PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Inverted Mountain Marty Ptaszyńskiej w ramach 21. Świętokrzyskich Dni Muzyki

2013-04-17
19 kwietnia 2013 podczas koncertu „Inspiracje” w kieleckiej filharmonii zabrzmi "Inverted Mountain" Marty Ptaszyńskiej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Utwór cechuje rozwibrowana, barwna faktura i dynamiczny, pełen witalności i energii przebieg muzyczny. Muzyka mieni się tu różnorodnością barw, zmieniających się jak w kalejdoskopie. Istotnym czynnikiem jest rytm, intrygujące kombinacje nakładających się na siebie rytmów, bazujących na wzorcach muzyki afrykańskiej. Utwór jest rodzajem muzycznej podróży poprzez rozmaite kultury muzyczne świata, w którym dobiegają nas echa surowej i pełnej energii muzyki góralskiej, popularnego hejnału krakowskiego, jak „reminiscencje” muzyki różnych kontynentów.

„Idea formalna – mówi kompozytorka – zawarta w tytule jest bardzo obrazowa, w tym sensie, że można ją przełożyć na formę plastyczną – obraz ‘odwróconej góry’. Skąd ten tytuł? Gdy chodziłam po górach zawsze odnosiłam wrażenie, że schodzenie ze szczytu wymaga większego wysiłku fizycznego, niż wejście na niego. Stąd wzięła się idea tego dynamicznego utworu. Ciągle rosnące napięcie muzyczne nie rozładowuje się tu wcale w momencie kulminacyjnym, ale zmienia tylko kierunek powodując, że punkt kulminacyjny staje się jakby ‘punktem zerowym’, od którego napięcie znów rośnie, aż do końca utworu. ‘Odwrócenie’ występuje konsekwentnie w materiale dźwiękowym utworu.”

W ramach trwającego od 12.04.2013 festiwalu odbędą się jeszcze następujące koncerty:

17 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Kameralna
KWARTET NA KONIEC CZASU
SZYMON KRZESZOWIEC skrzypce
ARTUR PACHLEWSKI klarnet
ADAM KRZESZOWIEC wiolonczela
PIOTR SAŁAJCZYK fortepian
JERZY STANKIEWICZ słowo wstępne

O. MESSIAEN Kwartet na koniec czasu na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1940/41)

18 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
SONOFRENIA
ZESPÓŁ SONOFRENIA
w składzie:
BARTOSZ KOWALSKI trąbka, kornet, flety proste, fortepian, elektronika
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI fortepian, syntezator, elektronika
WOJCIECH BŁAŻEJCZYK gitara elektryczna, elektronika

B. KOWALSKI Rithmosium na fortepian, gitarę elektryczną i fortepian elektryczny
W. BŁAŻEJCZYK Involutio
B. KOWALSKI, W. BŁAŻEJCZYK, K. KOZŁOWSKI WizjoTony na trio, elektronikę i video

19 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
INSPIRACJE
ANDRZEJ ŁADOMIRSKI skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI dyrygent

S. MORYTO Uwertura na orkiestrę Rok 1410*
M. GÓRECKI Concerto - Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową
M. PTASZYŃSKA Inverted Mountain
L. RÓŻYCKI Poemat symfoniczny Anhelli op. 22


23 kwietnia 2013, wtorek, g. 18.30, Sala Kameralna

KONCERT PERFORMANCE – DŹWIĘKI I OBRAZY
MAREK CHOŁONIEWSKI komputery, smartfony, sensory optyczne
MAREK CHOŁONIEWSKI: Cykl all real…: dark&LightZone na zestaw sensorów optycznych
iPhonic na iPhona
face video interaktywne
WYSYG (What You See You Get) na światło i komputer
Like Breathing na zespół instrumentalny i elektronikę*

24 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Koncertowa
ŻYWIOŁY
Projekcja filmów:
PSALMUS w reżyserii KRYSTYNY I MICHAŁA BOGUSŁAWSKICH
DLA LUDZI MAM ZAWSZE TWARZ POGODNĄ… GRAŻYNA BACEWICZ w reżyserii DARIUSZA PAWELCA
MAŁGORZATA GĄSIOROWSKA, MICHAŁ BOGUSŁAWSKI słowo wprowadzające

25 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
RECITAL W RYTMIE WALCA
GABRIELA SZENDZIELORZ fortepian

MAURICE RAVEL Valses nobles et sentimentales
BELA BARTÓK Bagatela op. 8 nr 14 Valse
CLAUDE DEBUSSY La plus que lente
ARNOLD SCHÖNBERG Klavierstück op. 23 nr 5 Walzer*
SAMUEL BARBER Souvenir nr 1 Waltz*
MAREK STACHOWSKI Cinq petites valses* (1998)
RYSZARD GABRYŚ Biały walc Gabriela* (1998)
MARIUSZ DUBAJ Dwa walce** (1999, 2011)
JERZY KORNOWICZ Wstęga purpury (W szponach walca)* (2002)
BOGUSŁAW SCHAEFFER Walc dla G.S.* (2002)

26 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
FINAŁ
PAWEŁ GUSNAR saksofon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JANUSZ PRZYBYLSKI dyrygent

K. MEYER Hommage á Johannes Brahms op. 59 na orkiestrę*
B. KOWALSKI Gniew wiatru na saksofon i orkiestrę kameralną (utwór zamówiony przez FŚ)
G. FITELBERG I Symfonia

Najczęściej czytane:

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.

Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora

Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.