Aktualności
Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego do wysłuchania w NINATECE
2014-04-28
21 kwietnia w Warszawie, w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa Św. Jana Chrzciciela, odbyło się światowe prawykonanie Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwór od 28 kwietnia jest dostępny w portalu NINATEKA.PL.
Kyrie op. 83 na chór mieszany, perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową to jeden z ostatnich utworów skomponowanych przez Henryka Mikołaja Góreckiego. Powstawał w latach 2004-2005 i miał być częścią mszy, o którą pod koniec lat 90. poprosił Góreckiego Jan Paweł II. Kompozytor zwlekał z realizacją „zamówienia”, czekając na natchnienie i odpowiedni moment. Kilka lat później w roku 2003, podczas audiencji, został upomniany przez papieża, że trzeba pracować nad mszą, bo latka lecą, i wtedy kompozytor zabrał się do pracy. Niestety Henryk Mikołaj Górecki zdołał ukończyć tylko pierwszą część mszalnego cyklu.
– Kyrie jest przykładem późnego stylu, ukazanego, w przeciwieństwie do IV Symfonii, od strony introwertycznej. Możemy tu znaleźć wiele ciemnych brzmień, przeważa bardzo wolne tempo. Na końcu jednak następuje, charakterystyczne dla jego wielu utworów, rozjaśnienie nastroju w długo wybrzmiewającym akordzie A-dur – tak o Kyrie powiedział syn kompozytora, Mikołaj Górecki.
Dyrygent prawykonania – Marek Moś w rozmowie z Beatą Stylińską w Programie Drugim Polskiego Radia, tak wspominał zmarłego w roku 2010 kompozytora: Był taki czas, kiedy pozostawałem w bardzo bliskich stosunkach z Henrykiem Mikołajem Góreckim. Gościłem często w jego domu, ale przede wszystkim wykonywałem jego utwory kameralne jako prymariusz Kwartetu Śląskiego. To niezwykłe, że zaszczyt prawykonania jego dzieła spotkał mnie dopiero po śmierci kompozytora.
Organizatorami koncertu Próg nadziei w hołdzie Janowi Pawłowi II, byli: Polskie Radio S.A., Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A.
Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego można wysłuchać w NINATECE.
(Informacja prasowa NINATEKI)
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.