Aktualności
Wydawnictwo "Lutosławski / świat" na zwieńczenie Roku Lutosławskiego
2014-01-27
Nakładem Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) ukazało się sześciopłytowe wydawnictwo „Lutosławski / świat” z niepublikowanymi dotąd nagraniami, prezentujące dorobek kompozytora w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, przygotowane specjalnie na zakończenie obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. Wyjątkowy, sześciopłytowy box (5 CD + 1 DVD) „Lutosławski / świat” ukazuje dorobek artystyczny kompozytora w nowy inspirujący sposób, w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, oraz prezentuje także mniej znaną twórczość artysty. Przywołanie nielicznych dzieł socrealistycznych, muzyki do filmów czy popularnych piosenek może skłonić do refleksji o niełatwych wyborach, przed którymi stawał wybitny twórca w trudnych czasach wojny czy panowania innego systemu politycznego.Historia, nowoczesność, znaczenia, codzienność, symfonika, film to hasła tematyczne, wokół których na każdej z sześciu płyt prezentowane są poszczególne utwory - bardziej i mniej znane karty twórczości Lutosławskiego. Wyborowi utworów towarzyszą teksty polskich muzykologów młodego pokolenia: Daniela Cichego, Jana Topolskiego, Sławomira Wieczorka, Grzegorza Piotrowskiego, pomocne w zrozumieniu dorobku artystycznego kompozytora z perspektywy współczesnego słuchacza. Materiały audialne zostały zarejestrowane w latach 1951-2013 i pochodzą z archiwum Polskiego Radia, zaś materiały wideo z archiwum Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Zdecydowana większość nagrań ukazuje się na CD po raz pierwszy, a dobrane zostały tak, by uzupełniać dostępną na rynku ofertę płytową.
Cykl płyt „Lutosławski / świat” przygotowany pod redakcją Adama Suprynowicza stanowi wybór problemów naświetlających znaczenie dzieła kompozytora m.in. usytuowanie postawy twórczej Lutosławskiego na tle ruchów awangardowych drugiej połowy dwudziestego wieku czy istota osiągnięć w dziedzinie własnej, oryginalnej koncepcji formy muzycznej.
W tym, szeroko prezentującym twórczość artysty, wydawnictwie znajdują się m.in. wersje autorskie o ogromnej wartości historycznej przygotowywane pod batutą samego kompozytora np. III Symfonia z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej; radiowe nagranie Koncertu na orkiestrę z 1956 roku w porywającym wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jana Krenza; a także gorące, emocjonalne interpretacje najzdolniejszych młodych artystów takich jak: Bartosz Koziak, Apollon Musagète Quartett, Jakub Jakowicz, Tomasz Daroch, Agata Zubel. Nie zabraknie również piosenek Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Ireny Santor, Violetty Villas czy Kaliny Jędrusik, piosenek dla dzieci w interpretacji Jana Kobuszewskiego, zapomnianych kompozycji socrealistycznych oraz filmów z lat 40. z muzyką kompozytora.
Wydawnictwo dostępne będzie w sprzedaży przedpremierowo od 24 stycznia br. w sklepie internetowym NInA na www.nina.gov.pl, a od marca w wybranych salonach muzycznych.
Projekt graficzny: Justyna Kosińska ze studia Temperówka.
Niemal wszystkich utworów Witolda Lutosławskiego można bezpłatnie, w całości słuchać na www.trzejkompozytorzy.pl, dzięki specjalnej kolecji udostępnionej przez NInA.
(materiały prasowe)
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.