Aktualności
Studencka premiera "Wesela Figara" W. A. Mozarta
2014-05-12
22 maja o godz. 11.00 zapraszamy na spektakl dyplomowy „Wesele Figara” W. A. Mozarta w wykonaniu studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. W spektaklu w inscenizacji Laco Adamika, który znają już Państwo z naszego repertuaru, wystąpią dyplomanci Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Solistom będą towarzyszyły zespoły Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją cenionego dyrygenta i pedagoga, prorektora Akademii Muzycznej w Krakowie prof. Rafała Jacka Delekty.
Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że doszło do podpisania porozumienia między Operą Krakowską i Akademią Muzyczną, dzięki któremu nasi studenci mogą występować w spektaklach operowych. Zdaję sobie sprawę,
że „Wesele Figara”, które zaprezentujemy, budzi duże emocje i oczekiwania. Jednak jestem przekonany, że tryb przygotowań naszych studentów do premiery i osoba Laco Adamika sprawią, że spektakl osiągnie poziom stawiany przez Operę Krakowską. Od wielu lat wydział wokalny Akademii Muzycznej stanowi zaplecze dla zespołu solistów Opery Krakowskiej. Ciekawa dla obydwu stron będzie prezentacja możliwości i potencjału przyszłych absolwentów naszej akademii już podczas ich studiów. Otrzymałem wiele pozytywnych głosów od uczelni zagranicznych m.in. niemieckich i francuskich, które nie tylko chwaliły współpracę Opery i Akademii, lecz wręcz zazdrościły nam tak dobrych i owocnych kontaktów. Przygotowania do premiery rozpoczęły się w październiku i już w styczniu młodzież była dobrze przygotowana muzycznie. Od marca pod wodzą znakomitego duetu Laco Adamik i Barbara Kędzierska pracujemy nad wersją sceniczną. Myślę, że efekt będzie wspaniały – powiedział prof. Rafał Jacek Delekta.
„Wesele Figara” to bardzo wymagający spektakl zarówno pod względem muzycznym, jak
i dramatycznym czy teatralnym. Młodzi soliści muszą nie tylko opanować swoje partie, lecz także nauczyć się teatru – rozpocząć życie operowe. Mimo, że nie tworzymy nowej inscenizacji – spektakl miał premierę
w czerwcu 2012 roku – studenci nie mają łatwego zadania. Brak im doświadczenia scenicznego, więc uczę ich wszystkiego od początku. Na próbach zauważyłem, że jest wśród nich wielu utalentowanych śpiewaków – przedpremierowe przygotowania - podsumowuje reżyser Laco Adamik.
Studenci wystąpią na scenie Opery Krakowskiej nie po raz pierwszy. W zeszłym roku przedstawili spektakl „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta w inscenizacji i w reżyserii Moniki Rasiewicz. Tu także dyplom obronił Grzegorz Brajner, prowadząc spektakl „Mozart / Frankenstein” w reżyserii Roberta Drobniucha, a także Tadeusz Płatek, który dyrygował „Halką” S. Moniuszki. Swoje recitale dyplomowe zaprezentowali również Monika Korybalska (mezzosopran, dziś solistka Opery Krakowskiej) i Piotr Orzechowski (fortepian jazzowy).
fot. Ryszard Kornecki
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?