PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

3 marca - rocznica urodzin Kazimierza Serockiego

2014-03-04
Wczoraj minęła 92. rocznica urodzin Kazimierza Serockiego. W jego dorobku najważniejszą pozycję stanowią utwory orkiestrowe, w tym także z udziałem instrumentów solowych, jak fortepian, organy, czy flet. Istotnym nurtem odzwierciedlającym jego zainteresowania twórcze są cykle pieśni do tekstów współczesnych poetów polskich. Popularnością wśród słuchaczy i wykonawców cieszą się zwłaszcza utwory „Koncert na puzon i orkiestrę”, „Pianophonie” oraz „Sinfonietta na dwie orkiestry smyczkowe”.

Sinfonietta na dwie orkiestry smyczkowe (1965), 14’
0000-0000-archi (10.9.8.7.6 + 10.9.8.7.6)

Cz. I Allegro - zbudowana jest w formie allegra sonatowego (kompozytor wprowadził tu tzw. 'spiegelreprise”). Cz. II Adagio jest swobodna formą passacaglii. Cz. III Vivace, jest pod względem formalnym powiązaniem formy sonatowej z forma ronda. Część ta, bardzo żywa w przebiegu, stanowi główny akcent wyrazowy kompozycji.

Sinfonietta jest utworem o charakterze wirtuozowskim. Zawartość całości podkreśla pewna łączność tematyczna pomiędzy poszczególnymi częściami (I i III). Technika polifoniczna zastosowana w Sinfonietcie wynika z użycia dwóch orkiestr. Zasada dialogu pomiędzy dwoma orkiestrami została przeprowadzona w tym utworze w sposób konsekwentny. W porównaniu z poprzednimi utworami Serockiego Sinfonietta jest pod względem wyrazowym mniej agresywna, bardziej pogodna. Przedstawia ona w twórczości kompozytora nowy typ emocjonalności wynikający z użycia nowych środków technicznych, skupiających w tym utworze główną uwagę kompozytora.

http://www.pwm.com.pl/szczegoly.php?&Sinfonietta_per_due_orchestre_d%27archi&grupa_p=3&przedm=128103

Koncert na puzon i orkiestrę (1953), 20’
tbn solo-3222-4300-batt(4esec)-archi

Koncert na puzon i orkiestrę Serockiego jest jedną z nielicznych, przeznaczonych na puzon, XX-wiecznych europejskich pozycji koncertowych. Koncert został skomponowany w 1953 roku, a więc w niełatwym dla kultury państw bloku wschodniego okresie, szczególnie naznaczonym ideologią socrealizmu. Presja czynników politycznych spowodowała głębokie zapóźnienie rozwoju powojennej sztuki polskiej, skutecznie hamując wszelkie tendencje zmierzające do jej uwspółcześnienia. W muzyce naszego kraju zakorzeniło się wówczas silne przywiązanie do estetyki neoklasycystycznej, które przejawiło się również w Koncercie puzonowym, utrzymanym pod względem stylistycznym w ramach konwencji typowej dla tego gatunku. Jedynym elementem odróżniającym dzieło Serockiego od tradycyjnego schematu jest jego budowa obejmująca cztery ogniwa składowe (zamiast trzech). Wprowadzona przez kompozytora modyfikacja nie pociągnęła za sobą zmiany ról poszczególnych części w procesie budowania całości przebiegu. Specyfika techniki gry na puzonie nie pozwala zanadto na wydobycie aspektów wirtuozowskich czy popisowych - kompozytor zastąpił więc rywalizację pomiędzy solistą a orkiestrą wzajemną ich współpracą (...).

http://www.pwm.com.pl/szczegoly.php?&Koncert&grupa_p=3&przedm=131938

Pianophonie (1978), 32’
pf solo-2130-2220-batt (3esec) 2ar-archi

Pianophonie jest ostatnim utworem Kazimierza Serockiego i zarazem jedynym, w którym użył on środków muzyki elektronicznej. Przy czym elektronika jest tu traktowana jako jeden z instrumentów orkiestry. Serocki wykorzystał live electronics dla wzbogacenia swojej palety barw dźwiękowych, co dla kompozytora o szczególnej wrażliwości kolorystycznej musiało być niezmiernie pociągające. Elektroniczne przetworzenie odnosi się tylko do fortepianu. Jego dźwięk jest zbierany przez trzy mikrofony (jeden z nich to mikrofon kontaktowy) i kierowany do urządzeń przetwarzających. Proces modyfikacji kontroluje reżyser dźwięku, pianista ma natomiast do dyspozycji dwa generatory produkujące tony współgrające według jego woli z dźwiękami fortepianu. Charakterystyczną cechą Pianophonie jest stosowanie przez kompozytora nietypowych sposobów wydobywania dźwięku z instrumentu. Obok tradycyjnej gry na klawiszach mamy tu grę na strunach w różnych postaciach: od uderzania ich palcami i dłońmi, poprzez szarpanie paznokciami, aż po najrozmaitsze uderzenia perkusyjnymi pałkami. W zależności od rodzaju zastosowanych pałek uzyskuje się różne efekty dźwiękowe. Partia fortepianu jest niezwykle wirtuozowska i stawia przed pianistą wiele wyzwań technicznych. Stąd też Pianophonie można traktować jak efektowny koncert fortepianowy.

http://www.pwm.com.pl/szczegoly.php?&Pianophonie&grupa_p=3&przedm=129801

Najczęściej czytane:

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: kim jest Zbigniew Bargielski?

Dziś swoje 85. urodziny obchodzi Zbigniew Bargielski – twórca, którego działalność przybliżamy w ramach styczniowej edycji akcji Kompozytor miesiąca. Jubilatowi składamy serdeczne życzenia, a odbiorcom przybliżamy ciekawostki na temat jego muzyki.
 

Zbigniew Bargielski styczniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Jednym ze stałych tematów powracających rok w rok wraz z dobiegającym końca grudniem są noworoczne postanowienia. Jedni z wyprzedzeniem przygotowują plan wytrwania w nich, inni w ogóle rezygnują z nakładania na siebie takich zobowiązań. Naszym zdaniem jednak Nowy Rok to dobry czas, by rozpocząć naukę gry na instrumencie lub podszlifować swoje umiejętności. Dlatego w 2022 roku będziemy motywować Was do ćwiczeń wraz z 12 Kompozytorami miesiąca, których utwory pedagogiczne (i nie tylko!) znajdziecie w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zaczynamy od Zbigniewa Bargielskiego. 
 

Daniel Cichy dyrektorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na kolejną kadencję

Minister kultury i dziedzictwa narodowego ponownie powołał dr. Daniela Cichego na dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Czteroletnia kadencja rozpocznie się 1 stycznia 2022 r. 
 

Przerwa inwentaryzacyjna w Księgarni PWM w Krakowie

W dniach 3–14.01.2022 r. Księgarnia Firmowa PWM przy al. Krasińskiego 11 a w Krakowie będzie nieczynna z powodu inwentaryzacji.
 

#Powtórkazmuzyki 12. Muzyka multimedialna / przestrzenna / performance

Ostatni wpis z serii #Powtórkazmuzyki poświęcamy twórczośc z pogranicza muzyki i sztuk audio-wizualnych.
 

Godziny pracy księgarni firmowej PWM w okresie świątecznym

Pragniemy poinformować, że w Wigilię 24 grudnia księgarnia firmowa PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie będzie nieczynna. Na zakupy zapraszamy po Świętach, w poniedziałek 27 grudnia od godziny 10:00.

PWM 2021: muzyka w liczbach

Po pełnym nieoczekiwanych wyzwań 2020 roku przez ostatnie 12 miesięcy kultura szukała nie tylko nowych, cyfrowych dróg dotarcia do odbiorców, ale wykorzystywała szanse na spotkanie z melomanami w salach koncertowych. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspierało działania artystów-solistów, zespołów i orkiestr, angażując się w podejmowane inicjatywy, wykonania i premiery utworów polskich kompozytorów. Był to też rok świętowania jubileuszu 75-lecia Oficyny. Zobaczcie, jak działało Polskie Wydawnictwo Muzyczne w 2021 roku.
 

Mikołajkowa premiera animacji dla dzieci o Chopinie

Z okazji Mikołajek Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało specjalny prezent dla najmłodszych. Od 6 grudnia na kanale YouTube oficyny będzie można oglądać kolejne filmy z cyklu animacji o wielkich polskich kompozytorach. Bohaterem najnowszej produkcji dla dzieci – Impro Frycek – jest Chopin jakiego nie znacie.
 

Nowa Rada Programowa PWM rozpoczyna swoją kadencję

Po zakończeniu 5-letniej kadencji Rady Programowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. dr hab. Piotr Gliński powołał przedstawicieli środowiska muzycznego do współpracy z PWM-em przez najbliższe 5 lat. W listopadzie doświadczeni muzykologowie i teoretycy muzyki, artyści-wykonawcy i menedżerowie kultury spotkali się w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, by porozmawiać o planach, celach i oczekiwaniach związanych z rozwojem Oficyny. 
 

Kwartet Śląski i Lutosławski Piano Duo dla Zygmunta Krauzego

W tym roku niejedno wydarzenie wiązało się z Zygmuntem Krauzem. Trudno się dziwić – 60-lecie pracy twórczej obchodzi się raz w życiu. Zapraszamy na być może ostatni koncert w tym roku poświęcony jubilatowi, podczas którego Kwartet Śląski i Lutosławski Piano Duo prawykonają jego Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem koncertu.