Aktualności
V Festiwal Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza
2013-04-22
W najbliższy weekend (26-28 kwietnia) odbędzie się w Katowicach jeden z najważniejszych polskich festiwali poświęcony muzyce najnowszej – Festiwal Prawykonań organizowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. Podczas tegorocznej edycji festiwalu zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców. Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Warszawska Grupa Cellonet, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Urszula Kryger, Piotr Pławner, Agata Zubel. Koncerty odbywać się będą w sali im. Grzegorz Fitelberga w Centrum Kultury Katowice oraz w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej.Festiwal Prawykonań Polska Muzyka odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelna NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa – podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. W tym roku usłyszymy wyłącznie dzieła skomponowane po 2005 roku. Podczas siedmiu koncertów zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Knittla, Włodzimierza Kotońskiego, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Marty Ptaszyńskiej, Wojciecha Widłaka, Agaty Zubel.
Szczegóły na stronie internetowej Festiwalu: www.festiwalprawykonan.pl.
PROGRAM:
26 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 17.00
Piotr Pławner (skrzypce)
Wojciech Morcinczyk (perkusja)
Michał Żymełka (perkusja)
Michał Mazurkiewicz (puzon)
Warszawska Grupa Cellonet pod dyrekcją Andrzeja Bauera w składzie: Mikołaj Pałosz, Michał Borzykowski, Dominik Płociński, Kornelia Jamborowicz, Filip Syska, Dariusz Dudziński, Marta Kordykiewicz, Robert Dacko
Aleksander Nowak – Z górnego piętra na skrzypce i perkusję*
Włodzimierz Kotoński - Arietta e i fiori na puzon solo i dźwięki syntetyczne*
Sławomir Wojciechowski – Fingertrips na 8 preparowanych wiolonczel*
Paweł Hendrich – Ertytre na wiolonczelę solo*
Ryszard Osada – Double Reflection na oktet wiolonczelowy*
26 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 19.30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: Michał Klauza
soliści: Janusz Wawrowski (skrzypce), Magdalena Bojanowicz (wiolonczela), Kamila Wąsik-Janiak (skrzypce), Stanisław Kierner (baryton)
Tomasz Opałka – L.A. Concerto na skrzypce i orkiestrę symfoniczną*
Dariusz Przybylski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną*
Rafał Janiak – I Koncert skrzypcowy *
Piotr Moss – Wiersze Kawafisa na baryton i orkiestrę*
27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 12.00
Kwartet Śląski w składzie: Szymon Krzeszowiec (I skrzypce), Arkadiusz Kubica (II skrzypce), Łukasz Syrnicki (altówka), Piotr Janosik (wiolonczela), Piotr Sałajczyk (fortepian)
Justyna Kowalska-Lasoń – III Kwartet smyczkowy Znajduję swą pieśń*
Dobromiła Jaskot – Elferiae na kwartet smyczkowy*
Aleksandra Gryka – 10, 12, 13, –31. na kwartet smyczkowy *
Hanna Kulenty – V Kwartet smyczkowy**
Krzysztof Meyer – Kwartet fortepianowy op. 112 (nowa wersja)*
27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 17.00
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
partie solowe: Agnieszka Bochenek-Osiecka (sopran), Aleksandra Poniszowska (alt), Łukasz Nowak (tenor), Volodymyr Andrushchak (bas),Wojciech Myrczek (baryton)
Orkiestra Muzyki Nowej
dyrygent: Anna Szostak
solista: Aleksander Tesarczyk (klarnet)
Marcin Rupociński – Non possumus na chór, zespół kameralny oraz media elektroniczne*
Adrian Robak – Koncert wokalny Camerata do słów wierszy Emily Dickinson*
Benedykt Konowalski – Nowa pieśń chwały na klarnet solo i chór mieszany a cappella*
Marcin Bortnowski – Miserere na chór kameralny i zespół perkusyjny *
Ryszard Gabryś – Voyelles de Arthur Rimbaud na mieszany chór solistów*
27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 19.30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: José Maria Florêncio
soliści: Gracjan Szymczak (fortepian), Paweł Gusnar (saksofon), Jolanta Kukuła-Kopczyńska (altówka)
Krzysztof Knittel (realizacja dźwięku)
Wojciech Trębicki (programowanie dźwięku)
Stanisław Krupowicz – Koncert fortepianowy*
Krzysztof Knittel - Partita na saksofon altowy i sopranowy, orkiestrę symfoniczną i media elektroniczne*
Bronisław Kazimierz Przybylski – Lofoten - Concert Symphony for Viola and Orchestra *
Mikołaj Górecki – II Symfonia*
28 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz.12.00
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: Szymon Bywalec
soliści: Marta Klimasara (perkusja), Tomasz Strahl (wiolonczela)
Marta Ptaszyńska – Of Time & Space. Koncert na perkusję, elektronikę i orkiestrę*
Maciej Małecki – Concertino na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną*
Wojciech Widłak – Festivalente na orkiestrę symfoniczną *
28 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 18.00
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
dyrygent: Marek Moś
soliści: Karol Kozłowski (tenor), Agata Zubel (sopran), Piotr Sałajczyk (fortepian), Urszula Kryger (mezzosopran)
Pulsaciones w składzie: Mikołaj Majkusiak (akordeon), Andrzej Heimowski (gitara)
Zygmunt Krauze – Canzona na zespół instrumentalny**
Andrzej Kwieciński – Canzon de' baci na tenor i orkiestrę *
Agata Zubel - Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową do poezji Tadeusza Dąbrowskiego*
Michał Dobrzyński – Trzy pieśni do słów Rilkego*
Mikołaj Majkusiak – Pulsaciones na akordeon, gitarę klasyczną i orkiestrę smyczkową*
* - prawykonanie
** - prawykonanie w Polsce
Najczęściej czytane:
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.