Aktualności
Koncerty z okazji Narodowego Święta Niepodległości
2012-11-08
W najbliższych dniach w wielu polskich teatrach i filharmoniach odbędą się koncerty z okazji 94. rocznicy rocznicy odzyskania przez Naród Polski niepodległego bytu państwowego. Świętowanie kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości rozpocznie Filharmonia Świętokrzyska już 9 listopada 2012 o g. 19.00 w Sali Koncertowej. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Bogdana Olędzkiego oraz Piotr Pławner (skrzypce) wykonają m.in. I Symfonię f-moll Karola Szymanowskiego. Będzie to nie tylko pierwsze wykonanie tego dzieła w Kielcach, ale także pierwsze wykonanie z nowych materiałów wykonawczych PWM opracowanych przez Bogdana Olędzkiego.Program:
R. Wagner - Uwertura Polonia
R. Schumann - Koncert skrzypcowy d-moll
K. Szymanowski - I Symfonia f-moll op. 15 (pierwsze wykonanie w Kielcach)
Filharmonia Narodowa uczci ją koncertem w sobotę 10 listopada 2012 o godz. 18:00. Będzie on w całości złożony z dzieł kompozytorów polskich w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Jakuba Chrenowicza. Solistką wieczoru będzie jedna z najwybitniejszych polskich skrzypaczek - Kaja Danczowska.
Program:
Czesław Marek – „Suita” op. 25
Szymon Laks – „Poemat” na skrzypce i orkiestrę
Ignacy F. Dobrzyński – Symfonia B-dur
M. Górecki – „Concerto – Notturno”
Warszawska Opera Kameralna przygotowała na 10 listopada koncert zatytułowany „Muzyka z polską duszą”. W kościele św. Stanisława Kostki Warszawska Sinfonietta pod kierunkiem Przemysława Fiugajskiego wykona utwory Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara.
Program:
Mieczysław Karłowicz – „Serenada na smyczki” op.2
Grażyna Bacewicz – „Koncert na orkiestrę smyczkową”
Wojciech Kilar – „Orawa”
W Filharmonii Lubelskiej 9 listopada odbędzie się „Narodowy Koncert Listopadowy 2012”, w którym artyści Orkiestry pod batutą Krzesimira Dębskiego wykonają oprócz I Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego i „Stepu” Noskowskiego także jego własne utwory. Jako soliści wystąpią Robert Kabara (skrzypce) i Anna Jurksztowicz (śpiew).
Program:
Zygmunt Noskowski – Poemat symfoniczny „Step” op. 66
Karol Szymanowski - I Koncert skrzypcowy op. 35
Krzesimir Dębski – II Koncert na skrzypcowy - Adagio
Krzesimir Dębski /Wisława Szymborska – „Allegro ma non troppo”
Krzesimir Dębski /Wisława Szymborska – „Urodziny”
Krzesimir Dębski – Muzyka z filmu „1920 Bitwa Warszawska”
Krzesimir Dębski – Muzyka z filmu „Ogniem i Mieczem”
Krzesimir Dębski – Pieśń Heleny z filmu „Ogniem i Mieczem"
Filharmonia Opolska, która w tym roku obchodzi jubileusz sześćdziesięciolecia swej działalności, przygotowała na 11 listopada koncert symfoniczny z utworami Żeleńskiego, Noskowskiego i Moniuszki. Orkiestrę poprowadzi rodowity Opolanin, Bartosz Żurakowski, związany z tą instytucją od dziesięciu lat.
Program:
Władysław Żeleński – Uwertura koncertowa „W Tatrach”
Zygmunt Noskowski – Uwertura koncertowa Morskie Oko op. 19
Zygmunt Noskowski – Z życia narodu obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę na podstawie Preludium A-dur Fryderyka Chopina
Stanisław Moniuszko – Polonez koncertowy A-dur
W Filharmonii Dolnośląskiej 9 listopada będzie miała miejsce światowa premiera „Sonatiny na orkiestrę” Henryka Warsa, kompozytora, którego jubileusz 110 urodzin obchodzimy właśnie w tym roku. Zabrzmią też utwory Karłowicza, Noskowskiego i Tansmana w wykonaniu Wojciecha Popielarza (gitara) i Orkiestry pod batutą Dariusza Tabisza.
Program:
Henryk Wars – „Sonatina na orkiestrę” dedykowana pamięci Maurice Ravela (światowa premiera)
Aleksander Tansman – „Musique de cour”
Mieczysław Karłowicz – „Serenada na smyczki” op.2
Zygmunt Noskowski – Poemat symfoniczny „Step” op. 66
Filharmonia Kaliska zaprasza melomanów 9.11 na „Koncert symfoniczny muzyki polskiej”. Zabrzmi ona w wykonaniu Marka Maciejewskiego (klarnet) i Orkiestry pod dyrekcją Andrzeja Bujakiewicza. Słowo o muzyce wygłosi Karol Kowal.
Program:
Stanisław Moniuszko – Uwertura do opery „Halka”
Karol Kurpiński – Koncert B- dur na klarnet i orkiestrę
Władysław Żeleński – „Uwertura koncertowa „W Tatrach”
Karol Szymanowski – „Taniec góralski” z baletu „Harnasie”
Natomiast artyści Chóru Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej podczas koncertu 11 listopada w Bazylice Katedralnej św. Jakuba w Olsztynie wykonają „Mszę polską” Jana Maklakiewicza. Chór z towarzyszeniem Anny Bednarek (organy) wystąpi pod dyrekcją Benedykta Błońskiego.
Ponadto 11.11 na scenach zagoszczą „Halka’ i „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki:
Opera Wrocławska, St. Moniuszko „Straszny Dwór”
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Szreder
Inscenizacja i reżyseria: Laco Adamik
Opera i Filharmonia Podlaska, St. Moniuszko „Straszny Dwór”
Kierownictwo muzyczne: Mieczysław Dondajewski
Inscenizacja i reżyseria: Roberto Skolmowski
Sinfonia Baltica, St. Moniuszko „Straszny Dwór” (montaż operowy)
Bohdan Jarmołowicz – dyrygent
Opera Krakowska, St. Moniuszko „Halka”
Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Inscenizacja i reżyseria: Waldemar Zawodziński
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.