PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Inverted Mountain Marty Ptaszyńskiej w ramach 21. Świętokrzyskich Dni Muzyki

2013-04-17
19 kwietnia 2013 podczas koncertu „Inspiracje” w kieleckiej filharmonii zabrzmi "Inverted Mountain" Marty Ptaszyńskiej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Utwór cechuje rozwibrowana, barwna faktura i dynamiczny, pełen witalności i energii przebieg muzyczny. Muzyka mieni się tu różnorodnością barw, zmieniających się jak w kalejdoskopie. Istotnym czynnikiem jest rytm, intrygujące kombinacje nakładających się na siebie rytmów, bazujących na wzorcach muzyki afrykańskiej. Utwór jest rodzajem muzycznej podróży poprzez rozmaite kultury muzyczne świata, w którym dobiegają nas echa surowej i pełnej energii muzyki góralskiej, popularnego hejnału krakowskiego, jak „reminiscencje” muzyki różnych kontynentów.

„Idea formalna – mówi kompozytorka – zawarta w tytule jest bardzo obrazowa, w tym sensie, że można ją przełożyć na formę plastyczną – obraz ‘odwróconej góry’. Skąd ten tytuł? Gdy chodziłam po górach zawsze odnosiłam wrażenie, że schodzenie ze szczytu wymaga większego wysiłku fizycznego, niż wejście na niego. Stąd wzięła się idea tego dynamicznego utworu. Ciągle rosnące napięcie muzyczne nie rozładowuje się tu wcale w momencie kulminacyjnym, ale zmienia tylko kierunek powodując, że punkt kulminacyjny staje się jakby ‘punktem zerowym’, od którego napięcie znów rośnie, aż do końca utworu. ‘Odwrócenie’ występuje konsekwentnie w materiale dźwiękowym utworu.”

W ramach trwającego od 12.04.2013 festiwalu odbędą się jeszcze następujące koncerty:

17 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Kameralna
KWARTET NA KONIEC CZASU
SZYMON KRZESZOWIEC skrzypce
ARTUR PACHLEWSKI klarnet
ADAM KRZESZOWIEC wiolonczela
PIOTR SAŁAJCZYK fortepian
JERZY STANKIEWICZ słowo wstępne

O. MESSIAEN Kwartet na koniec czasu na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1940/41)

18 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
SONOFRENIA
ZESPÓŁ SONOFRENIA
w składzie:
BARTOSZ KOWALSKI trąbka, kornet, flety proste, fortepian, elektronika
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI fortepian, syntezator, elektronika
WOJCIECH BŁAŻEJCZYK gitara elektryczna, elektronika

B. KOWALSKI Rithmosium na fortepian, gitarę elektryczną i fortepian elektryczny
W. BŁAŻEJCZYK Involutio
B. KOWALSKI, W. BŁAŻEJCZYK, K. KOZŁOWSKI WizjoTony na trio, elektronikę i video

19 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
INSPIRACJE
ANDRZEJ ŁADOMIRSKI skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI dyrygent

S. MORYTO Uwertura na orkiestrę Rok 1410*
M. GÓRECKI Concerto - Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową
M. PTASZYŃSKA Inverted Mountain
L. RÓŻYCKI Poemat symfoniczny Anhelli op. 22


23 kwietnia 2013, wtorek, g. 18.30, Sala Kameralna

KONCERT PERFORMANCE – DŹWIĘKI I OBRAZY
MAREK CHOŁONIEWSKI komputery, smartfony, sensory optyczne
MAREK CHOŁONIEWSKI: Cykl all real…: dark&LightZone na zestaw sensorów optycznych
iPhonic na iPhona
face video interaktywne
WYSYG (What You See You Get) na światło i komputer
Like Breathing na zespół instrumentalny i elektronikę*

24 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Koncertowa
ŻYWIOŁY
Projekcja filmów:
PSALMUS w reżyserii KRYSTYNY I MICHAŁA BOGUSŁAWSKICH
DLA LUDZI MAM ZAWSZE TWARZ POGODNĄ… GRAŻYNA BACEWICZ w reżyserii DARIUSZA PAWELCA
MAŁGORZATA GĄSIOROWSKA, MICHAŁ BOGUSŁAWSKI słowo wprowadzające

25 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
RECITAL W RYTMIE WALCA
GABRIELA SZENDZIELORZ fortepian

MAURICE RAVEL Valses nobles et sentimentales
BELA BARTÓK Bagatela op. 8 nr 14 Valse
CLAUDE DEBUSSY La plus que lente
ARNOLD SCHÖNBERG Klavierstück op. 23 nr 5 Walzer*
SAMUEL BARBER Souvenir nr 1 Waltz*
MAREK STACHOWSKI Cinq petites valses* (1998)
RYSZARD GABRYŚ Biały walc Gabriela* (1998)
MARIUSZ DUBAJ Dwa walce** (1999, 2011)
JERZY KORNOWICZ Wstęga purpury (W szponach walca)* (2002)
BOGUSŁAW SCHAEFFER Walc dla G.S.* (2002)

26 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
FINAŁ
PAWEŁ GUSNAR saksofon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JANUSZ PRZYBYLSKI dyrygent

K. MEYER Hommage á Johannes Brahms op. 59 na orkiestrę*
B. KOWALSKI Gniew wiatru na saksofon i orkiestrę kameralną (utwór zamówiony przez FŚ)
G. FITELBERG I Symfonia

Najczęściej czytane:

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.