PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytorki PWM

2013-03-08
Dziś z okazji Dnia Kobiet przypominamy kompozytorki reprezentowane przez nasze Wydawnictwo. Najbardziej rozpoznawalną w Polsce i na świecie z grona naszych kompozytorek jest niewątpliwie Grażyna Bacewicz (1909-1969), również znakomita skrzypaczka, o której Lutosławski powiedział, że „widać w niej było urodzonego, rasowego muzyka, łączącego – podobnie do wielkich mistrzów baroku – talenty twórcy i odtwórcy w jedną harmonijną całość.”

Karierę o zasięgu międzynarodowym robią także tegoroczne jubilatki – Marta Ptaszyńska i Elżbieta Sikora (ur. 1943). Marta Ptaszyńska oprócz tego, że komponuje, jest też świetną, zawodową perkusistką, dlatego ten instrument odgrywa w jej twórczości rolę szczególną. Ciekawie opisuje także proces twórczy, jak mówi: "Po prostu widzę muzykę w kolorach. Początkowo wizje kolorów przychodziły mi wraz z muzyką, a potem dopiero stwierdziłam, że pewne układy się powtarzają. Jest to widzenie harmoniczne - dopiero połączenie dźwięków przywodzi na myśl odpowiedni kolor". Jej kompozycje wyrastają z tradycji europejskiej, ale również zawierają odniesienia do muzyki hinduskiej czy japońskiej. Niekiedy mają przesłanie filozoficzne wzięte z dalekowschodnich kultur.
W najbliższym czasie dzieła Marty Ptaszyńskiej będzie można usłyszeć m.in. w Filharmonii Narodowej (19.04.2013 "Holocaust Memorial Cantata"), Filharmonii Świętokrzyskiej (19.04.2013 "Inverted Mountain") i na Festiwalu Prawykonań w Katowicach (28.04.2013)

Elżbieta Sikora swe życie związała z Paryżem, w latach 1985-2008 prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium oraz w École européenne supérieure de l’image w Angoulême, wykładała także na Université Paris-Est Marne-la-Vallée i University of Chicago. Jest dyrektorem artystycznym wrocławskiego festiwalu Musica Electronica Nova oraz profesorem wizytującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W bogatym katalogu kompozytorskim Elżbiety Sikory, zawierającym ponad 70 utworów w tym opery, utwory symfoniczne i kameralne, szczególne miejsce zajmuje muzyka wykorzystująca nowe technologie. Nie zabrakło ich także w najnowszym dziele – operze "Madame Curie", która dziś właśnie pojawi się na deskach Opery Bałtyckiej a jej wystawienie będzie związane z promocją DVD wydanego właśnie przez DUX.

Niesłabnącą popularnością cieszą się wśród początkujących muzyków wydawnictwa autorstwa Anny Marii Klechniowskiej, szczególnie słynna „Szkoła na fortepian” napisana w 1916 roku.

Najmłodsze pokolenie kompozytorek współpracujących z PWM tworzą: Ewa Fabiańska, Justyna Kowalska-Lasoń i Agata Zubel.
Najnowsze kompozycje Justyny Kowalskiej-Lasoń i Ewy Fabiańskiej mogliśmy podziwiać na lutowym Koncercie Prawykonań „Muzyczne obrazy” w wykonaniu orkiestry Amadeus w auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wśród kompozytorek reprezentowanych przez PWM są też m.in.:

Bruzdowicz Joanna
Buczek Barbara
Garztecka Irena
Hussar Małgorzata
Klechniowska Anna Maria
Krzanowska Grażyna
Markiewiczówna Władysława
Matuszczak Bernadetta
Moszumańska-Nazar Krystyna
Sarnecka Jadwiga
Pstrokońska-Nawratil Grażyna
Szajna-Lewandowska Jadwiga

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?