Aktualności
Mikołaj Kopernik i PWM
2013-06-11
W tym roku przypadają trzy rocznice związane z życiem i działalnością naukową Mikołaja Kopernika: 540. rocznica urodzin, 470. rocznica śmierci oraz 470. rocznica pierwszego wydania "De revolutionibus orbium coelestium". W związku z tym chcielibyśmy przypomnieć utwory poświęcone wielkiemu astronomowi, wydane w naszej oficynie. Henryk Mikołaj Górecki – II Symfonia ''Kopernikowska'' op. 31 na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestręDzieło jest kontynuacją tradycji wokalno-instrumentalnego cyklu symfonicznego, zapoczątkowanego przez Beethovena. To kolejna monumentalna, nieziemska bo kontemplująca wszechświat, kompozycja, napisana z okazji 500. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Tym razem jednak kompozytor całe dzieło zamknął w ramach dwóch części i nie było to wynikiem braku inwencji twórczej Góreckiego, a zamierzonym zabiegiem o symbolicznym znaczeniu. Pierwsza części to muzyczny obraz mechanizmu świata, podczas gdy druga to jego kontemplacja. Podstawowym celem kompozytora było przedstawienie za pomocą środków muzycznego wyrazu (obsada, techniki kompozytorskie, teksty), odkrycia polskiego astronoma, że Ziemia obraca się wokół Słońca.
________________________________________
Jan Fotek – Cantatina Copernicana na chór mieszany i zespół instrumentalny
________________________________________
Andrzej Koszewski – Nicolao Copernico dedicatum na trzy chóry mieszane
Kantata przeznaczona na trzy chóry mieszane, które należy ustawić przestrzennie. Takie rozstawienie śpiewaków umożliwia właściwą realizację stereofonicznych założeń utworu. Trzy elementy kopernikowskiego nieba: słońce, sfera gwiazd i sześć planet (znanych Kopernikowi) uzasadniają podział zespołu wokalnego na trzy grupy - chór większy, chór mniejszy i sekcję sześciu solistów. Z takim podziałem wykonawców wiąże się przestrzenna koncepcja partytury. Układ i ruch dźwiękowy, wypełniający przestrzeń brzmieniową symbolizuje układ i ruch planet na orbitach dookoła słońca (rdzeń kosmologicznego systemu Kopernika!). Jawią się też kontrasty nieba i ziemi: nieskończoność - skończoność, bryła - punkt, dzień - noc. Kantata składa się z trzech części. Pierwsza - wyraża zachwyt autora De revolutionibus nad wspaniałością wszechświata. Druga - obrazuje podstawowe tezy Kopernikowskiej teorii heliocentrycznej. Trzecia - umacnia rolę słońca, po czym nawiązuje do wstępnej inwokacji.
________________________________________
Tadeusz Kassern – Cztery motety Kopernikowskie op. 19 na chór mieszany
________________________________________
Perkowski Piotr - Szkice toruńskie: Pomnik Kopernika, Kościół Najświętszej Marii Panny
________________________________________
Bronisław Kazimierz Przybylski - In honorem Nicolai Copernici na orkiestrę symfoniczną
Za utwór ten kompozytor otrzymał III nagrodę na Konkursie im. Grzegorza Fitelberga w 1972 roku. Powstał jako hołd dla wielkiego astronoma w 500. rocznicę jego urodzin. „Utwór składa się z czterech sugestywnych obrazów ukazujących ptolemejski układ wszechświata i nawiązujących do bogatej tradycji muzycznego odwzorowania idei sfer.” (Ewa Kowalska- Zając)
________________________________________
Bolesław Szabelski – Mikołaj Kopernik poemat symfoniczny na sopran, 2 chóry mieszane i orkiestrę
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.