Aktualności
Marcel Chyrzyński dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich
2014-02-17
17 stycznia 2014 odbyło się zebranie Zarządu Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich, na którym został wybrany nowy dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Został nim Marcel Chyrzyński – sekretarz Oddziału Krakowskiego oraz członek Zarządu Głównego ZKP. Kompozytor od lat związany jest z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Marcel Chyrzyński, ur. 1971 r. Ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Marka Stachowskiego w 1995 r. Studiował instrumentację u prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego a także amerykańskich stypendystów Fulbrighta: Richarda Boulanger, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. W 1998 r. uzyskał doktorat z zakresu kompozycji, a w 2010 roku stopień doktora habilitowanego. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie.Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich: Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursach Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997) pracując pod kierunkiem takich kompozytorów jak m.in.: Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.
W kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej otrzymał dwukrotnie I nagrodę: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo, a w 1990 za Trzy Preludia na klarnet i fortepian. W 1994 r. za Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian otrzymał I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Za Piece for Orchestra otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie w 1996 r. Otrzymał również dwukrotnie III nagrodę na II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra w Warszawie: w 1996 za Psalm 88 na chór mieszany i w 1997 za ...similes esse bestiis na chór mieszany. Utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria otrzymał w 1997 r. I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.
Od 1995 r. jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich, a od 1998 r. jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W 2002 r. został członkiem zarządu Krakowskiego Oddziału ZKP, a od 2005 r. członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 członek Zarządu Głównego ZKP.
Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Korei Płd., Australii, Nowej Zelandii, Japonii, USA, Kanadzie oraz na Słowacji, Białorusi i Ukrainie na wielu koncertach i festiwalach m.in.: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-03, 2010-11, 2013), MOSAICO Music Festival w Krakowie (1995), Warszawska Jesień (1996), Musica Moderna w Łodzi (1997), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1998, 2006, 2008), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), Festiwal Musica Nova w Helsinkach (2000), XII Witebski Festiwal Muzyczny (2001), 8. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej KONTRASTY we Lwowie (2002), International Contemporary Music Festival The New Music Scene of Prishtinaw Kosowie (2003), IV Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwal New Music New Faces w Krakowie (2006), II Festiwal Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Portrety kompozytorów w Warszawie (2011), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), festiwal Poznańska Wiosna (2013) oraz Fourth International Contemporary Harpsichord Festval w Padwie we Włoszech (2013).
Jego utwory: Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I i Quasi Kwazi II wykonane były na koncercie Dimensions of Time and Silence prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney (1998), natomiast Extended Perception of Echo for Strings reprezentował polską muzykę współczesną na Midem Classique 2000 w Cannes.
Jego kompozycje wydawane są przez PWM i Edition Ferrimontana - Frankfurt, na płytach kompaktowych (DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki i PWM-DUX) oraz prezentowane były przez Telewizję Polską, a także radiofonie w Polsce, Holandii, Niemczech, Finlandii i Australii.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.