Aktualności
Marcel Chyrzyński dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich
2014-02-17
17 stycznia 2014 odbyło się zebranie Zarządu Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich, na którym został wybrany nowy dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Został nim Marcel Chyrzyński – sekretarz Oddziału Krakowskiego oraz członek Zarządu Głównego ZKP. Kompozytor od lat związany jest z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Marcel Chyrzyński, ur. 1971 r. Ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Marka Stachowskiego w 1995 r. Studiował instrumentację u prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego a także amerykańskich stypendystów Fulbrighta: Richarda Boulanger, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. W 1998 r. uzyskał doktorat z zakresu kompozycji, a w 2010 roku stopień doktora habilitowanego. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie.Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich: Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursach Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997) pracując pod kierunkiem takich kompozytorów jak m.in.: Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.
W kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej otrzymał dwukrotnie I nagrodę: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo, a w 1990 za Trzy Preludia na klarnet i fortepian. W 1994 r. za Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian otrzymał I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Za Piece for Orchestra otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie w 1996 r. Otrzymał również dwukrotnie III nagrodę na II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra w Warszawie: w 1996 za Psalm 88 na chór mieszany i w 1997 za ...similes esse bestiis na chór mieszany. Utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria otrzymał w 1997 r. I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.
Od 1995 r. jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich, a od 1998 r. jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W 2002 r. został członkiem zarządu Krakowskiego Oddziału ZKP, a od 2005 r. członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 członek Zarządu Głównego ZKP.
Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Korei Płd., Australii, Nowej Zelandii, Japonii, USA, Kanadzie oraz na Słowacji, Białorusi i Ukrainie na wielu koncertach i festiwalach m.in.: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-03, 2010-11, 2013), MOSAICO Music Festival w Krakowie (1995), Warszawska Jesień (1996), Musica Moderna w Łodzi (1997), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1998, 2006, 2008), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), Festiwal Musica Nova w Helsinkach (2000), XII Witebski Festiwal Muzyczny (2001), 8. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej KONTRASTY we Lwowie (2002), International Contemporary Music Festival The New Music Scene of Prishtinaw Kosowie (2003), IV Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwal New Music New Faces w Krakowie (2006), II Festiwal Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Portrety kompozytorów w Warszawie (2011), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), festiwal Poznańska Wiosna (2013) oraz Fourth International Contemporary Harpsichord Festval w Padwie we Włoszech (2013).
Jego utwory: Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I i Quasi Kwazi II wykonane były na koncercie Dimensions of Time and Silence prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney (1998), natomiast Extended Perception of Echo for Strings reprezentował polską muzykę współczesną na Midem Classique 2000 w Cannes.
Jego kompozycje wydawane są przez PWM i Edition Ferrimontana - Frankfurt, na płytach kompaktowych (DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki i PWM-DUX) oraz prezentowane były przez Telewizję Polską, a także radiofonie w Polsce, Holandii, Niemczech, Finlandii i Australii.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.