Aktualności
Studencka premiera "Wesela Figara" W. A. Mozarta
2014-05-12
22 maja o godz. 11.00 zapraszamy na spektakl dyplomowy „Wesele Figara” W. A. Mozarta w wykonaniu studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. W spektaklu w inscenizacji Laco Adamika, który znają już Państwo z naszego repertuaru, wystąpią dyplomanci Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Solistom będą towarzyszyły zespoły Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją cenionego dyrygenta i pedagoga, prorektora Akademii Muzycznej w Krakowie prof. Rafała Jacka Delekty.
Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że doszło do podpisania porozumienia między Operą Krakowską i Akademią Muzyczną, dzięki któremu nasi studenci mogą występować w spektaklach operowych. Zdaję sobie sprawę,
że „Wesele Figara”, które zaprezentujemy, budzi duże emocje i oczekiwania. Jednak jestem przekonany, że tryb przygotowań naszych studentów do premiery i osoba Laco Adamika sprawią, że spektakl osiągnie poziom stawiany przez Operę Krakowską. Od wielu lat wydział wokalny Akademii Muzycznej stanowi zaplecze dla zespołu solistów Opery Krakowskiej. Ciekawa dla obydwu stron będzie prezentacja możliwości i potencjału przyszłych absolwentów naszej akademii już podczas ich studiów. Otrzymałem wiele pozytywnych głosów od uczelni zagranicznych m.in. niemieckich i francuskich, które nie tylko chwaliły współpracę Opery i Akademii, lecz wręcz zazdrościły nam tak dobrych i owocnych kontaktów. Przygotowania do premiery rozpoczęły się w październiku i już w styczniu młodzież była dobrze przygotowana muzycznie. Od marca pod wodzą znakomitego duetu Laco Adamik i Barbara Kędzierska pracujemy nad wersją sceniczną. Myślę, że efekt będzie wspaniały – powiedział prof. Rafał Jacek Delekta.
„Wesele Figara” to bardzo wymagający spektakl zarówno pod względem muzycznym, jak
i dramatycznym czy teatralnym. Młodzi soliści muszą nie tylko opanować swoje partie, lecz także nauczyć się teatru – rozpocząć życie operowe. Mimo, że nie tworzymy nowej inscenizacji – spektakl miał premierę
w czerwcu 2012 roku – studenci nie mają łatwego zadania. Brak im doświadczenia scenicznego, więc uczę ich wszystkiego od początku. Na próbach zauważyłem, że jest wśród nich wielu utalentowanych śpiewaków – przedpremierowe przygotowania - podsumowuje reżyser Laco Adamik.
Studenci wystąpią na scenie Opery Krakowskiej nie po raz pierwszy. W zeszłym roku przedstawili spektakl „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta w inscenizacji i w reżyserii Moniki Rasiewicz. Tu także dyplom obronił Grzegorz Brajner, prowadząc spektakl „Mozart / Frankenstein” w reżyserii Roberta Drobniucha, a także Tadeusz Płatek, który dyrygował „Halką” S. Moniuszki. Swoje recitale dyplomowe zaprezentowali również Monika Korybalska (mezzosopran, dziś solistka Opery Krakowskiej) i Piotr Orzechowski (fortepian jazzowy).
fot. Ryszard Kornecki
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.