Aktualności
Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego do wysłuchania w NINATECE
2014-04-28
21 kwietnia w Warszawie, w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa Św. Jana Chrzciciela, odbyło się światowe prawykonanie Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwór od 28 kwietnia jest dostępny w portalu NINATEKA.PL.
Kyrie op. 83 na chór mieszany, perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową to jeden z ostatnich utworów skomponowanych przez Henryka Mikołaja Góreckiego. Powstawał w latach 2004-2005 i miał być częścią mszy, o którą pod koniec lat 90. poprosił Góreckiego Jan Paweł II. Kompozytor zwlekał z realizacją „zamówienia”, czekając na natchnienie i odpowiedni moment. Kilka lat później w roku 2003, podczas audiencji, został upomniany przez papieża, że trzeba pracować nad mszą, bo latka lecą, i wtedy kompozytor zabrał się do pracy. Niestety Henryk Mikołaj Górecki zdołał ukończyć tylko pierwszą część mszalnego cyklu.
– Kyrie jest przykładem późnego stylu, ukazanego, w przeciwieństwie do IV Symfonii, od strony introwertycznej. Możemy tu znaleźć wiele ciemnych brzmień, przeważa bardzo wolne tempo. Na końcu jednak następuje, charakterystyczne dla jego wielu utworów, rozjaśnienie nastroju w długo wybrzmiewającym akordzie A-dur – tak o Kyrie powiedział syn kompozytora, Mikołaj Górecki.
Dyrygent prawykonania – Marek Moś w rozmowie z Beatą Stylińską w Programie Drugim Polskiego Radia, tak wspominał zmarłego w roku 2010 kompozytora: Był taki czas, kiedy pozostawałem w bardzo bliskich stosunkach z Henrykiem Mikołajem Góreckim. Gościłem często w jego domu, ale przede wszystkim wykonywałem jego utwory kameralne jako prymariusz Kwartetu Śląskiego. To niezwykłe, że zaszczyt prawykonania jego dzieła spotkał mnie dopiero po śmierci kompozytora.
Organizatorami koncertu Próg nadziei w hołdzie Janowi Pawłowi II, byli: Polskie Radio S.A., Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A.
Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego można wysłuchać w NINATECE.
(Informacja prasowa NINATEKI)
Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.