleński – Uwertura koncertowa „W Tatrach”
Zygmunt Noskowski – Uwertura koncertowa Morskie Oko op. 19
Zygmunt Noskowski – Z życia narodu obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę na podstawie Preludium A-dur Fryderyka Chopina
Stanisław Moniuszko – Polonez koncertowy A-dur
W Filharmonii Dolnośląskiej 9 listopada będzie miała miejsce światowa premiera „Sonatiny na orkiestrę” Henryka Warsa, kompozytora, którego jubileusz 110 urodzin obchodzimy właśnie w tym roku. Zabrzmią też utwory Karłowicza, Noskowskiego i Tansmana w wykonaniu Wojciecha Popielarza (gitara) i Orkiestry pod batutą Dariusza Tabisza.
Program:
Henryk Wars – „Sonatina na orkiestrę” dedykowana pamięci Maurice Ravela (światowa premiera)
Aleksander Tansman – „Musique de cour”
Mieczysław Karłowicz – „Serenada na smyczki” op.2
Zygmunt Noskowski – Poemat symfoniczny „Step” op. 66
Filharmonia Kaliska zaprasza melomanów 9.11 na „Koncert symfoniczny muzyki polskiej”. Zabrzmi ona w wykonaniu Marka Maciejewskiego (klarnet) i Orkiestry pod dyrekcją Andrzeja Bujakiewicza. Słowo o muzyce wygłosi Karol Kowal.
Program:
Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery „Halka”
Karol Kurpiński – Koncert B- dur na klarnet i orkiestrę
Władysław Żeleński – „Uwertura koncertowa „W Tatrach”
Karol Szymanowski – „Taniec góralski” z baletu „Harnasie”
Natomiast artyści Chóru Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej podczas koncertu 11 listopada w Bazylice Katedralnej św. Jakuba w Olsztynie wykonają „Mszę polską” Jana Maklakiewicza. Chór z towarzyszeniem Anny Bednarek (organy) wystąpi pod dyrekcją Benedykta Błońskiego.
Ponadto 11.11 na scenach zagoszczą „Halka’ i „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki:
Opera Wrocławska, St. Moniuszko „Straszny Dwór”
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Szreder
Inscenizacja i reżyseria: Laco Adamik
Opera i Filharmonia Podlaska, St. Moniuszko „Straszny Dwór”
Kierownictwo muzyczne: Mieczysław Dondajewski
Inscenizacja i reżyseria: Roberto Skolmowski
Sinfonia Baltica, St. Moniuszko „Straszny Dwór” (montaż operowy)
Bohdan Jarmołowicz – dyrygent
Opera Krakowska, St. Moniuszko „Halka”
Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Inscenizacja i reżyseria: Waldemar Zawodziński
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.