Aktualności
Wydawnictwo "Lutosławski / świat" na zwieńczenie Roku Lutosławskiego
2014-01-27
Nakładem Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) ukazało się sześciopłytowe wydawnictwo „Lutosławski / świat” z niepublikowanymi dotąd nagraniami, prezentujące dorobek kompozytora w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, przygotowane specjalnie na zakończenie obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. Wyjątkowy, sześciopłytowy box (5 CD + 1 DVD) „Lutosławski / świat” ukazuje dorobek artystyczny kompozytora w nowy inspirujący sposób, w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, oraz prezentuje także mniej znaną twórczość artysty. Przywołanie nielicznych dzieł socrealistycznych, muzyki do filmów czy popularnych piosenek może skłonić do refleksji o niełatwych wyborach, przed którymi stawał wybitny twórca w trudnych czasach wojny czy panowania innego systemu politycznego.Historia, nowoczesność, znaczenia, codzienność, symfonika, film to hasła tematyczne, wokół których na każdej z sześciu płyt prezentowane są poszczególne utwory - bardziej i mniej znane karty twórczości Lutosławskiego. Wyborowi utworów towarzyszą teksty polskich muzykologów młodego pokolenia: Daniela Cichego, Jana Topolskiego, Sławomira Wieczorka, Grzegorza Piotrowskiego, pomocne w zrozumieniu dorobku artystycznego kompozytora z perspektywy współczesnego słuchacza. Materiały audialne zostały zarejestrowane w latach 1951-2013 i pochodzą z archiwum Polskiego Radia, zaś materiały wideo z archiwum Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Zdecydowana większość nagrań ukazuje się na CD po raz pierwszy, a dobrane zostały tak, by uzupełniać dostępną na rynku ofertę płytową.
Cykl płyt „Lutosławski / świat” przygotowany pod redakcją Adama Suprynowicza stanowi wybór problemów naświetlających znaczenie dzieła kompozytora m.in. usytuowanie postawy twórczej Lutosławskiego na tle ruchów awangardowych drugiej połowy dwudziestego wieku czy istota osiągnięć w dziedzinie własnej, oryginalnej koncepcji formy muzycznej.
W tym, szeroko prezentującym twórczość artysty, wydawnictwie znajdują się m.in. wersje autorskie o ogromnej wartości historycznej przygotowywane pod batutą samego kompozytora np. III Symfonia z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej; radiowe nagranie Koncertu na orkiestrę z 1956 roku w porywającym wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jana Krenza; a także gorące, emocjonalne interpretacje najzdolniejszych młodych artystów takich jak: Bartosz Koziak, Apollon Musagète Quartett, Jakub Jakowicz, Tomasz Daroch, Agata Zubel. Nie zabraknie również piosenek Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Ireny Santor, Violetty Villas czy Kaliny Jędrusik, piosenek dla dzieci w interpretacji Jana Kobuszewskiego, zapomnianych kompozycji socrealistycznych oraz filmów z lat 40. z muzyką kompozytora.
Wydawnictwo dostępne będzie w sprzedaży przedpremierowo od 24 stycznia br. w sklepie internetowym NInA na www.nina.gov.pl, a od marca w wybranych salonach muzycznych.
Projekt graficzny: Justyna Kosińska ze studia Temperówka.
Niemal wszystkich utworów Witolda Lutosławskiego można bezpłatnie, w całości słuchać na www.trzejkompozytorzy.pl, dzięki specjalnej kolecji udostępnionej przez NInA.
(materiały prasowe)
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.