Aktualności
Lutosławski XXI. Warsztaty dla nauczycieli
2013-10-31
W dniach 7,8 oraz 14,15 listopada w Warszawie odbywają się warsztaty dla nauczycieli Lutosławski XXI organizowane przez Fundację „Muzyka jest dla wszystkich”. W programie - prezentacja naszej serii „Lutosławski dzieciom.” W pierwszym terminie uczestnikami będą nauczyciele klas przedszkolnych i wczesnoszkolnych, w drugim gimnazjalni.7 lub 8 listopada 2013
godz. 9.30 – 15.00
Jednodniowe warsztaty dla nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego
PROGRAM:
9.30 Joanna Grotkowska, Witold Lutosławski – Alfabet
10.10 Małgorzata Chmurzyńska, O pożytkach z nauki muzyki w świetle aktualnych badań psychologicznych
10.30 Ewa Cichoń, Lutosławski i Tuwim dla dzieci – przegląd publikacji
11.00 Przerwa
11.20 Ewa Jakubowska, Fraszki muzyczne
12.20 Malina Sarnowska, Piosenki i wiersze. Zabawy słowno-muzyczne
13.30 Koncert
Justyna Stępień – sopran, Emilia Sitarz – fortepian, Michał Lisiewicz – skrzypce, Adam Mazurek – klarnet, Marta Ziarko – wiolonczela
Malina Sarnowska – prowadzenie
Publikacje uzupełniające
Tadeusz Wielecki
14 lub 15 listopada 2013
godz. 9.30 – 15.00
Jednodniowe warsztaty dla nauczycieli muzyki w klasach IV-VI
PROGRAM:
9.30 Joanna Grotkowska, Witold Lutosławski – Alfabet
10.10 Antoni Beksiak, Performance muzyczny
10.40 Ziemowit Socha, Socjologia o potrzebach muzycznych dzieci i młodzieży
11.00 Przerwa
11.20 Zygmunt Krauze
11.50 Adriana Wdziękońska, Pomysły zabaw muzycznych opartych na technikach kompozytorskich
12.30 Anna Ignatowicz-Glińska, Ćwiczenia i zabawy muzyczne dla dzieci
13.30 Koncert
Kwartet Camerata:
Włodzimierz Promiński – I skrzypce, Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela, Robert Nalewajka – flet
Adriana Wdziękońska – prowadzenie
Publikacje uzupełniające:
Monika Gromek, Scenariusz lekcji dla dzieci w klasach IV-VI
Tadeusz Wielecki, Od zabawy do sensu muzycznego. Propozycje działań twórczych
Warsztaty odbywać się będą w siedzibie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Muzeum Fryderyka Chopina, w godzinach 9:30 -15:00
Udział w warsztatach jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.
Szczegółowe informacje: http://www.muzykajest.pl/lutoslawski-2013/lutos-xxi/
Seria "Lutosławski dzieciom" dostępna pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.