Aktualności
Kompozytorki PWM
2013-03-08
Dziś z okazji Dnia Kobiet przypominamy kompozytorki reprezentowane przez nasze Wydawnictwo. Najbardziej rozpoznawalną w Polsce i na świecie z grona naszych kompozytorek jest niewątpliwie Grażyna Bacewicz (1909-1969), również znakomita skrzypaczka, o której Lutosławski powiedział, że „widać w niej było urodzonego, rasowego muzyka, łączącego – podobnie do wielkich mistrzów baroku – talenty twórcy i odtwórcy w jedną harmonijną całość.”Karierę o zasięgu międzynarodowym robią także tegoroczne jubilatki – Marta Ptaszyńska i Elżbieta Sikora (ur. 1943). Marta Ptaszyńska oprócz tego, że komponuje, jest też świetną, zawodową perkusistką, dlatego ten instrument odgrywa w jej twórczości rolę szczególną. Ciekawie opisuje także proces twórczy, jak mówi: "Po prostu widzę muzykę w kolorach. Początkowo wizje kolorów przychodziły mi wraz z muzyką, a potem dopiero stwierdziłam, że pewne układy się powtarzają. Jest to widzenie harmoniczne - dopiero połączenie dźwięków przywodzi na myśl odpowiedni kolor". Jej kompozycje wyrastają z tradycji europejskiej, ale również zawierają odniesienia do muzyki hinduskiej czy japońskiej. Niekiedy mają przesłanie filozoficzne wzięte z dalekowschodnich kultur.
W najbliższym czasie dzieła Marty Ptaszyńskiej będzie można usłyszeć m.in. w Filharmonii Narodowej (19.04.2013 "Holocaust Memorial Cantata"), Filharmonii Świętokrzyskiej (19.04.2013 "Inverted Mountain") i na Festiwalu Prawykonań w Katowicach (28.04.2013)
Elżbieta Sikora swe życie związała z Paryżem, w latach 1985-2008 prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium oraz w École européenne supérieure de l’image w Angoulême, wykładała także na Université Paris-Est Marne-la-Vallée i University of Chicago. Jest dyrektorem artystycznym wrocławskiego festiwalu Musica Electronica Nova oraz profesorem wizytującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W bogatym katalogu kompozytorskim Elżbiety Sikory, zawierającym ponad 70 utworów w tym opery, utwory symfoniczne i kameralne, szczególne miejsce zajmuje muzyka wykorzystująca nowe technologie. Nie zabrakło ich także w najnowszym dziele – operze "Madame Curie", która dziś właśnie pojawi się na deskach Opery Bałtyckiej a jej wystawienie będzie związane z promocją DVD wydanego właśnie przez DUX.
Niesłabnącą popularnością cieszą się wśród początkujących muzyków wydawnictwa autorstwa Anny Marii Klechniowskiej, szczególnie słynna „Szkoła na fortepian” napisana w 1916 roku.
Najmłodsze pokolenie kompozytorek współpracujących z PWM tworzą: Ewa Fabiańska, Justyna Kowalska-Lasoń i Agata Zubel.
Najnowsze kompozycje Justyny Kowalskiej-Lasoń i Ewy Fabiańskiej mogliśmy podziwiać na lutowym Koncercie Prawykonań „Muzyczne obrazy” w wykonaniu orkiestry Amadeus w auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wśród kompozytorek reprezentowanych przez PWM są też m.in.:
Bruzdowicz Joanna
Buczek Barbara
Garztecka Irena
Hussar Małgorzata
Klechniowska Anna Maria
Krzanowska Grażyna
Markiewiczówna Władysława
Matuszczak Bernadetta
Moszumańska-Nazar Krystyna
Sarnecka Jadwiga
Pstrokońska-Nawratil Grażyna
Szajna-Lewandowska Jadwiga
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.